Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie had dat gedacht, van gesubsidieerde co2 naar klimaatbonus voor de kleine portemonnee

Patrick Stoof, die ooit ex-miljonair Hans van Telfort speelde, pleit in campagne van Milieudefensie voor ambitieuzer klimaatbeleid.
Patrick Schoof, 'the happy populist' in campagne Milieudefensie
Patrick Stoof, 'the happy populist' in campagne Milieudefensie

Acteur Patrick Stoof was de man die ooit als ex-miljonair Hans de harten van het Nederlandse publiek en reclamejury’s stal. Verantwoordelijk bureau N=5 won onder meer een gouden Effie en Gouden Loeki met de legendarische commercials.

Stoof duikt nu opnieuw op in een campagne, dit keer voor Milieudefensie als het Trumpiaanse personage ‘Vader Aarde’, ofwel: the happy populist. De campagne is ontwikkeld door Indie Amsterdam, het vaste bureau van Milieudefensie. 

In een korte film draagt Stoof een pet met de tekst Make Earth Cool Again en spreekt de politiek aan op het gebrek aan aandacht voor de klimaatcrisis.

Vervuiler belasten, burger belonen

De campagne moet met een knipoog het klimaat hoger op de politieke agenda krijgen in aanloop naar de verkiezingen van 29 oktober. Volgens Milieudefensie is het namelijk hoog tijd dat vervuilende bedrijven gaan betalen, terwijl burgers juist beloond worden met een klimaatbonus.

De campagne draait om de zogenoemde Big Beautiful Green Bill die door Vader Aarde wordt gepresenteerd. Daarin staan drie voorstellen: bedrijven moeten net als burgers hun best doen voor het klimaat, vervuilers gaan betalen, en iedereen ontvangt een klimaatbonus, waarbij mensen met een kleinere portemonnee het meest profiteren.

Volgens Peer de Rijk, campagneleider verkiezingen bij Milieudefensie, loopt de klimaatcrisis uit de hand. ‘De wetenschap waarschuwt ons en de klimaatrampen stapelen zich op. Toch kijken politici weg.’

Stem voor jezelf

Dat moet en kan anders, volgens Milieudefensie. Met de verkiezingen voor de deur eist de NGO dat dat er een ambitieuzer klimaatbeleid komt. ‘Het is hoog tijd dat de vervuiler betaalt en de burger een steuntje in de rug krijgt.’

Vader Aarde richt zich in de campagne rechtstreeks tot de kiezer: ‘Als ik ga, gaan we allemaal. Een stem voor mij, is een stem voor jezelf.’ Daarmee wil Milieudefensie het onderwerp klimaat, dat volgens de organisatie in het debat ondergesneeuwd raakt, nadrukkelijk onder de aandacht brengen.

De campagne wordt de komende weken doorgezet met filmfragmenten en oproepen richting burgers om zich aan te sluiten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in