Premium

Wat is de volgende stap van John de Mol na de mislukte overname van TMG? 

Nu Talpa Holding het openbaar bod op Telegraaf Media Groep niet gestand doet, verlegt De Mol zijn focus naar andere mediamerken. En er komt genoeg op de markt.

Het kwam niet als een verrassing dat Talpa woensdag in een persbericht meldde af te zien van het in juni aangekondigde openbare bod.

Hoewel de biedprijs 6,50 in cash per aandeel was, 0,50 meer dan Mediahuis, had TMG dit voorjaar al laten weten liever met de Belgen en VP Exploitatie in zee te gaan. Dit consortium heeft een belang van bijna driekwart, geeft dat niet op en Talpa haalde de aanmeldingsdrempel van meer dan 50 procent daarmee niet. Een kansloze exercitie dus.

Nederlaag
Daarmee behaalde De Mol een nederlaag die hij eigenlijk al had moeten zien aankomen. Toen in maart bekend werd dat de Ondernemingskamer waar zijn Talpa een zaak was begonnen tegen TMG alle eisen van het mediaconcern afwees, was dit al een gevoelige klap. Toch bleef hij strijden.

Eigenlijk heeft De Mol die nederlaag al veel eerder geleden. Tijdens de zitting op 16 maart onthulde de raadsman van TMG dat Talpa al eind 2015 zou zijn benaderd om TMG van de beurs te halen, in samenwerking met Van Puijenbroek en Mediahuis. Toen Dasym (Frank Botman/het investeringsvehikel van John de Mol) afhaakte, ging dat plan niet door. Daarop gingen Mediahuis en VP Exploitatie in augustus 2016 samen verder, zo was de lezing van de advocaat.

Toch koos De Mol vanaf januari van dit jaar voor een vervelende biedingsstrijd met de Belgen en de Van Puijenbroeks, die onder meer leidde tot de zaak bij de Ondernemingskamer en bijdroeg aan de slechte cijfers die TMG onlangs presenteerde. De kosten voor juridisch en financieel advies liepen in de miljoenen.

De biedingsstijd eindigde afgelopen week voorlopig. Talpa liet toen wel weten het belang van bijna 30 procent in TMG te behouden. In het persbericht meldt Talpa dat er 'vooralsnog' een einde komt aan de poging om TMG als geheel over te nemen. 

Bouwen aan groot Nederlands mediabedrijf
Wat is nu Talpa’s volgende stap? Op zich heeft De Mol goede bedoelingen met de Nederlandse media. Hij vertelde in januari in ‘zijn’ Telegraaf al dat hij aan een groot Nederlands mediabedrijf wil bouwen. En dat is te prijzen, want Talpa is hier inmiddels nog het enige grote mediaconcern dat in Nederlandse handen is.

Als De Mol een groot Nederlands mediabedrijf wil bouwen moet je echt denken aan een soort Media City, dus echt een fysiek gebouw met alles erop en eraan, waar grote Nederlandse mediamerken samenkomen. Het kan best zijn dat De Mol het gebouw aan de Basisweg daarmee voor ogen had. 

Dat Media City moet er gewoon komen. Zijn eerste zet was een aantal grote Nederlandse radiozenders samenbrengen, de tweede had TMG moeten zijn, de derde slag is het in zijn geheel inlijven van SBS Broadcasting.

Digitale groei
En dan komt nu de vierde zet. De Mol gelooft in ‘crossmedia’. Volgens ingewijden kijkt De Mol nu hij De Telegraaf niet geheel in handen krijgt verder naar andere mediamerken. Een logische zet. Hij wil bereik kopen. Talpa heeft met radio- en tv-zenders toegang tot ‘free-to-air content’, maar de rek is uit beide reclamemarkten. Alles binnen één bedrijf brengen, biedt het voordeel dat je adverteerders een totaalpakket kunt bieden. Het is geen rocket science om reclameverkooptak OMS straks zowel radio als tv te laten verkopen. Daar werkt men inmiddels ook aan targeting van de radioluisteraar en dat moet ook met de tv-kijker gebeuren.

Vooral in het digitale domein en op datagebied is er nog veel te winnen voor Talpa. Het verdere bereik van zijn Media City wil De Mol bouwen met een groter aandeel in nieuws en entertainment. 

Sanoma en Linda.
En in nieuws en entertainment is genoeg te koop. Bijvoorbeeld bij Sanoma. Het is evident dat Sanoma nu het SBS Boradcasting heeft verkocht, kijkt naar zijn portfolio in Nederland. Met de 237 miljoen euro die de uitgever vangt voor SBS is het niet waarschijnlijk dat Sanoma nu enorm gaat investeren hier. CEO Susan Duinhoven staat eerder bekend als kostensnijder. Ze maakte bijvoorbeeld Wegener een paar jaar geleden klaar voor verkoop. Momenteel schrapt Sanoma de niet-rendabele titels, zoals recent Naar School en WTF.

Vooir Sanoma zal gelden: als er een goed bod komt, dan is alles te koop, zelfs NU.nl. En dat vindt De Mol naar verluidt een interessante titel. NU.nl heeft nieuws én groot bereik. Groter nog dan De Telegraaf. Ook de uitgeverij van (zus) LINDA., Mood for Magazines zou op zijn lijstje staan. Uitleg daarbij is eigenlijk overbodig.

De Mol heeft diepe zakken en gaat op korte termijn - reken maar op uiterlijk het vierde kwartaal - nog een aantal grotere Nederlandse mediamerken naar zich toetrekken. Daarna gaan we zien hoe we het woord 'vooralsnog' moeten inschatten.

Foto: ANP.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie