Overslaan en naar de inhoud gaan

Top-5 food & drinks-campagnes van mei

Olaf van Gerwen deelt bijna-maandelijks opmerkelijk werk in food & drinks uit het buitenland waar hij meestal niets mee te maken heeft.
Olaf van Gerwen
Olaf van Gerwen

Gelukkig maar dat ik ooit in de kop van deze column heb gezet dat ik bijna maandelijks deel. Het is even niet gelukt, maar mijn god, wat is er veel moois uitgekomen. Ik kon me onmogelijk tot een top 5 beperken — ik heb er twee bonusfilms in moeten wurmen. En dan ben ik nog streng geweest. In aanloop naar Cannes Lions is er veel prachtigs om van te genieten, te bekijken, te bewonderen. Geniet ervan!

1. KitKat - The Break Brothers

In een wereld waar breaks met uitsterven worden bedreigd, komt Kit Kat met een smakelijk staaltje bodyguard-brilliance. Maak kennis met de Break Brothers – vier kolossen in strak pak, recht uit de creatieve hersenpan van Orchard Creative. Ze zijn er niet om te kletsen, maar om je rust te beschermen. De boodschap? Breaks zijn heilig. En als je ze niet krijgt, claim ze. Snap!

bureau: Orchard Creative
regie: Jeff Low voor Means of Production

2. Birrificio Angelo Poretti UK - Welcome to the Lake

De brand world van het merk, de Italiaanse meren, vormen het toneel voor dingen die net zo ongewoon en verrassend zijn als de brouwtechnieken van de Poretti oprichters. Geweldige muziek (met de welluidende titel Prisencolinensinainciusol), prachtige zwart-wit cinematografie die me meteen doet denken aan Netflix-hit Ripley, en een close-up van een schoen die ik nu wil hebben. Voltreffer. Zeer benieuwd wat er nog meer rondom het meer gebeurt. Ik verwacht een uitnodiging.

bureau: Pablo London
regie: Jeff Low voor Biscuit Filmworks UK

3. KFC - Finger Licking Crumbs

De close-up — wat is daar nou niet leuk aan? Close-ups onthullen de textuur van eten, barsten van kleur en detail. Maar op neuro-niveau helpen ze het brein te focussen. Minder cognitieve ruis leidt meer aandacht voor de smakelijkheid. Je kunt je bijna voorstellen hoe het zou zijn om erin te happen. Hulde aan de close-up.

Maar. Je kunt te ver gaan. Te dichtbij wordt... beetje eng. Onduidelijk. Klinisch. Wetenschappelijk bijna. Met deze campagne raakt KFC de buitengrenzen van wat nog smakelijk is, maar tegelijk geeft het een nieuwe, gedurfde lading aan de eeuwenoude slagzin Finger Lickin’ Good.

bureau: Courage Inc.
fotograaf: Nikki Omerod

KFC

4. Guinness - A Lovely Day

Eerlijk: ik moest even wennen aan het nationalistische randje. Is dit het moment, tussen de MAGA-grootmuilen? En wat gebeurde er met de Ierse roots van Guinness — is het ineens een Amerikaans merk?

Maar de toon maakt alles goed. De film voelt fris en oprecht, en viert het alledaagse — van rolschaatsen tot rodeo’s. Cultuur is lachende gezichten, niet imperialisme of xenofobie.

bureau: Uncommon Creative Studio
regie: Alex Webb voor Birth Productions and Magnum Photos

5. Twix - Two Is More Than One

Twix introduceert zijn nieuwe wereldwijde merkplatform: Two is More Than One. Zeg maar eens dat dat niet waar is. Met een knipoog naar het unieke ontwerp van twee repen, viert het de vreugde van twee. Zo simpel dat bijna weer stom is - love it. Want met Twix krijg je alles dubbel. Zelfs gekken in auto’s.

bureau: adam&eveDDB
regie: Vedran Rupic voor MJZ

BONUS RONDE 1

6. Heineken - Social Off Socials

De nieuwe internationale Heineken-commercial is een knap staaltje omkering: wat als de motor van social media – content creators – stil valt omdat mensen massaal kiezen voor offline samenzijn? Dude with Sign zonder publiek, Lil Cherry zonder comments: geestig én ongemakkelijk. De spot legt bloot wat we allemaal wel voelen, maar zelden onder woorden brengen – echt contact is leuker. En ja, natuurlijk gebeurt dat aan de bar. Met een biertje.

bureau: LePub
regie: Bradley & Pablo voor Pretty Bird

BONUS RONDE 2

7. Toblerone - Chocolate Like Nobody’s Watching

Luxe in de chocoladewereld draait allang niet meer om chocolatiers of de feestjes van de ambassadeur. Luxe is kunnen genieten van wat je wil, waar je wil, en hoe je maar wil. Toblerone is natuurlijk een onhandige klont chocolade. met z’n eigenzinnige driehoekvorm. De unieke vorm dwingt je haast om smakkend en ongegeneerd te knagen. En precies dát zet het merk centraal in deze film: schaamteloos genot. Let vooral op de briljante payoff — en de nog briljantere manier waarop die wordt uitgesproken. En ja hoor, weer LePub.

bureau: LePub
regie: Martin Werner for Prodigious Milan

Olaf van Gerwen is food & drinks-specialist bij Chuck Studios.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in