- Persoonlijke energie als kapitaal
- De toekomst van influence
- Letterlijke toxic beauty
- Lees ook: Jeena van der Heul: 'Reclame is vaak de kunst van het simpel houden'
'Ze bouwde jarenlang aan haar imperium in stilte, als strateeg achter de schermen. Pas toen haar fundament stond, stapte ze zelf naar voren'
~ Sophie van der Schaft
Deze week was Sophie van der Schaft, oprichter AndAgencyAmsterdam en dit jaar Cannes Lions-jurylid in de categorie Social & Creator, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier haar 5 bijdragen:
1. Emma Grede: build quietly, grow loudly – Ze koos het stille, tegenovergestelde pad van wat we vaak zien in personal branding
‘Een van de mensen door wie ik het meest geïnspireerd word is Emma Grede. Ze is overal: op social, in interviews, in de boardroom. En terecht. Ze is het brein achter merken als SKIMS, Good American en Safely, en een van de weinige vrouwen van kleur op die positie.
Wat me het meest raakt in haar, is hoe ze het tegenovergestelde pad koos van wat we vaak zien in personal branding. Ze bouwde jarenlang aan haar imperium in stilte, als strateeg achter de schermen. Pas toen haar fundament stond, stapte ze zelf naar voren. Build quietly, grow loudly.
Ze komt van weinig, is selfmade (haar net worth is 405 miljoen), moeder van vier en toch glashelder in haar visie. Als marketingstrateeg en ondernemer herken ik dit: niet altijd zichtbaar zijn, maar wel doelgericht bouwen aan iets dat blijft.’
Toegift: publicatie over Emma Grede op Forbes
2. Energy management > timemanagement – Ik ben geen machine die van 9 tot 6 hoog-productief is
‘Het klinkt simpel, maar het heeft mijn werkweek compleet veranderd: stoppen met timemanagement, starten met energy management. Het inzicht komt uit een aflevering van Diary of a CEO waarin Mo Gawdat (ex-Google X) uitlegt dat we onze dag niet in uren moeten plannen, maar in energiepieken. Ik ben geen machine die van 9 tot 6 productief is, en dat hoeft ook niet.
Sindsdien probeer ik zoveel mogelijk met energieblokken te werken. Mijn ochtenden zijn voor creatie: presentaties, strategie en ideeën. De middag voor calls en teamzaken, en mijn avonden zijn zo goed als wanneer dat kan vrij. En op dagen dat het niet lekker stroomt, forceer ik het ook niet.
Uiteraard zijn er ook dagen dat het niet zo perfect loopt, maar vooralsnog probeer ik het wel zoveel mogelijk op deze manier in te richten. Energie is tenslotte mijn kapitaal, niet mijn klok.’
3. Emma Chamberlain & de toekomst van influence – Echtheid en eigenaarschap zijn de nieuwe valuta in ons vak
‘Wat me recent zeer inspireerde, was een post van Pretty Little Marketer over hoe merken creators steeds serieuzer nemen als creatieve partners. Geen gesponsorde ‘fluff’ meer, maar co-creatie met impact. Emma – 'you are your own brand, whether you like it or not’ – Chamberlain is daar voor mij hét voorbeeld van.
Emma begon als vlogger, maar is inmiddels een slimme ondernemer met haar eigen koffiemerk Chamberlain Coffee en een van de meest authentieke stemmen in het influencerlandschap. Ze laat zien dat humor, zelfspot én business elkaar versterken.
Wat haar onderscheidt, is dat ze nooit haar eigenheid verloor, ook niet toen grote merken als Louis Vuitton en Cartier aanklopten. In plaats van zich aan te passen, blijven ze juist met haar willen werken omdat ze zichzelf is. Haar stijl: imperfect, eerlijk, ongefilterd. En dat werkt.
Naast haar YouTube-video’s en koffiemerk is haar podcast Anything Goes een kijkje in haar hoofd: rauw, persoonlijk en verrassend filosofisch. Daarmee bereikt ze een publiek dat hunkert naar oprechtheid in een overgepolijste digitale wereld.
Voor mij als marketeer is zij een reminder dat echtheid en eigenaarschap de nieuwe valuta zijn in ons vak.’
4. Hoop in een tijd van tegenstellingen – Ondanks repressie ontstaan daar (in Texas!) kleine, krachtige bewegingen van liefde, verbinding en zichtbaarheid
‘We leven in een tijd waarin polarisatie overal op de loer ligt, of het nu gaat om politiek, gender of sociaal-maatschappelijke thema’s. En toch voelde ik vandaag hoop. Een artikel van Them.us over queer activisme in conservatieve staten als Texas raakte me. Ondanks repressie ontstaan daar kleine, krachtige bewegingen van liefde, verbinding en zichtbaarheid.
In het stuk vertelt journalist en auteur Samantha Allen over haar roadtrip door staten als Texas, Utah en Mississippi, waar queer gemeenschappen ondanks alles standhouden. Zoals [over] Jess Herbst, de eerste openlijk transgender burgemeester van Texas, die zichtbaar blijft, juist om anderen hoop te geven! En een zwarte transgender veteraan die een veilige ruimte creëert voor jongeren in haar gemeenschap.
Het herinnert me eraan dat we aan het eind van de dag allemaal hetzelfde willen: veilig zijn, geliefd worden, mogen zijn wie je bent. Positief nieuws is er wél, we moeten alleen leren het vaker op te zoeken.’
5. De huid als spiegel: waarom ik bewuster smeer – Wij bepalen als marketeers mee wat mensen op hun huid smeren
‘Eerder las ik op The Guardian een artikel over hormoonverstorende stoffen in skin care producten; van dagcrèmes tot babydoekjes. Het zette me opnieuw aan het denken.
Sinds ik moeder ben, kijk ik met andere ogen naar verzorgingsproducten. Wat je op je huid smeert, komt ook ín je lichaam. Mijn dochter van 1 heeft een gevoelig huidje, en het idee dat daar dagelijks parfum of microplastics op komt, zit me gewoon niet helemaal (of helemaal niet) lekker.
Sommige van deze stoffen, zoals ftalaten, parabenen en formaldehyde-releasers, worden in verband gebracht met serieuze gezondheidsrisico’s. Waaronder verstoring van het hormonale systeem, vruchtbaarheidsproblemen en zelfs kanker. Veel van deze ingrediënten zijn nog steeds legaal en wijdverspreid, ook in producten voor baby’s. Wat behoorlijk bizar is. Het rapport riep op tot wereldwijde hervorming van regelgeving, die nu vaak decennialang achterloopt op wetenschappelijke inzichten.
Daarom kies ik nu voor natuurlijke, transparante huidverzorging. Niet perfect, wel bewuster. De documentaire Toxic Beauty (uit 2019 al!) laat zien hoe belangrijk het is dat de beauty-industrie opener wordt over ingrediënten en gezondheid, en hoe weinig consumenten eigenlijk weten over wat er in hun producten zit.
Wij bepalen als marketeers mee wat mensen op hun huid smeren. Dat vraagt bewustzijn, integriteit en steeds vaker: echte lef. Duurzame, veilige producten zijn geen niche meer. Ze zijn de toekomst en goede, slimme marketeers bewegen mee.’
In de week van 25 augustus 2025 (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Jeroen de Bakker, managing partner audio agency Airborne en initiatiefnemer van 'Deze week in #AI', curator van #RPOTDFAW.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu