Overslaan en naar de inhoud gaan

Jos Govaart breidt rol uit binnen Candid en leidt nu ook Modern Citizens

Herstructurering Candid moet zorgen voor meer snelheid, integrale samenwerking en één creatieve visie.
Jos Govaart
Jos Govaart

Jos Govaart is, naast zijn rol bij Brand Potential Benelux, nu ook verantwoordelijk voor de Nederlandse tak van Modern Citizens. De stap past binnen een bredere herstructurering van Candid, dat disciplines als advertising, PR, content en social dichter bij elkaar wil brengen.

Modern Citizens is binnen Candid het bureau voor advertising en merkcommunicatie in een digitale wereld. Door het samen te voegen met Brand Potential Benelux onder leiding van Govaart, wil Candid één creatieve pijler waarin wordt gewerkt vanuit een gezamenlijke visie op merkenbouw en creatie.

‘We zijn in Nederland naar een overzichtelijker model gegaan’, zegt Govaart. ‘Er is onze ceo Ruud Wanck, met daarnaast Auke Boersma, de cco van Stroom, die verantwoordelijk voor de mediatak. Ik ga over het creatieve deel. In de UK volgt een soort gelijke opzet.’ De samenvoeging moet leiden tot snellere en meer geïntegreerde oplossingen voor klanten.

Zowel Govaart als Boersma rapporteert direct aan Wanck. Volgens de ceo ontstaat er door minder managementlagen meer ruimte voor snelheid, samenwerking en vakmanschap. ‘Daar profiteren klanten direct van.’

Toprak Özturan alweer vertrokken

De integratie heeft ook gevolgen. Toprak Özturan, die in februari dit jaar nog werd aangesteld als managing director van Modern Citizens, is alweer vertrokken. Door de samenvoeging ontstond volgens Govaart een ‘rolconflict’ over wie de leiding zou krijgen over de teams van Brand Potential en Modern Citizens. Govaart: ‘Ik loop hier langer mee en ken de bureaus en mensen beter. In die zin was de keuze niet heel ingewikkeld.’

Hij erkent dat het terugbrengen van het aantal managers ook te maken heeft met de marktomstandigheden en de financiële positie van Candid. Tijdens een rechtszaak in juli tussen de bureaugroep en voormalig XXS-oprichter Piet Hein Smit kwamen zorgelijke cijfers uit het jaarverslag naar buiten. In 2024 leed Candid een verlies van 3,6 miljoen euro en had het een negatief eigen vermogen van 18,3 miljoen euro.

Volgens Govaart zijn die cijfers achterhaald en vertekend doordat boekjaren bij Candid drie maanden eerder beginnen. Daardoor was de invloed van de coronaperiode nog volop aanwezig, waarin Candid het zwaar had. ‘Operationeel gaat het nu echt een stuk beter, al blijft de markt uitdagend.’

De organisatie was volgens hem ‘topzwaar’, wat leidde tot hoge kosten én onduidelijkheid voor klanten. ‘Er waren te veel eilandjes. Daar hebben we nu flinke stappen in gezet. De beste manier om vooruit te gaan is met een kleiner leiderschapsteam en duidelijke verantwoordelijkheden.’

Fusie bureaumerken?

Dat Govaart zowel Brand Potential Benelux als Modern Citizens leidt, past in die aanpak. Een volledige fusie van beide bureaumerken ligt voor de hand en ‘is zeker iets waar we over nadenken,’ zegt hij. ‘Maar voordat we dat eventueel optuigen gaan we eerst gewoon maar bezig met samenwerking aan de achterkant en kijken welke combinaties van services nou logisch zijn voor klanten. We zijn er heel zorgvuldig in, omdat onze mensen al de nodige veranderingen voor hun kiezen hebben gehad.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in