- Het AI-onderzoek van Seismic Foundation onder 10.000 mensen in vijf landen
- Maak kennis met Wonda
- Strateeg der strategen Alex M. H. Smith
- Lees ook: Sophie van der Schaft: 'Ik herken dit: niet altijd zichtbaar zijn, maar wel doelgericht bouwen aan iets dat blijft'
‘Er bestaat wijdverbreide angst dat AI menselijke relaties zal schaden: 3 op de 5 mensen vrezen dat AI menselijke verbindingen zal vervangen’
~ Seismic Foundation
Deze week was Jeroen de Bakker, managing partner van audio agency Airborne, strategisch adviseur van ainigma: People-first Generative AI Consultancy & schrijver van ‘Deze week in #AI’ op LinkedIn, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.
Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Wat ik leerde van Ivan Fernandes - ‘Hij ziet vooral kansen voor kleine bureaus’
‘Voor wie mij nog niet kent: ik ben ooit 'in de reclame' gaan werken omdat ik van merken houd. Ondernemer ben ik geworden omdat ik sneller wilde groeien dan de meeste van mijn vakgenoten en omdat er weinig leukers is dan samen met complementair talent iets te bouwen waar je in gelooft en waarmee je iets toevoegt aan de wereld.
Ik ben nieuwsgierig van aard en volg alles wat er speelt rond merken, media en technologie. En omdat ik liever slim werk dan hard, laat ik mij graag inspireren door mensen die voorop lopen in hun denken. Zij zijn mijn filters en zorgen voor scherpe, efficiënte en relevante kennisontwikkeling.
Een van de mensen die ik sinds kort met veel plezier volg is Ivan Fernandes. Hij heeft een achtergrond in onderzoek, werkte bij onder meer WPP en geeft nu advies op het gebied van groeiplanning en waardecreatie om ervoor te zorgen dat media- en martech-bedrijven klaar zijn voor een investering of een overname.
Uiteraard kan Ivan ook niet heen om de impact van AI op onze industrie. Hij ziet vooral kansen voor kleine bureaus. AI maakt namelijk het speelveld gelijk. Zij kunnen nu dezelfde impact maken als grote netwerken doordat AI schaal vervangt door snelheid, inzicht en output. Het echte onderscheid zit niet zozeer in de tools - die zijn voor iedereen beschikbaar - maar in hoe je ze gebruikt: wie problemen scherp weet te formuleren, helderheid brengt en AI slim combineert met een menselijk intellect, wint.
Voor kleine bureaus, zoals Airborne Network, is het volgens Ivan hét moment om te versnellen en te experimenteren, want over een paar jaar is dit concurrentievoordeel alweer verdwenen.
Meer over dit onderwerp volgt nog wel een keertje deze week in mijn (niet zo) Random Pic(k) Of The Day For A Week. Veel volg-plezier.’
2. Spelen AI-labs voor God? - ‘Ouders zijn opvallend beschermend: de meerderheid maakt zich zorgen dat hun kinderen een serieuze emotionele of romantische relatie met AI aangaan’
‘Een van de echt leuke dingen van ouder worden is dat je steeds meer mensen al ontzettend lang kent. Een van die mensen is vakgenoot Sander Volten. Tot voor kort de eindbaas van 180, onderdeel van de Omnicom Advertising Group. En inmiddels CEO van Seismic Foundation. Zij zetten zich in voor het mooie doel om ervoor te zorgen dat de integratie van AI in onze samenleving voor iedereen gunstig uitpakt.
Recent publiceerde Seismic Foundation een groot internationaal onderzoek onder 10.000 mensen in vijf landen dat zeer de moeite waard is om te lezen. Het laat zien dat AI weliswaar vaak laag scoort op de sociale prioriteitenlijst, maar dat er diepgewortelde zorgen in de samenleving bestaan.
Mensen maken zich niet zozeer zorgen om ‘AI’ als concept, maar vooral om de manier waarop het bestaande zorgen kan verergeren, zoals op het gebied van relaties, mentale gezondheid, werkgelegenheid en democratie.
Een cruciale bevinding is dat AI breed wordt gevreesd als een factor die bestaande ongelijkheden in de samenleving kan vergroten, waarbij vrouwen, lagere inkomensgroepen en minderheden vrezen de grootste klappen op te lopen. Zo verwachten lagere inkomensgroepen dat AI een negatieve invloed zal hebben op hun kinderen, minderheden en hun mentale gezondheid – een scherp contrast met het optimisme van mensen met hogere inkomens.
Wat mij verder opviel is dat er wijdverbreide angst bestaat dat AI menselijke relaties zal schaden: 3 op de 5 mensen vrezen dat AI menselijke verbindingen zal vervangen, een zorg die zelfs groter is dan die over baanverlies. Ouders zijn opvallend beschermend: de meerderheid maakt zich zorgen dat hun kinderen een serieuze emotionele of romantische relatie met AI aangaan.
De publieke angst verschuift op dit moment van een algemene vrees naar specifieke toepassingen en risico’s, zoals oplichting, deepfakes en de verspreiding van desinformatie. Ondanks deze zorgen is de publieke opinie wankel en verdeeld: ongeveer een derde is hoopvol, een derde angstig en de rest onzeker, wat wijst op een volatiele stemming.
Tenslotte: er heerst diep wantrouwen richting AI-ontwikkelaars: meer dan de helft van het publiek vindt dat AI-labs ‘voor God spelen’. Er is bovendien sterke steun voor overheidsregulering, inclusief de overtuiging dat AI nooit beslissingen mag nemen zonder menselijke controle. Veel (huiverig) lees- of luisterplezier.
Lees het onderzoek ‘On the Razor’s Edge’ hier.
Of luister naar een samenvatting in audio.’
3. Maak kennis met Wonda - ‘Het fungeert als creatieve assistent én professionele editor ineen’
‘Vorig jaar bezocht ik samen met mijn collega Marvin Jacobs de Podcast Show in Londen. Een van de meest inspirerende presentaties kwam van Oskar Serrander van Wondercraft, dat daar audioproductie met AI-gestuurde, hyperrealistische en meertalige stemmen lanceerde.
Het door Y Combinator en Will Ventures gefinancierde platform beloofde toen al dat makers eenvoudig professionele podcasts, audioboeken en advertenties kunnen creëren, zonder dure studio’s of specialistische technische kennis.
Sindsdien ontwikkelt Wondercraft zich razendsnel. Vorige week lanceerden ze Wonda, hun AI-agent voor volledige contentcreatie. Met Wonda kun je simpelweg chatten om professionele audio- én videocontent te maken. Creatie wordt hierdoor intuïtief en toegankelijk: Wonda past automatisch merkstijlen toe, zoals kleuren, lettertypen en lay-outs, op basis van je website.
Wat Wonda toevoegt aan de bestaande diensten van Wondercraft? Het fungeert als creatieve assistent én professionele editor ineen. Het schrijft verhalen op basis van notities of bestanden, kiest de juiste AI-stem, voegt muziek en geluidseffecten toe en genereert of bewerkt afbeeldingen, avatars en video's.
Heb je interesse, meld je dan hier aan voor de wachtlijst.’
4. Tool tourism, shadow AI en andere red flags - ‘Het document benadrukt logischerwijs dat AI het bureaulandschap fundamenteel hervormt en het in essentie gaat om het vernieuwen van het gehele businessmodel’
‘Het leuke van online interessante mensen tegenkomen, is dat je op LinkedIn kunt zien met wie ze binnen je eigen netwerk verbonden zijn. Dit geeft vaak een aardig beeld van waar je iemand kunt plaatsen. De endorsement van Tobias Dahlberg dankzij gedeelde connecties was top toen ik in mijn feed zijn whitepaper met de titel Adapt or Die: Reinventing Your Agency For The AI Age tegenkwam.
Met plezier heb ik het rapport gelezen. Het bevestigde mijn ideeën over welke competenties bureaus moeten ontwikkelen om future-proof te worden. Onze eigen Airborne Intelligence roadmap richt zich namelijk op consumer insights, adaptive learning en operational data.
Het document benadrukt logischerwijs dat AI het bureau¬landschap fundamenteel hervormt en dat het in essentie gaat om het vernieuwen van het gehele businessmodel. Waar veel bureaus AI inzetten voor basistaken en creativiteit, heeft slechts 30% het écht geïntegreerd in de kernprocessen, waardoor een groeiende efficiëntiekloof ontstaat: AI-native concurrenten leveren sneller en goedkoper en ontwikkelen zich harder.
Voor marketeers en creatieven betekent dit dat enkel experimenteren niet voldoende is; succes vraagt om een fundamenteel AI-first operating system dat menselijke creativiteit versterkt, klantwaarde verhoogt en marges aanzienlijk vergroot. De toekomst vereist bovendien een mens-AI-partnerschap, waarbij iedereen in het team nieuwe rollen aanneemt en zich richt op strategische versterking in plaats van vervanging te vrezen.
Het rapport staat verder vol met prikkelende terminologie, zoals tool tourism, shadow AI en output inflation. Deze ‘red flags’ geven zowel klanten als talent het signaal dat een bureau in het verleden is blijven steken, en hoe langer ze genegeerd worden, hoe moeilijker het wordt om te herstellen.
- Lees het rapport ‘Adapt or Die: Reinventing Your Agency For The AI Age’ hier.
- Of luister naar een samenvatting in audio (met een abrupt einde).’
5. De beste strategieën simpel verpakt - ‘Hij adviseert the world’s most iconic brands om slimmere en moediger beslissingen te nemen’
‘Ik begon deze week mijn serie met te vertellen dat ik nieuwsgierig ben en mij graag laat inspireren door bijzondere denkers. Mijn vorige berichten in deze reeks gingen vooral over media en technologie. Maar – zoals gezegd – ook merken fascineren mij enorm.
Om die reden ontwikkelden wij de podcastreeks GIEP over het ontstaan van merkdenken in Nederland en supporten we bij Airborne Network met veel liefde SWOCC, de Stichting Wetenschappelijk Onderwijs Commerciële Communicatie die een brug slaat tussen wetenschap en praktijk.
Daarnaast haal ik natuurlijk ook inspiratie uit het buitenland, onder meer door Alex M. H. Smith te volgen. Hij adviseert the world’s most iconic brands om slimmere en moediger beslissingen te nemen. Alex deelt zeer regelmatig interessante posts over merkstrategie die altijd aanzetten tot nadenken. Ik waardeer zeker de inhoud, maar de vorm die hij kiest helpt ook enorm mee om hem aandacht te geven. Die vorm is namelijk óók slim en moedig.
Wat Alex bovendien goed doet, is regelmatig van zijn content een korte, promotionele presentatie maken waarin hij belooft dat je – bijvoorbeeld – in tien minuten tien jaar strategie kunt leren. Vervolgens biedt hij lezers twee cadeaus aan, zoals de No BS Strategy Toolkit of de Ultimate Strategy Doc Template. Deze materialen zijn bedoeld om professionals te helpen sneller en effectiever strategieën te ontwikkelen en zich natuurlijk te abonneren op zijn platform The Hidden Path.
Dus mijn laatste Random Pic(k) Of The Day For A Week-advies is: volg Alex en denk aan de hand van zijn tips & tricks dit weekend weer eens goed na over je eigen (merk)strategie.’
In de week van 8 september augustus 2025 (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Ginny Ramkisoen, ondernemer (op het gebied van vacatureplatforms), columnist en consultant in de creatieve industrie, curator van #RPOTDFAW.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuLeuk om te doen Nils. Dank voor het podium en tot snel ziens.