Overslaan en naar de inhoud gaan

Sire-campagne richt zich met zwarte humor op senioren: ‘Je bent nooit te oud om te leven’

Alfred International tekende voor de campagne tegen vooroordelen over ouderen.
Beeld uit commercial: man wordt in zijn tv-stoel weggevoerd.
Beeld uit commercial: man wordt in zijn tv-stoel weggevoerd.
Beeld uit commercial: man wordt in zijn tv-stoel weggevoerd.
Beeld uit commercial: man wordt in zijn tv-stoel weggevoerd.

Draaipunt is de commercial van bureau Alfred International waarin met zwarte humor de ogenschijnlijk laatste reis van een oudere man in beeld wordt gebracht. In stemmige, donkere kleuren zien we dat doodgravers hem met stoel en al voor zijn tv weghalen en in een lijkwagen zetten.

Onderweg in zijn rouwauto komt de man enkele medesenioren tegen die ook niet weten wat ze overkomt. Uiteindelijk blijkt de bestemming een salsatraining te zijn, waar de man verrassend soepel de dansvloer overgaat.

Gedragen naar vooroordelen

Met de campagne wil Sire het zogenoemde seniorisme aan de kaak stellen, ofwel de vooroordelen over ouderen: traag, klagerig en weinig soepel, om er een paar te noemen.

Die vooroordelen hebben negatieve gevolgen, stelt dr. Richard Ridderinkhof, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam: ‘Als je vaak hoort dat je "op" bent, ga je je ernaar gedragen. Mensen met een negatieve kijk op hun eigen ouder worden leven zelfs gemiddeld 7,5 jaar korter.’

Deze Sire-campagne, waarin de strijd wordt aangebonden tegen vooroordelen over ouderen, is daarom essentieel, vindt Ridderinkhof, en met hem Sire-directeur Lucy van der Helm. Zij wijst op onderzoek dat Sire uitvoerde, waaruit blijkt dat 70 procent van de ondervraagde vijftigplussers negatieve vooroordelen ervaart. Bijna de helft van deze groep zegt zich hierdoor zelfs uitgesloten te voelen.

Vooroordelen ouderen

Liever geen klaagzang

Hoe de campagne eruit zou komen te zien, was niet direct duidelijk. ‘We hebben het eerst lang gehad over een vorm met dialogen tussen Boomers en Gen Z’ers, waarin vooroordelen aan bod kwamen’, zegt Jeroen van de Sande, creative director bij Alfred International. ‘Maar toen we daarmee gingen werken, bleek al snel dat het een soort klaagzang werd van ouderen: “De jongeren begrijpen ons niet.” Zo’n soort campagne wilden we niet.’

Het dragende idee werd uiteindelijk wat creative director Rogier Mahieu ‘een omgekeerde begrafenis’ noemt, waarmee mensen weer tot leven worden gewekt. ‘Het idee begon met een zin: "Je bent nooit te oud om te leven". Dat was het vertrekpunt. Uiteindelijk leidde dit tot het idee om te laten zien dat als mensen thuis stilvallen, een teruggetrokken leven leiden, je ze weer terug kunt brengen naar het leven, naar een leuke activiteit.’

Hoe ver kun je gaan?

Er ging nog wel een afweging vooraf over de confronterende stijl van de commercial. Jeroen van de Sande: ‘We hebben best getwijfeld: hoe ver kun je gaan? Je kunt mensen ook afschrikken met deze zwarte humor. Het script is getest en mensen waren heel enthousiast.’

Rogier Mahieu: ‘Het bleek dat in de uitvoering de humor zelfs beter uitpakte dan we hadden verwacht. Dat ligt ook aan acteur Niek. Hij raakte nergens in paniek.’

Samenkomen

Sire-directeur Lucy van der Helm is erg tevreden over het eindresultaat. De humor en lichtheid die Sire met de keuze voor Alfred International wilde bereiken, zijn er gekomen. Volgens haar sluit de uitwerking van de campagne goed aan op de adviezen van betrokken ouderenbonden en wetenschappers. 'Alles komt samen.' 

Van der Helm: ‘Neuropsycholoog Erik Scherder pleit ervoor dat mensen zichzelf fysiek en mentaal blijven uitdagen, en het liefst iedere dag iets doen dat moeite kost. Dat is precies waar deze campagne over gaat.’

Er is op dat gebied volgens Van der Helm veel winst te boeken. Ze verwijst naar eigen Sire-onderzoek waaruit blijkt dat bijna een kwart van de vijftigplussers aangeeft niet graag nieuwe dingen te doen, terwijl nog geen dertig procent lichamelijk uitdagende activiteiten onderneemt.

Sire-posters

Als het maar gebeurt

Via print, online en social wordt de campagneboodschap verder onder de aandacht gebracht. ‘Waar de commercial stopt bij de salsales, gaan we verder met activiteiten in print, online en outdoor’, zegt Rogier Mahieu van Alfred International.

Jeroen van de Sande: ‘Daar laten we zien wat ouderen die volop in het leven staan kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld bij een boekenclub gaan, of één keer per week in het Gooimeer gaan zwemmen. Het hoeft echt niet spectaculair of extreem te zijn. Zolang het maar gebeurt, dat is wat we willen overdragen.’

De campagne is vanaf dinsdag 2 juli te zien op tv, radio, in de bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, in dagbladen en tijdschriften, en op Sire.nl. De nieuwe Sire-ambassadeurs Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Anna van Borre, Sophie Milzink en Liesbeth Rasker brengen de campagne bij hun eigen achterban onder de aandacht.

Credits Sire-campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’

Reclamebureau: Alfred
Concept: Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu
Copywriters: Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu, Vera Huizinga
Design: Albert Vegers, Lot Roele
Strategie: Sindi Ibrišimović
Account: Yvette Belt-Beekman, Romy Dekker, Sara Visscher, Shera Vet

Productie: Sanne Groot, Sara Visscher, Adinda Berends
Studio: Jurre Lüken, Bas Aarse, Dion Slegt, Vanessa Spolders
Geluid: Eelco Jorissen
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Director: Ismael Ten Heuvel
DOP: Daan Bukman
Executive Producer: Niels Visser
Producer: Niels Visser + Minou Hiemstra
Production Manager: Erik Mertens
1st AD: Fabian van der Hulst
2nd AD: Lilian Kelatow
3rd AD: Jazz Holiday
Focus Puller: Luuk Schmitz
2nd AC: Berta Banacloche
VTR: Sander Ten Hof
Focus Puller & Data rijshots: Mike Herman
Gaffer: David Bels
Electricians: Michiel Hageman, Laurens Eindhoven, Niels Stoeltie, Maxim Asscheman, Robert Groendijk, Stan
Widdershoven
Grip: Mike Laureys
Best Boy Grip: Jelle van der Weiden
Production Design: Jeroen Echter
Rekwisiteur: Frank Bulthuis
Prop Buyer Assistant: Mickey Schiferli
Set Dresser: Marten Hoekstra
Prop Runner: Jobbe Strobosch
Art Assistant: Caspar Hiemstra
Styling: Claudia Damman
Styling: Ingrid Schagen
Styling Assistant: Roxanne Mion
HMU: Annemiek Bohnnen
Location Manager: Floris van der Wal
PA: Sam Rahman
PA: Tristan Kingdon
PA: Sem Grefkens

Catering: Nanja Theus
Casting: A Million Faces, The Movers
Figuratie: Casting4
Cast:
Gerard (lead): Niek van der Horst
Ria (vrouw van Gerard): Riet de Monte / Verstappen
Buurvrouw: Mei Ling Wan
Buurman: Tom van Klingeren
Dansleraar: Luciano Jayden
Lijkwagen chauffeur: Bart Larmit
Stoeltillers:
Jochem van Hunnik
Remo Schiltmans
Merlijn Neira de Back
Hidde Sol
Maurick van der Wal
Antony Hoijtink
Mauricio Fraai
Adel Hashish
Mykai Oldenburg
Corban Berkel
Benjamin Postema
Daniel Yang
Dansers:
Mia Hathaway
Katja Siang
Rafi Blom
Kaya van Schravendijk
Mariette Daniels
Jet de Jong
Equipment
Camera equipment: Camalot
Light equipment: Het Licht
Grip: Gripwise
Locatie: Materiaalbus
Post production
Edit: Lisette van der Lee, Martin Heijgelaar, Tim de Wit,
(Editors Amsterdam)

Grading: Erik van den Heuvel, Ilse (De Grot)
Muziek: Tom Tukker
Sound: Freddy
VFX/Online: Philip Post production / Philip Huis in ‘t Veld

Speciale dank aan:
- Het Rijperhuis
- De Helpende Hand
- Van der lans & Busscher
- Mark Moosdorff
- Allard Van Der Spek
- Femke Leijssen
Fotografie:
Fotograaf: Alek Bruessing
Assistent fotografie: Steyn van Rongen
Visagie: Bianca Fabrie, Ira Hutter (Frank agency)
Deelnemers: Mini Hegger, John Eekelschot, Mug, The Docters, 
Ricardo Sibelo
Locaties fotografie: Haddock Watersport, Cafe Lauriersboom,
ZuiderMrkt, My Generation CPunt, The Dance Studio
Ricardo Sibelo
Met dank aan: Equipme
Social bureau: OnSocial
Strategy Lead: Zaid El Ouardani
Social Media Manager: Sindi Ibrišimović
Content Creative: Martijn van Sambeek
Creative Lead: Aldwin van Pareren
Project Manager: Chankamal Malhi
Creative Strategist: Jeena van der Heuvel
Lithografie: Straight.
Vitality Experience partners:
• De Hersenstichting
• Basic Fit
• GGD Amsterdam
• Vintage Society
• Nelly Cooman
PR bureau: De Issuemakers
Zestify PR & Communicatie
Sr. Consultant: Monique van den Berg
PR-Tool: SmartPR
SIRE Sound logo: AMP
HTML banners: Creative Media Network

Onderzoek:
0-meting: DVJ Insights
Research Expert: Isabelle Leenders
Volksportret: Jens Hellewaard

Media: Essencemediacom
Digital Director: Jasper Kuipers
Strategy Director: Lisa van Helmondt
Executive Director Business Growth: Daan Booister
Executive Director, Transformation & Intelligence: Sanne Kupers
Executive Director Clients: Pim Brans
Sr. Client Manager: Silvan Reinders
Client Manager: Maud Bosse
Sr. Client Manager: Marleen Mastenbroek
AV Specialist: Ilana Glas
AV Director: Tim de Fluiter
Sr. Client Manager: Laura Kamphorst
Client Executive: Faas Wijn
Amber Veijer: Client Executive
Experts:
Prof. Dr. Richard Ridderinkhof – Universiteit van Amsterdam (www.seniorisme.nl)
Dr. Lotte Brinkhof – Universiteit van Amsterdam (www.seniorisme.nl)
Prof. Dr. Ruben van Gaalen - Socioloog/demograaf, onderzoeker CBS
Prof. Dr. Erik Scherder - Neuropsycholoog, hoogleraar Vrije Universiteit
Dr. Cretien van Campen - Onderzoeker kwaliteit van leven, SCP
Stakeholders:
ANBO PCOB
Nationale vereniging de Zonnebloem
SeniorWeb
Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan
Alzheimer Nederland
Nationaal Ouderenfonds
SIRE ambassadeurs:
Anna van Borre
Sophie Milzink
Liesbeth Rasker
Stein de Vries
Mandy Woelkens
Projectteam SIRE
Marc Oosterhout
Marcel Hartog
Doeke de Steur
Sylvia Coumans
Monique van den Berg
Yvonne Prins
Lucy van der Helm
Yvonne Markman
Vanessa Alkemade

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
MarCom Team

Op zich heeft deze campagne een goede boodschap, maar is mijns inziens wellicht een ietwat belerend initiatief. Het is ook vreemd dat 50+ als één groep 'ouderen' werd geselecteerd als referentiekader - de "jongeren" in de 50-plussers groep staan over het algemeen nog vol in het leven, de meesten moeten nog 17,5-10-5 jaar werken en velen hebben nog kinderen thuis wonen. Zou aanraden om bij het volgende onderzoek minimaal 65+ als ondergrens te nemen om een meer representatief beeld te verkrijgen uit de onderzoeksresultaten. En wij zelf kunnen ook meehelpen: in onze branche kunnen doelgroepen meer inclusief worden gemaakt - ipv je voornl op GenZ/Millenials te richten. Een groot deel staat nog open voor nieuwe dingen, heeft over het algemeen meer budget te besteden en meer tijd om mee te doen. Nicole Vooijs (55jr)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in