De nieuwste YouTube features: Vergelijk de prestaties van jouw updates

Als ‘early adopter’ van de nieuwe features behaal je niet alleen het maximale bereik, maar blijf je ook een stap voor op jouw concurrent.

Door Mio Blankesteijn, 5PM

YouTube is het grootste videoplatform ter wereld en blijft nog steeds dagelijks groeien. Met deze groei is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste features en ontwikkelingen om alles uit het platform te halen. Waarom? YouTube pusht namelijk creators die deze nieuwste features inzetten. Als ‘early adopter’ behaal je zo niet alleen het maximale bereik met jouw content, maar blijf je ook een stap voor op jouw concurrent. Om die reden zet YouTube Marketing Agency 5PM elke maand voor jou de nieuwe YouTube-updates op een rij.

#1 Videoprestaties beter vergelijken

Een van de grote voordelen van YouTube is de grote hoeveelheid data die beschikbaar is in YouTube Analytics. Hierdoor is het vrij gemakkelijk om de prestaties van jouw kanaal op de voet te volgen. Veel merken en publishers gebruiken YouTube Analytics dan ook om op wekelijkse of maandelijkse basis de prestaties te analyseren en te rapporteren.

Hoewel de prestaties van het hele kanaal goed in kaart te brengen zijn, bleef het altijd lastig om te achterhalen welke video’s het best presteerden. YouTube heeft daarom een nieuwe functie gelanceerd waarmee dit een stuk makkelijker wordt. In de “Video Performance Comparison” heb je nu de mogelijkheid om de prestaties van video’s, die binnen een geselecteerde periode zijn geupload, te vergelijken. Je krijgt de keuze om de prestaties te vergelijken van de eerste 24 uur, eerste zeven of de eerste 28 dagen na de upload. Je kunt ook verschillende statistieken vergelijken, waaronder weergaven, impressies en de gemiddelde kijkduur.

Om toegang te krijgen tot de nieuwe grafiek, klik je op: Analytics > Meer weergeven > Vergelijken met > First 24 hours video performance

Wat betekent dit voor jou?

Deze functie maakt het een stuk makkelijker om de prestaties van jouw uploads op een eerlijke manier met elkaar te vergelijken. Hierdoor kun je beter achterhalen welke uploads het goed doen bij jouw publiek en welke video’s minder hebben gepresteerd. Trends kunnen hierin worden ontdekt en deze kunnen worden meegenomen in de video strategie van jouw kanaal.

#2 Meer inzicht in terugkerende en nieuwe kijkers

YouTube heeft de afgelopen maand nog een nieuwe functie toegevoegd aan YouTube Analytics. Onder het kopje “Publiek” is het nu mogelijk om het aantal views van terugkerende en nieuwe kijkers te zien. Terugkerende kijkers zijn kijkers die al eerder content hebben gekeken en terug zijn gekomen om meer video’s te bekijken binnen de geselecteerde tijdsperiode. Nieuwe kijkers bekijken jouw content voor de eerste keer binnen de geselecteerde periode. Daarnaast kan het ook zijn dat nieuwe kijkers de content bekijken vanuit een incognito browser, hun kijk geschiedenis hebben verwijderd of dat zij het kanaal al langer dan een jaar niet hebben bezocht.

Wat betekent het als de meeste weergaven op mijn kanaal van nieuwe kijkers zijn?

Dit betekent dat kijkers soms een video bekijken, maar nauwelijks terugkomen voor meer video's. We zien deze trend vaak bij:

  • Kanalen met video's over verschillende onderwerpen, waardoor er verschillende typen kijkers worden aangetrokken.
  • Kanalen met instructievideo's waarin wordt uitgelegd hoe iets werkt. Kijkers bekijken een keer een video om iets te leren, maar komen niet terug voor andere video's.

Wat betekent het als de meeste weergaven op mijn kanaal van terugkerende kijkers zijn?

Dit betekent dat jouw kanaal een loyaal publiek heeft dat terugkomt om meer video's te bekijken. We zien deze trend meestal bij:

  • Kanalen waarop consistente (long-form) content wordt geüpload over vergelijkbare onderwerpen of met een herkenbare video stijl.
  • Kanalen met vaste presentatoren die het gezicht van het kanaal zijn en waar kijkers zich mee verbonden voelen.
  • Kanalen met populaire series waar kijkers voor blijven terugkomen.

Wat betekent dit voor jou?

Je kunt de statistiek 'Terugkerende en nieuwe kijkers' gebruiken om te achterhalen wat een succesvolle contentstrategie zou kunnen zijn voor jouw kanaal. Op basis van deze gegevens kun je bijvoorbeeld loyaliteit opbouwen door consistente content te maken of te experimenteren met nieuwe onderwerpen om nieuwe kijkers aan te trekken.

#3 Inzicht in de andere kanalen die jouw publiek bekijkt

Onder het kopje “Publiek” is afgelopen maand nog een nieuwe functie toegevoegd. Het was al mogelijk om te zien welke video’s jouw publiek nog meer bekijkt op YouTube, maar daar is nu een lijst met kanalen aan toegevoegd. Dit zijn andere kanalen waar jouw publiek regelmatig naar heeft gekeken in de laatste 28 dagen.

Wat betekent dit voor jou?

Door regelmatig dit overzicht te bekijken, krijg je meer inzicht in wie jouw publiek is. Deze kanalen kunnen ook dienen als inspiratie voor nieuwe content formats op jouw eigen kanaal. De video’s die deze kanalen maken, vallen immers in de smaak bij jouw publiek. Daarnaast kan het ook zeker de moeite waard zijn om een samenwerking met (een van) deze kanalen aan te gaan. Aangezien jullie dezelfde doelgroep delen, kan dit voor beide partijen een groei in kijkers en abonnees opleveren.

#4 Videocontrole vóór publicatie

YouTube heeft eind februari een nieuwe functie gelanceerd waarbij een video, voor de publicatie ervan, wordt gecontroleerd. Bij deze controle wordt gekeken of de video geschikt is voor advertenties en of er beschermd materiaal van derden aanwezig is. Op deze manier kun je voor de publicatie dus al achterhalen of er copyright claims op jouw video komen en of deze video kan worden gemonetized.

Dit geeft ook de mogelijkheid om, indien nodig, nog iets aan te passen aan de video zodat deze wel gemonetized kan worden. Naast het aanpassen van de video zelf, biedt YouTube andere manieren om eventuele problemen op te lossen. Zo kan je een geschil starten indien je het niet eens bent met een copyright claim. Je zou tevens een handmatige check kunnen aanvragen als je denkt dat het algoritme ten onrechte heeft bepaald dat jouw video niet geschikt is voor advertenties. Deze functie is eind februari gelanceerd en zal tegen het einde van maart voor alle kanalen beschikbaar zijn.

Wat betekent dit voor jou?

Met deze nieuwe functie kun jij in het vervolg vooraf controleren of een video gemonetized kan worden. Dit geeft de mogelijkheid om, indien nodig, voor publicatie nog iets aan te passen waardoor er uiteindelijk meer inkomsten kunnen worden gegenereerd op het kanaal.

#5 Clips

Indien je op Twitch wel eens een livestream hebt bekeken, ben je waarschijnlijk wel bekend met hun “clips” functie. Hiermee is het tijdens livestreams mogelijk om een clip te maken van de laatste 30-60 seconden van de stream. Dit wordt vooral gebruikt door kijkers om een bijzonder moment tijdens de stream te delen of op te slaan.

YouTube werkt nu aan een vergelijkbare functie met één groot verschil. De clipping functie van YouTube wordt niet alleen beschikbaar voor live streams maar ook voor ‘normale’ video’s op het platform. De lengte van de clip is net als op Twitch door de kijker in te stellen, maar ligt ergens tussen de vijf en 60 seconden.

Zodra iemand een clip maakt op YouTube wordt er automatisch een unieke deelbare link gegenereerd. Wanneer iemand op deze link klikt, begint de gekozen clip af te spelen in een ‘loop’. Daarnaast is er ook de optie om vervolgens de hele video te bekijken.

YouTube bewaard een overzicht van alle clips die zijn gemaakt op jouw account, zodat je deze makkelijk later nog een keer kunt gebruiken. Op dit moment heeft YouTube de clips functie alleen beschikbaar gemaakt voor een select aantal gaming kanalen, maar wij verwachten dat de functie op korte termijn ook beschikbaar komt voor andere kanalen op het platform.

Wat betekent dit voor jou?

Dit is een ideale manier voor zowel kanaal eigenaren als kijkers om YouTube content te verspreiden op andere (social) platformen. Het maakt YouTube content dan ook een stuk makkelijker te verspreiden, wat de distributie van jouw content ten goede komt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie