Overslaan en naar de inhoud gaan

Twee op de drie jongvolwassenen kent Sail niet

Zeilfeest heeft - door corona - tien jaar niet plaatsgevonden. De bekendheid is daarom gekelderd, blijkt uit onderzoek.
Sail Amsterdam
© Foto: Shutterstock

Sail Amsterdam is hét zeilfeest van Europa en hoort ook bij de grootste zeilevenementen van de wereld. Toch kent twee derde van de Nederlandse jongvolwassenen Sail niet, blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. 

Over een week vindt Sail Amsterdam weer plaats, tien jaar na de vorige editie. Normaliter is er elke vijf jaar een evenement, maar de vorige werd geannuleerd door de coronacrisis. Na tien jaar afwezigheid is de bekendheid van Sail dan ook gekelderd, blijkt uit het grootschalige consumentenonderzoek. Vooral buiten de regio Amsterdam. Jongvolwassenen kennen Sail vaker niet dan wel. In zijn algemeenheid is Sail Amsterdam in tien jaar tijd gedaald van het favoriete evenement van volwassen Nederlanders naar de elfde plaats.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel voor Sail. Onder de mensen die Sail nog steeds kennen, is het zeilevenement hartstikke populair gebleven. Veel mensen kijken uit naar de komende editie. Sail is onder de achterban een even sterk merk als de Dutch Grand Prix, de Formule 1-race in Zandvoort, stelt de consultancyfirma. De firma werkt samen met een marktonderzoeker en heeft geen opdrachtgever.

Jongeren betrekken

Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken Uit het onderzoek blijkt dat degenen die wél bekend zijn met Sail laaiend enthousiast zijn, met name vanwege de internationale allure en de traditie'. 

De organisatie van Sail Amsterdam is zich ook bewust van de gedaalde bekendheid en richt zich in de communicatie ook deels op jongeren. Adformatie publiceert eind deze week een interview met de organisatie van Sail Amsterdam over de communicatiestrategie en sponsorsamenwerkingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in