Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is gestart met de campagne ‘Blijf in beeld’. De campagne, van de hand van creatief bureau Monks, richt zich op ouders van kinderen die hun eerste smartphone krijgen en benadrukt het belang van duidelijke afspraken over online gedrag.
Veiligheid en risico's
Nederlandse kinderen krijgen gemiddeld op negenjarige leeftijd hun eerste smartphone. Ouders kiezen daar vooral voor vanwege bereikbaarheid en veiligheid, maar maken zich tegelijkertijd zorgen over de online risico’s.
Demissionair staatssecretaris Eddie van Marum: ‘Als overheid, en vooral als ouders, hebben we de verantwoordelijkheid onze kinderen te beschermen, zonder ze alle leuke en leerzame ervaringen die de online wereld biedt te ontnemen.’
De campagne toont in een televisiefilm de gevolgen wanneer ouders uit beeld verdwijnen en een kind alleen achterblijft met zijn smartphone. Volgens Nick Philipse, creatief directeur bij Monks, laat deze verbeelding zien hoe een kind als het ware kan worden ‘ingezogen’ door het scherm.
Afsprakenkaart
Naast de campagne introduceert BZK een afsprakenkaart. Daarmee kunnen ouders op eenvoudige wijze afspraken vastleggen over smartphonegebruik. Volgens beleidsmedewerker Brigitte Janssen kunnen duidelijke afspraken veel problemen voorkomen: ‘Het gaat erom dat je als ouder in beeld blijft bij wat je kind met zijn smartphone doet.’
‘Blijf in beeld’ is de eerste campagne van het platform jouwkindonline.nl. Het ministerie kondigt aan dat er meer campagnes zullen volgen rond de online veiligheid van kinderen tot 18 jaar. De campagne wordt landelijk verspreid via televisie en online kanalen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu