
Gelukkig maar dat ik ooit in de kop van deze column heb gezet dat ik bijna maandelijks deel. Het is even niet gelukt, maar mijn god, wat is er veel moois uitgekomen. Ik kon me onmogelijk tot een top 5 beperken — ik heb er twee bonusfilms in moeten wurmen. En dan ben ik nog streng geweest. In aanloop naar Cannes Lions is er veel prachtigs om van te genieten, te bekijken, te bewonderen. Geniet ervan!
1. KitKat - The Break Brothers
In een wereld waar breaks met uitsterven worden bedreigd, komt Kit Kat met een smakelijk staaltje bodyguard-brilliance. Maak kennis met de Break Brothers – vier kolossen in strak pak, recht uit de creatieve hersenpan van Orchard Creative. Ze zijn er niet om te kletsen, maar om je rust te beschermen. De boodschap? Breaks zijn heilig. En als je ze niet krijgt, claim ze. Snap!
Vacatures
Projectmanager Marketing (32-36 uur)
Save the ChildrenEnterprise Advertising Sales Manager
TaboolaStagiair communicatie en marketing
Ster
bureau: Orchard Creative
regie: Jeff Low voor Means of Production
2. Birrificio Angelo Poretti UK - Welcome to the Lake
De brand world van het merk, de Italiaanse meren, vormen het toneel voor dingen die net zo ongewoon en verrassend zijn als de brouwtechnieken van de Poretti oprichters. Geweldige muziek (met de welluidende titel Prisencolinensinainciusol), prachtige zwart-wit cinematografie die me meteen doet denken aan Netflix-hit Ripley, en een close-up van een schoen die ik nu wil hebben. Voltreffer. Zeer benieuwd wat er nog meer rondom het meer gebeurt. Ik verwacht een uitnodiging.
bureau: Pablo London
regie: Jeff Low voor Biscuit Filmworks UK
3. KFC - Finger Licking Crumbs
De close-up — wat is daar nou niet leuk aan? Close-ups onthullen de textuur van eten, barsten van kleur en detail. Maar op neuro-niveau helpen ze het brein te focussen. Minder cognitieve ruis leidt meer aandacht voor de smakelijkheid. Je kunt je bijna voorstellen hoe het zou zijn om erin te happen. Hulde aan de close-up.
Maar. Je kunt te ver gaan. Te dichtbij wordt... beetje eng. Onduidelijk. Klinisch. Wetenschappelijk bijna. Met deze campagne raakt KFC de buitengrenzen van wat nog smakelijk is, maar tegelijk geeft het een nieuwe, gedurfde lading aan de eeuwenoude slagzin Finger Lickin’ Good.
bureau: Courage Inc.
fotograaf: Nikki Omerod

4. Guinness - A Lovely Day
Eerlijk: ik moest even wennen aan het nationalistische randje. Is dit het moment, tussen de MAGA-grootmuilen? En wat gebeurde er met de Ierse roots van Guinness — is het ineens een Amerikaans merk?
Maar de toon maakt alles goed. De film voelt fris en oprecht, en viert het alledaagse — van rolschaatsen tot rodeo’s. Cultuur is lachende gezichten, niet imperialisme of xenofobie.
bureau: Uncommon Creative Studio
regie: Alex Webb voor Birth Productions and Magnum Photos
5. Twix - Two Is More Than One
Twix introduceert zijn nieuwe wereldwijde merkplatform: Two is More Than One. Zeg maar eens dat dat niet waar is. Met een knipoog naar het unieke ontwerp van twee repen, viert het de vreugde van twee. Zo simpel dat bijna weer stom is - love it. Want met Twix krijg je alles dubbel. Zelfs gekken in auto’s.
bureau: adam&eveDDB
regie: Vedran Rupic voor MJZ
BONUS RONDE 1
6. Heineken - Social Off Socials
De nieuwe internationale Heineken-commercial is een knap staaltje omkering: wat als de motor van social media – content creators – stil valt omdat mensen massaal kiezen voor offline samenzijn? Dude with Sign zonder publiek, Lil Cherry zonder comments: geestig én ongemakkelijk. De spot legt bloot wat we allemaal wel voelen, maar zelden onder woorden brengen – echt contact is leuker. En ja, natuurlijk gebeurt dat aan de bar. Met een biertje.
bureau: LePub
regie: Bradley & Pablo voor Pretty Bird
BONUS RONDE 2
7. Toblerone - Chocolate Like Nobody’s Watching
Luxe in de chocoladewereld draait allang niet meer om chocolatiers of de feestjes van de ambassadeur. Luxe is kunnen genieten van wat je wil, waar je wil, en hoe je maar wil. Toblerone is natuurlijk een onhandige klont chocolade. met z’n eigenzinnige driehoekvorm. De unieke vorm dwingt je haast om smakkend en ongegeneerd te knagen. En precies dát zet het merk centraal in deze film: schaamteloos genot. Let vooral op de briljante payoff — en de nog briljantere manier waarop die wordt uitgesproken. En ja hoor, weer LePub.
bureau: LePub
regie: Martin Werner for Prodigious Milan
Olaf van Gerwen is food & drinks-specialist bij Chuck Studios.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu