Premium

Eerste documentaire van TheBoardRoom biedt een andere kijk op de voetbalwereld

Maandag ging in Tuschinski in Amsterdam Phenoms Belgium/Netherlands, de eerste documentaire van productiebureau TheBoardRoom, in première.

  • Craft
  • 16 May 2018
  • Nils Adriaans
Phenoms Belgium/Netherlands

Phenoms Belgium/Netherlands maakt onderdeel uit van Phenoms 2018 – Global Soccer Documentary, een 15-delige documentaireserie van Fox Sports, die (‘de dromen en offers’) van het grootste voetbaltalent wereldwijd in de aanloop naar het WK in Rusland in beeld brengt.

De regie van deze 'aflevering' was in handen van Bart van den Aardweg. Twee jaar lang volgde hij de Belgische en Nederlandse voetbaltalenten Nany Dimata, Dodi Lukebakio, Kenny Tete, Jaïro Riedewald en Riechedly Bazoer. Jacques Vereecken, eigenaar van TheBoardRoom, dat zich normaalgesproken op advertising richt, was de uitvoerend producent van Phenoms Belgium/Netherlands (‘phenom’ is slang voor phenomenon).

De voetbalwereld is nogal conservatief en ondoordringbaar, maar het zijn behoorlijk open portretten – hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Of werden de spelers betaald om mee te doen?

Vereecken: ‘Nee, de spelers zijn hier niet voor betaald. Ik heb Bart als regisseur naar voren geschoven omdat ik weet hoe hij zijn films maakt.  En ik ken zijn drive. Drie jaar geleden studeerde hij af aan de filmacademie met de docu Noord oost hard west; een rauw en open portret van een boksschool in Amsterdam-West. Hij is daar eerst zelf wekenlang gaan trainen om het vertrouwen te winnen. Totaal toegewijd om een film te maken die je “voelt”. Ik wist daarom dat Bart Phenoms moest maken. Hij spreekt de taal van die voetballers, deelt dezelfde interesses en begrijpt de struggles op weg naar succes. Dat ex-profvoetballer Mario Melchiot uitvoerend producent vanuit Fox was, hielp ook mee. Hij wil het publiek een andere kijk bieden op de voetbalwereld. Een beeld dat verder gaat dan dure auto’s en de successen alleen. Phenoms gaat over passie, familie, onzekerheid, twijfel, lijden en doorzettingsvermogen.’

 

Is het niet een beetje wrang dat Nederland helemaal niet meedoet aan het WK, en dat 2 van de 3 Nederlandse talenten in de docu (Riedewald en Bazoer) behoorlijk uit beeld zijn geraakt? Daar kwam je tijdens het maken natuurlijk pas achter, hoe was dat?

‘Dat Nederland niet meedoet is natuurlijk jammer, maar het maakt de film óók interessanter. Precies om de redenen die ik net noemde. We zien meestal de successen, hier zie je hoe voetballers met verlies dealen. Het is een keihard leerproces, dat is heel boeiend om te zien. En vergeet niet dat de spelers 19 en 20 waren toen we hieraan begonnen. Die hebben minimaal nog 10 jaar voor de boeg. Die gaan we nog wel terugzien.’

Wat heb je zelf geleerd van deze vuurdoop – om als doorgewinterde commercial-producent voor het eerst een documentaire te maken?

‘Het moeilijkste is misschien wel om aan een film te beginnen waarvan je het verhaal niet inhoudelijk kunt sturen. Ik ben gewend om films van tevoren te scripten. Of het nu gaat om commercials, social content of webseries, je produceert het zo dat je altijd de beelden kunt draaien die je van tevoren hebt bedacht en beloofd. Nu was er geen script, alleen maar een briefing en een plan van aanpak. Dat vormde tegelijkertijd de kick en hield iedereen scherp en creatief.

‘Wat ik zelf heb geleerd? Dat ik mijn spanningsboog heb kunnen omgooien van een productietijd van krap 2 maanden – wat in reclameland gebruikelijk is – naar een productietijd van ruim 2 jaar. Mijn geluk was dat er een opdrachtgever, Fox Digital Studios, achter zat en het geen vrije oefening was. Dat bood houvast en daardoor hielden we focus en ritme.’

‘Een documentaire biedt de gelegenheid om uit te leggen waarom je als merk bepaalde keuzes maakt’

Branded film is een interessant, maar grijs gebied: in hoeverre zouden merken documentaires kunnen inzetten als middel? Wat zijn in jouw ogen de do’s en don’ts?

‘Een goeie documentaires is open en eerlijk en geeft mensen een vernieuwende kijk. Daar kunnen merken gebruik van maken. Het is belangrijk is om van tevoren goed te bedenken tegen wie je het hebt, en wat je wilt dat de kijker onthoudt. Dat geldt voor iedere branded film, lang of kort, maar bij een commercial heb je maar 30 seconden en is er plek voor één boodschap: 7 jaar garantie op alle Kia-modellen, Growing a better world, of Driehoek zeep: al 120 jaar het duurzame schoonmaakmiddel. Een documentaire biedt, in principe, de gelegenheid om uit te leggen waarom je als merk die keuzes maakt. Waardoor kan Kia als enige 7 jaar garantie bieden? Met welke projecten is de Rabobank bezig om lading te geven aan hun slogan? En over 120 jaar duurzaamheid kun je al helemaal een mooie film maken. Elk merk heeft een eigen verhaal en in een documentaire kun je dat verhaal helemaal kwijt.’

Wat zegt deze primeur over jouw eigen ambitie?
‘Het is altijd de ambitie van TheBoardRoom geweest om creatief filmtalent te koppelen aan de juiste opdrachten. Ik heb me ruim 2,5 jaar geleden aangesloten bij MediaMonks, omdat ik geloof in hun visie op geïntegreerde productie: vanuit één plek alle schermen bedienen. Inmiddels zijn we gefuseerd met Made For Digital en draaiden we parallel aan Phenoms bijvoorbeeld ook een biercommercial in Seoul, een 360 graden geïntegreerde campagne voor Hunkemöller en een Instagram-filmpje voor KPN. De puzzel valt steeds meer op z’n plaats.’

Bart van den Aardweg, Mario Melchiot, Jacques Vereecken
Bart van den Aardweg, Mario Melchiot, Jacques Vereecken De makers van Phenoms Belgium/Netherlands
De première met Kenny Tete
De première met Kenny Tete Tuschinski Amsterdam
De stills zijn afkomstig uit de documentaire
De stills zijn afkomstig uit de documentaire Les 'frères' Nany Dimata et Dodi Lukebakio
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie