
De Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone probeert al jaren te groeien, maar die missie wil nog niet zo slagen. Begin dit jaar heeft het duurzame techmerk daarom een rebranding doorgevoerd, die ook terug te zien is in de nieuwe smartphone. Deze 'The Fairphone (gen. 6)', in de praktijk de Fairphone 6, moet een bredere doelgroep aanspreken en zo vaker over de toonbank gaan.
Fairphone maakt al jaren smartphones met zoveel mogelijk duurzaam gewonnen grondstoffen, is een goede werkgever voor zijn Aziatische fabrieksarbeiders en geeft de consument de mogelijkheid om zijn toestel grotendeels uit elkaar te schroeven. Zo zijn onderdelen als het scherm, de batterij en usb-poort te vervangen. Langer doen met je smartphone is namelijk duurzamer dan elke paar jaar een nieuwe kopen, luidt het motto. Om die reden geeft Fairphone zijn toestellen ook acht jaar softwareupdates en komt er slechts eens in de paar jaar een nieuw Fairphone-model uit.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterGroeiambitie
Een nobele missie, maar met de verkoop wil het nog niet zo vlotten. Vorig jaar verkocht het merk, dat in een deel van Europa actief is, totaal 103.500 smartphones. Dat waren er slechts een paar duizend meer dan in 2023, ondanks de tientallen miljoenen euro's groeigeld die in het twaalf jaar oude bedrijf gepompt werden. In 2025 wil Fairphone totaal 126.001 - je leest het goed - toestellen verkopen, wat een flinke groei ten opzichte van vorig jaar moet betekenen.
Om die groei te bewerkstelligen, is de nieuwe Fairphone 6 op belangrijke punten anders dan zijn voorgangers. Voorzien van betere specificaties, compatibel met hippe accessoires die passen bij een jongere (vrouwelijke) doelgroep en verkrijgbaar vanaf 599 euro. Dat is 100 euro minder dan de Fairphone 5, die in 2023 uitkwam. Geen inflatie bij Fairphone dus, want het nieuwere model is beter en goedkoper.

Frissere marketing
De marketing is via de rebranding ook onder handen genomen. Op het lanceringsevenement in thuisstad Amsterdam toont Fairphone allerlei gelikte promovideo's, die fris overkomen en de Fairphone 6 positioneren als een goede smartphone waar je lang mee kunt doen vanwege prima specificaties, acht jaar software-updates en onderdelen die te vervangen zijn. Het duurzame karakter komt ook terug in de marketing, maar staat niet meer op één.
Het grote publiek vindt duurzaamheid heus wel belangrijk, licht topman Raymond van Eck toe tijdens zijn presentatie. Maar duurzaamheid is voor velen niet de belangrijkste afweging bij het kiezen van een nieuwe smartphone. Het toestel zélf moet goed en klaar zijn voor jaren gebruik. Duurzaamheid is voor de gemiddelde consument vooral een extra duwtje in de verkooprichting, zoals de beloofde vijf jaar garantie op de hardware. Vrijwel alle concurrenten van Fairphone houden vast aan de wettelijke twee jaar garantie.
Fairphone wil de zichtbaarheid van zijn merk en nieuwe smartphone ook uitbreiden, om bij meer consumenten maar ook bedrijven en overheden bekend te worden. Het bedrijf voelt zich gesterkt door de toenemende zakelijke aandacht rondom duurzaamheid en voor bedrijven met roots in Europa, in plaats van de Verenigde Staten of China. Of de Fairphone 6 de groeiambities van het duurzame bedrijf waar kan maken, zal begin volgend jaar blijken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee