Beeld uit commercial: man wordt in zijn tv-stoel weggevoerd.
De nieuwe campagne die Sire vandaag lanceert, staat in het teken van het ouder worden, hoewel ‘actief blijven’ de lading beter dekt. Het thema: Je bent nooit te oud om te leven.
Draaipunt is de commercial van bureau Alfred International waarin met zwarte humor de ogenschijnlijk laatste reis van een oudere man in beeld wordt gebracht. In stemmige, donkere kleuren zien we dat doodgravers hem met stoel en al voor zijn tv weghalen en in een lijkwagen zetten.
Onderweg in zijn rouwauto komt de man enkele medesenioren tegen die ook niet weten wat ze overkomt. Uiteindelijk blijkt de bestemming een salsatraining te zijn, waar de man verrassend soepel de dansvloer overgaat.
Met de campagne wil Sire het zogenoemde seniorisme aan de kaak stellen, ofwel de vooroordelen over ouderen: traag, klagerig en weinig soepel, om er een paar te noemen.
Die vooroordelen hebben negatieve gevolgen, stelt dr. Richard Ridderinkhof, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam: ‘Als je vaak hoort dat je "op" bent, ga je je ernaar gedragen. Mensen met een negatieve kijk op hun eigen ouder worden leven zelfs gemiddeld 7,5 jaar korter.’
Deze Sire-campagne, waarin de strijd wordt aangebonden tegen vooroordelen over ouderen, is daarom essentieel, vindt Ridderinkhof, en met hem Sire-directeur Lucy van der Helm. Zij wijst op onderzoek dat Sire uitvoerde, waaruit blijkt dat 70 procent van de ondervraagde vijftigplussers negatieve vooroordelen ervaart. Bijna de helft van deze groep zegt zich hierdoor zelfs uitgesloten te voelen.
Liever geen klaagzang
Hoe de campagne eruit zou komen te zien, was niet direct duidelijk. ‘We hebben het eerst lang gehad over een vorm met dialogen tussen Boomers en Gen Z’ers, waarin vooroordelen aan bod kwamen’, zegt Jeroen van de Sande, creative director bij Alfred International. ‘Maar toen we daarmee gingen werken, bleek al snel dat het een soort klaagzang werd van ouderen: “De jongeren begrijpen ons niet.” Zo’n soort campagne wilden we niet.’
Het dragende idee werd uiteindelijk wat creative director Rogier Mahieu ‘een omgekeerde begrafenis’ noemt, waarmee mensen weer tot leven worden gewekt. ‘Het idee begon met een zin: "Je bent nooit te oud om te leven". Dat was het vertrekpunt. Uiteindelijk leidde dit tot het idee om te laten zien dat als mensen thuis stilvallen, een teruggetrokken leven leiden, je ze weer terug kunt brengen naar het leven, naar een leuke activiteit.’
Hoe ver kun je gaan?
Er ging nog wel een afweging vooraf over de confronterende stijl van de commercial. Jeroen van de Sande: ‘We hebben best getwijfeld: hoe ver kun je gaan? Je kunt mensen ook afschrikken met deze zwarte humor. Het script is getest en mensen waren heel enthousiast.’
Rogier Mahieu: ‘Het bleek dat in de uitvoering de humor zelfs beter uitpakte dan we hadden verwacht. Dat ligt ook aan acteur Niek. Hij raakte nergens in paniek.’
Samenkomen
Sire-directeur Lucy van der Helm is erg tevreden over het eindresultaat. De humor en lichtheid die Sire met de keuze voor Alfred International wilde bereiken, zijn er gekomen. Volgens haar sluit de uitwerking van de campagne goed aan op de adviezen van betrokken ouderenbonden en wetenschappers. 'Alles komt samen.'
Van der Helm: ‘Neuropsycholoog Erik Scherder pleit ervoor dat mensen zichzelf fysiek en mentaal blijven uitdagen, en het liefst iedere dag iets doen dat moeite kost. Dat is precies waar deze campagne over gaat.’
Er is op dat gebied volgens Van der Helm veel winst te boeken. Ze verwijst naar eigen Sire-onderzoek waaruit blijkt dat bijna een kwart van de vijftigplussers aangeeft niet graag nieuwe dingen te doen, terwijl nog geen dertig procent lichamelijk uitdagende activiteiten onderneemt.
Als het maar gebeurt
Via print, online en social wordt de campagneboodschap verder onder de aandacht gebracht. ‘Waar de commercial stopt bij de salsales, gaan we verder met activiteiten in print, online en outdoor’, zegt Rogier Mahieu van Alfred International.
Jeroen van de Sande: ‘Daar laten we zien wat ouderen die volop in het leven staan kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld bij een boekenclub gaan, of één keer per week in het Gooimeer gaan zwemmen. Het hoeft echt niet spectaculair of extreem te zijn. Zolang het maar gebeurt, dat is wat we willen overdragen.’
De campagne is vanaf dinsdag 2 juli te zien op tv, radio, in de bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, in dagbladen en tijdschriften, en op Sire.nl. De nieuwe Sire-ambassadeurs Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Anna van Borre, Sophie Milzink en Liesbeth Rasker brengen de campagne bij hun eigen achterban onder de aandacht.
Credits Sire-campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’
Reclamebureau: Alfred Concept: Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu Copywriters: Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu, Vera Huizinga Design: Albert Vegers, Lot Roele Strategie: Sindi Ibrišimović Account: Yvette Belt-Beekman, Romy Dekker, Sara Visscher, Shera Vet
Productie: Sanne Groot, Sara Visscher, Adinda Berends Studio: Jurre Lüken, Bas Aarse, Dion Slegt, Vanessa Spolders Geluid: Eelco Jorissen Productiemaatschappij: Pink Rabbit Director: Ismael Ten Heuvel DOP: Daan Bukman Executive Producer: Niels Visser Producer: Niels Visser + Minou Hiemstra Production Manager: Erik Mertens 1st AD: Fabian van der Hulst 2nd AD: Lilian Kelatow 3rd AD: Jazz Holiday Focus Puller: Luuk Schmitz 2nd AC: Berta Banacloche VTR: Sander Ten Hof Focus Puller & Data rijshots: Mike Herman Gaffer: David Bels Electricians: Michiel Hageman, Laurens Eindhoven, Niels Stoeltie, Maxim Asscheman, Robert Groendijk, Stan Widdershoven Grip: Mike Laureys Best Boy Grip: Jelle van der Weiden Production Design: Jeroen Echter Rekwisiteur: Frank Bulthuis Prop Buyer Assistant: Mickey Schiferli Set Dresser: Marten Hoekstra Prop Runner: Jobbe Strobosch Art Assistant: Caspar Hiemstra Styling: Claudia Damman Styling: Ingrid Schagen Styling Assistant: Roxanne Mion HMU: Annemiek Bohnnen Location Manager: Floris van der Wal PA: Sam Rahman PA: Tristan Kingdon PA: Sem Grefkens
Catering: Nanja Theus Casting: A Million Faces, The Movers Figuratie: Casting4 Cast: Gerard (lead): Niek van der Horst Ria (vrouw van Gerard): Riet de Monte / Verstappen Buurvrouw: Mei Ling Wan Buurman: Tom van Klingeren Dansleraar: Luciano Jayden Lijkwagen chauffeur: Bart Larmit Stoeltillers: Jochem van Hunnik Remo Schiltmans Merlijn Neira de Back Hidde Sol Maurick van der Wal Antony Hoijtink Mauricio Fraai Adel Hashish Mykai Oldenburg Corban Berkel Benjamin Postema Daniel Yang Dansers: Mia Hathaway Katja Siang Rafi Blom Kaya van Schravendijk Mariette Daniels Jet de Jong Equipment Camera equipment: Camalot Light equipment: Het Licht Grip: Gripwise Locatie: Materiaalbus Post production Edit: Lisette van der Lee, Martin Heijgelaar, Tim de Wit, (Editors Amsterdam)
Grading: Erik van den Heuvel, Ilse (De Grot) Muziek: Tom Tukker Sound: Freddy VFX/Online: Philip Post production / Philip Huis in ‘t Veld
Speciale dank aan: - Het Rijperhuis - De Helpende Hand - Van der lans & Busscher - Mark Moosdorff - Allard Van Der Spek - Femke Leijssen Fotografie: Fotograaf: Alek Bruessing Assistent fotografie: Steyn van Rongen Visagie: Bianca Fabrie, Ira Hutter (Frank agency) Deelnemers: Mini Hegger, John Eekelschot, Mug, The Docters, Ricardo Sibelo Locaties fotografie: Haddock Watersport, Cafe Lauriersboom, ZuiderMrkt, My Generation CPunt, The Dance Studio Ricardo Sibelo Met dank aan: Equipme Social bureau: OnSocial Strategy Lead: Zaid El Ouardani Social Media Manager: Sindi Ibrišimović Content Creative: Martijn van Sambeek Creative Lead: Aldwin van Pareren Project Manager: Chankamal Malhi Creative Strategist: Jeena van der Heuvel Lithografie: Straight. Vitality Experience partners: • De Hersenstichting • Basic Fit • GGD Amsterdam • Vintage Society • Nelly Cooman PR bureau: De Issuemakers Zestify PR & Communicatie Sr. Consultant: Monique van den Berg PR-Tool: SmartPR SIRE Sound logo: AMP HTML banners: Creative Media Network
Media: Essencemediacom Digital Director: Jasper Kuipers Strategy Director: Lisa van Helmondt Executive Director Business Growth: Daan Booister Executive Director, Transformation & Intelligence: Sanne Kupers Executive Director Clients: Pim Brans Sr. Client Manager: Silvan Reinders Client Manager: Maud Bosse Sr. Client Manager: Marleen Mastenbroek AV Specialist: Ilana Glas AV Director: Tim de Fluiter Sr. Client Manager: Laura Kamphorst Client Executive: Faas Wijn Amber Veijer: Client Executive Experts: Prof. Dr. Richard Ridderinkhof – Universiteit van Amsterdam (www.seniorisme.nl) Dr. Lotte Brinkhof – Universiteit van Amsterdam (www.seniorisme.nl) Prof. Dr. Ruben van Gaalen - Socioloog/demograaf, onderzoeker CBS Prof. Dr. Erik Scherder - Neuropsycholoog, hoogleraar Vrije Universiteit Dr. Cretien van Campen - Onderzoeker kwaliteit van leven, SCP Stakeholders: ANBO PCOB Nationale vereniging de Zonnebloem SeniorWeb Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan Alzheimer Nederland Nationaal Ouderenfonds SIRE ambassadeurs: Anna van Borre Sophie Milzink Liesbeth Rasker Stein de Vries Mandy Woelkens Projectteam SIRE Marc Oosterhout Marcel Hartog Doeke de Steur Sylvia Coumans Monique van den Berg Yvonne Prins Lucy van der Helm Yvonne Markman Vanessa Alkemade
Op zich heeft deze campagne een goede boodschap, maar is mijns inziens wellicht een ietwat belerend initiatief. Het is ook vreemd dat 50+ als één groep 'ouderen' werd geselecteerd als referentiekader - de "jongeren" in de 50-plussers groep staan over het algemeen nog vol in het leven, de meesten moeten nog 17,5-10-5 jaar werken en velen hebben nog kinderen thuis wonen. Zou aanraden om bij het volgende onderzoek minimaal 65+ als ondergrens te nemen om een meer representatief beeld te verkrijgen uit de onderzoeksresultaten. En wij zelf kunnen ook meehelpen: in onze branche kunnen doelgroepen meer inclusief worden gemaakt - ipv je voornl op GenZ/Millenials te richten. Een groot deel staat nog open voor nieuwe dingen, heeft over het algemeen meer budget te besteden en meer tijd om mee te doen. Nicole Vooijs (55jr)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeOp zich heeft deze campagne een goede boodschap, maar is mijns inziens wellicht een ietwat belerend initiatief. Het is ook vreemd dat 50+ als één groep 'ouderen' werd geselecteerd als referentiekader - de "jongeren" in de 50-plussers groep staan over het algemeen nog vol in het leven, de meesten moeten nog 17,5-10-5 jaar werken en velen hebben nog kinderen thuis wonen. Zou aanraden om bij het volgende onderzoek minimaal 65+ als ondergrens te nemen om een meer representatief beeld te verkrijgen uit de onderzoeksresultaten. En wij zelf kunnen ook meehelpen: in onze branche kunnen doelgroepen meer inclusief worden gemaakt - ipv je voornl op GenZ/Millenials te richten. Een groot deel staat nog open voor nieuwe dingen, heeft over het algemeen meer budget te besteden en meer tijd om mee te doen. Nicole Vooijs (55jr)