Sail Amsterdam is hét zeilfeest van Europa en hoort ook bij de grootste zeilevenementen van de wereld. Toch kent twee derde van de Nederlandse jongvolwassenen Sail niet, blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Over een week vindt Sail Amsterdam weer plaats, tien jaar na de vorige editie. Normaliter is er elke vijf jaar een evenement, maar de vorige werd geannuleerd door de coronacrisis. Na tien jaar afwezigheid is de bekendheid van Sail dan ook gekelderd, blijkt uit het grootschalige consumentenonderzoek. Vooral buiten de regio Amsterdam. Jongvolwassenen kennen Sail vaker niet dan wel. In zijn algemeenheid is Sail Amsterdam in tien jaar tijd gedaald van het favoriete evenement van volwassen Nederlanders naar de elfde plaats.
Toch is het niet alleen maar kommer en kwel voor Sail. Onder de mensen die Sail nog steeds kennen, is het zeilevenement hartstikke populair gebleven. Veel mensen kijken uit naar de komende editie. Sail is onder de achterban een even sterk merk als de Dutch Grand Prix, de Formule 1-race in Zandvoort, stelt de consultancyfirma. De firma werkt samen met een marktonderzoeker en heeft geen opdrachtgever.
Jongeren betrekken
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken Uit het onderzoek blijkt dat degenen die wél bekend zijn met Sail laaiend enthousiast zijn, met name vanwege de internationale allure en de traditie'.
De organisatie van Sail Amsterdam is zich ook bewust van de gedaalde bekendheid en richt zich in de communicatie ook deels op jongeren. Adformatie publiceert eind deze week een interview met de organisatie van Sail Amsterdam over de communicatiestrategie en sponsorsamenwerkingen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu