Premium

Corona en toch massaal naar het strand? Het kan dit weekend

Nieuwe VR-toepassing Thuisuitjehuis.nl maakt virtueel reizen mogelijk en brengt de schoonheid van de leegte naar je toe.

Strand

Vandaag is Thuisuitjehuis.nl live gegaan. De VR-toepassing is ontwikkeld door designbureau Vruchtvlees en video agency Wolfstreet. Daar waar iedereen opgesloten dient te blijven in de genoodzaakte quarantaine van de thuisomgeving, brengen de twee bureau’s de bekendste Nederlandse bezienswaardigeheden naar je toe.

Van Kinderdijk tot Van Gogh Museum en van het strand tot de Rotterdamse watertaxi het kan dit weekend allemaal volgens de ontwikkelaars. Alles door middel van digitale VR-uitjes, zonder dat er een VR-bril nodig is. 

Het Amsterdamse Bos | Thuisuitjehuis.nl

VR-reis naar het Bloesempark

Vanaf vandaag is het volgens de bureau’s mogelijk op de smartphone via Thuisuitjehuis.nl een VR-reis te maken naar het Bloesempark in het Amsterdamse Bos of te genieten van een privé pianoconcert van Iris Hond in Het Concertgebouw. Alles met gepaste 1,5 meter afstand.

Roman Stikkelorum, managing director bij designbureau Vruchtvlees zegt over het pro bono intiatief: ‘De communicatie en het bewustzijn om binnen te blijven, kwam langzaam op gang. Daarom besloten we half maart een campagne op te zetten met als doel het bewustzijn rondom thuisblijven te vergroten. Op deze manier maken we binnen blijven een stuk leuker.’

Van Gogh Museum | Thuisuitjehuis.nl

Van Gogh Museum

Volgens Stikkelorum reageerde Het Van Gogh Museum enthousiast op het voorstel om werken uit de collectie in VR vast te leggen. Stikkelorum vertelt dat de meest recente tentoonstelling ‘In The Picture’ pas net geopend was terwijl het museum de deuren moest sluiten. 

Martijn Pronk, hoofd digitale communicatie bij het Van Gogh Museum reageert op de VR-beleving: ‘Wij vinden het een prachtig product omdat wij via het platform Thuisuitjehuis.nl alsnog – digitaal – bezoekers mogen ontvangen.’

Er zijn op Thuisuitjehuis.nl drie categorieën beschikbaar: natuur, kunst & cultuur en ontspanning. Naast het Van Gogh Museum hebben onder meer het Concertgebouw, Kinderdijk, en de Hortus Botanicus meegewerkt aan het project. Volgens de ontwikkelaars is het zelfs mogelijk op in de categorie ontspanning verschillende cafés te bezoeken of een rondje op de Amsterdamse grachten te varen. 

Jort Wildschut, creative director legt uit hoe het werkt:  ‘Via de website is het mogelijk om 360 graden video’s op je smartphone bekijken. Deze ervaring kan verrijkt worden door je smartphone in een VR of cardboard bril te plaatsen, maar dit is niet noodzakelijk.’

Hortus Botanicus Amsterdam | Thuisuitjehuis.nl

Wildschut geeft aan dat alle videocontent in de afgelopen twee weken gemaakt is. ‘We merkten dat bij de eerste zonnestralen mensen toch geneigd zijn er op uit te gaan. Om dit avontuurlijke vuurtje enigszins te blussen besloten we de leukste uitjes naar de huiskamer te halen. Op deze manier kun je - zelfs in quarantaine - van kunst, cultuur en de natuur blijven genieten.’

Thuisuitjehuis.nl is vandaag om 16:00 live live gegaan. Het platform wordt in de komende weken aangevuld met nieuwe content. Suggesties voor nieuwe VR locaties kunnen aangedragen worden via de website

Making of...
Making of...

Credits:
Wolfstreet: Jort Wildschut
Jurriaan Kamps
Vruchtvlees: Roman Stikkelorum
Partners
Van Gogh Museum
Het Concertgebouw
Kinderdijk
De Hortus Amsterdam
Gemeente Amsterdam
Gemeente Rotterdam
Watertaxi Rotterdam
Café Langereis
Café Westkop
Kattencafé Kopjes
Hoge Veluwe
Sloepdelen.nl
Productie
Wolfstreet: Max Eggink
Damiaan Dragt
Thijs Kern
Bregje Wentink
Sam van der Poel
Barbara van den Berg
Vruchtvlees: Rindor Golverdingen
Mee Beran
Sander Hidding
Lotte Bloem
Camera/Techniek: Erik Wiedenhof
Max Eggink
Geluidsontwerp: Thijs Felperlaan
Rob Voortman
Stijn van Wijk
Anne Zwaan
Laura Bleker

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie