Havas Lemz heeft in opdracht van het World Resources Institute (WRI) de merkidentiteit ontwikkeld voor Restore Local - een nieuwe, continentale herstelbeweging die zich richt op het terugbrengen van vruchtbare landbouwgrond in Afrika. De campagne is het resultaat van een co-creatief proces met lokale gemeenschappen uit Kenia, Rwanda, Ghana en Burundi.
Het project beantwoordt aan een groeiende noodzaak: inmiddels is 65 procent van Afrika’s landbouwgrond uitgeput door klimaatverandering, ontbossing en niet-duurzame landbouwpraktijken. Restore Local zet zich in om ecosystemen te herstellen, biodiversiteit terug te brengen en lokale voedselzekerheid te versterken.
Geen merk óver, maar ván lokale helden
In plaats van een klassieke top-down merkstrategie, koos Havas Lemz voor een traject waarin ruim 240 boeren, activisten en community-leaders direct betrokken waren. In samenwerking met merkexperts Peter de Lange en Willem van der Schoot werd via workshops, muziek en gezamenlijke boomplantacties een merkidentiteit ontwikkeld die lokaal gedragen wordt én internationaal schaalbaar is.
'De sleutel tot duurzaam herstel ligt in lokaal eigenaarschap,' aldus Wessel van Eeden, program director bij WRI. 'Deze gemeenschappen weten als geen ander wat hun land nodig heeft. Hun initiatieven versnellen heeft tot wel twintig keer meer impact dan centraal aangestuurde benaderingen.'
Voor Havas Lemz is Restore Local een logische stap in een langer traject rondom duurzame gedragsverandering en regreening. Eerder werkte het bureau al voor onder meer Justdiggit.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu