
De creatievenclub JongeHonden heeft voor het eerst sinds de oprichting in 1992 geen tickets voor het Cannes Lions Festival gekocht. De jongelingen zullen wél op en rondom de Boulevard de Croisette te vinden zijn, maar zijn afwezig in het Palais, waar onder meer de winnende campagnes worden vertoond. Tickets voor het Palais staan te boek als peperduur, hoewel de JongeHonden dit niet als voornaamste verklaring geven.
De actie heeft -geheel op z'n JongeHondens- een rebels randje, maar komt vooral voort uit een principekwestie, zegt het bestuur. 'We gaan niet omdat we het niet kunnen, maar omdat we het niet willen. In 1992 gingen we onuitgenodigd naar Cannes. We forceerden onze eigen toegang, omdat we wisten dat jonge creatieven óók recht hadden op een plek aan de belangrijke tafels. Toegang kregen we niet, dus namen we het zelf. Nu, in 2025, gaan we nog steeds naar Cannes, maar doen we het anders.´
Het echte avontuur
Het festival is in de loop der jaren z'n magie kwijtgeraakt, stellen de JongeHonden. 'Het is veranderd in een creatief pretpark met teveel achtbanen en zonder duidelijke route. Terwijl juist buiten de poorten van het festival het échte avontuur begint; de spontane gesprekken, de ideeën om twee uur 's nachts met veel te dure wijn en de brakke connecties die je toekomst kunnen veranderen.
We zeggen vaarwel tegen het hoofdevenement en hallo tegen het hondenhok: ons eigen huis. Dat is onze creatieve vrijplaats waar we reclamemakers van over de hele wereld uitnodigen om ons te inspireren. Kleiner, intiemer, menselijker.'
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersMarketing Manager
FloramediaCorporate woordvoerder
TU DelftIn april maakte ook de Embassy of Dutch Creativity bekend dit jaar afwezig te zullen zijn in Cannes. Hieraan lag 'de bereidheid om gezamenlijk te investeren' en 'minder geld in de markt' ten grondslag.
Feest
Of er wel nog een JongeHonden-feest komt? Ja natuurlijk, zegt het bestuur. De zogeheten Gap Year Party vindt traditiegetrouw plaats op dinsdag (17 juni) en tickets zijn verkrijgbaar via Eventbrite.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee