‘Als je goed bent, kun je ook het goede doen.’ Het is een uitspraak die reclameveteraan Niko Koffeman terloops maakt, maar het raakt precies de kern van dit dubbelportret. Niko – oud-creatief directeur en mede-oprichter van De Vegetarische Slager, medeoprichter van de Partij voor de Dieren, ook lid van de Eerste Kamer namens deze partij en tegenwoordig actief bij Those Vegan Cowboys – en zijn dochter Eva – copywriter bij Dept en eerder Roorda – delen meer dan alleen de liefde voor taal. Ze geloven allebei dat creativiteit ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt.
Bij zowel vader als dochter speelt idealisme een grote rol. Eva weigerde ooit een opdracht om biologisch varkensvlees te promoten. ‘Ik wil juist niet dat mensen meer vlees gaan eten, dus om voor zo’n organisatie te werken voelde niet goed. Ik zet mijn creativiteit liever in voor merken en organisaties waar ik achter sta.’ Ook Niko werkte tijdens zijn reclamecarrière alleen voor klanten waar hij zich ethisch in kon vinden. ‘Ik werk pertinent niet voor sectoren die verslaving in de hand werken. Dat werd eigenlijk overal waar ik werkte wel gewaardeerd. Heb uiteindelijk veel gewerkt voor organisaties als de Dierenbescherming, Faunabescherming, Bont voor Dieren.’
Toch is lol maken in het vak net zo belangrijk als overtuiging. ‘Je moet de grap kunnen zien en je moet kunnen omdenken, mensen op het verkeerde been zetten’, zegt Niko. ‘Ik noem dat kantelen van het perspectief.’ Met dat ‘kantelen’ won hij ooit dertien auto’s met slagzinnen. ‘Op die manier ben ik in de reclamewereld terechtgekomen. Ik won zoveel prijzen, dat ik door NPO (De Nationale Publiciteits Onderneming) gevraagd werd daar te komen werken. Daarna volgde HVR/Publicis.’ Later brak hij door met De Vegetarische Slager, waar hij als oprichter en creatief directeur verantwoordelijk was voor (guerilla)marketing en de inmiddels iconische productnamen als Kipstuckjes en Gehackt. ‘We hebben geen euro aan reclame uitgegeven,’ vertelt hij. ‘Onze klanten werden onze ambassadeurs. Er was bijvoorbeeld een meisje dat haar 96-jarige oma elke week ongevraagd een nieuw product liet proeven en dat liet zien op de socials. Die oma vond het heerlijk. Dat filmpje ging viral. Kwamen geen acteurs en geen script aan te pas en dat werkte.’
Eva ging naar het Utrechtse University College en koos vakken als taalwetenschap, psychologie, media en, journalistiek waarna ze twee masters deed in persuasive communication en marketing. Na de studie ging ze als copywriter aan de slag bij Roorda. ‘Daar ontdekte ik dat dit vak voor mij een schot in de roos was. De hele dag lachen en creatieve teksten en concepten bedenken met leuke mensen, dat is toch een kadootje!’ Inmiddels werkt ze als creatief duo - met Willemijn Besteman - bij Dept waar ze terechtkwamen nadat ze vorig jaar de Raw x Bol-treinpitch tijdens het Dept Penthouse-event in Cannes wonnen.
Dat Eva het reclamevak in zou gaan, lag voor Niko niet voor de hand. ‘Ik had verwacht dat ze eerder de kant van haar moeder (Antoinette Hertsenberg, red.) op zou gaan, de media in. Ik heb haar daar ook nooit in gestuurd.’ Eva: ‘Je hebt me niet gestuurd, maar je hebt me wel enthousiast gemaakt voor het vak door heel enthousiast met alle goede verhalen over je bureautijd te vertellen. Je liet campagnes zien waar je aan had gewerkt en vertelde dat zoiets bedenken voelt alsof je surprises mag maken. Dat leek me magisch.’ Ze praten samen regelmatig over het vak. Eva: ‘Jij snapt precies waar ik in mijn werk mee bezig ben. Als ik ergens in vastloop, ben jij degene die ik bel.’
Ook de fascinatie voor het beïnvloeden van gedrag delen ze. Niko: ‘Dat is wat reclamemaken in de kern is’. En als je dat goed kunt, waarom zou je het dan niet inzetten voor het goede?’ Eva vult aan: ‘Ik heb twee doelen in mijn werk: plezier maken én verschil maken. Daarmee zit ik in de reclame helemaal op mijn plek.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu