Dept brengt limited edition AR-jassen op de markt

De virtuele jassen zijn gecreëerd met NFT’s, zoals ook Beeple’s kunstwerk, dat onlangs voor miljoenen geveild is.

Dept brengt limited edition AR-jassen op de markt
Dept / Byte

Digital agency Dept heeft naar eigen zeggen als eerste in de industrie een virtuele augmented reality apparel-drop gecreëerd, AR-jassen, met gebruik van non-fungible tokens (NFT’s), en Snapchat's nieuwe body-tracking tool. Beeple’s kunstwerk, dat onlangs voor 69 miljoen dollar verkocht is, is gebaseerd op hetzelfde NFT-principe. Het initiatief van Dept moet merken helpen om de waarde van virtuele mode en producten beter te begrijpen. Volgens het bureau benadrukt de digitale mode de ‘booming’ digital ownership-trend.

Advertentie
advertisement

Dept brengt limited edition AR-jassen op de markt

Dept brengt limited edition AR-jassen op de markt

Snapchat body-tracking tool

Het Amsterdamse digitale bureau legt uit dat de ‘apparel-drop’ uit twintig limited edition virtuele jassen bestaat. De jackets kunnen in AR op Snapchat gedragen worden. De zogenoemde 'puffer jackets' zijn ontworpen door marketing technology agency Byte, dat onderdeel is van Dept, en te herkennen aan de animaties van het logo van Dept. Verder maakt het bureau bekend dat Byte met behulp van Snapchat's nieuwe body-tracking tool ook een AR-lens heeft gemaakt die kopers in staat zou stellen om overal video's van zichzelf te maken terwijl de limited edition jas ‘gedragen’ wordt.

NFT’s in lekentaal

NFT’s zijn een soort bitcoins, een online betaalmiddel. Het zijn digitale verzameltokens die gebaseerd zijn op dezelfde technologie als de bitcoin: de blockchain. Daarmee worden unieke tokens gecreëerd die kunnen fungeren als digitale verzamelobjecten.
 
In tegenstelling tot een bitcoin, die bestaat uit miljoenen kopieën die onderling uitwisselbaar zijn, allemaal dezelfde waarde hebben en in kleinere stukjes kunnen worden opgebroken, kan dat bij NFT’s niet. Daardoor is elke non-fungible token uniek, niet te vermenigvuldigen en alleen over te dragen in zijn geheel.
 
Als voorbeeld maakt Dept de vergelijking tussen een briefje van 10 euro en een schilderij. ‘Het maakt niet uit welk specifiek biljet je in handen hebt, met elk tientje kan betaald worden terwijl het schilderij niet verwisselbaar is. Er is maar een exemplaar dat een landschap, persoon of situatie op deze manier afbeeldt.’
 
Doordat NFT’s niet te kopiëren zijn, fungeren ze vaak als verzamelobject en worden ze gebruikt voor bijvoorbeeld digitale kunstwerken, mode-items, sportplaatjes en aankopen in computerspellen. Inmiddels bieden bekende merken als Nike en Louis Vuitton en de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA digitale goederen en diensten aan gebaseerd op het NFT-principe.
 
Verder heeft Snapchat een nieuwe tool ontwikkeld, waarmee een NFT-jas virtueel gedragen kan worden. De technologie binnen het social platform maakt het vervolgens mogelijk om te bewegen terwijl de jas op basis van de body movement meebeweegt. 

Duurzame marketplace NFT’s

Volgens Dept is er een bewijs van het bemachtigen van een digitaal item doordat er gebruik is gemaakt van een NFT-generator. Toch erkent het bureau dat NFT’s een negatieve impact op het milieu kunnen hebben omdat het veel energie kost om de transacties te voltooien en het onderliggende netwerk te ondersteunen. Om dit enigszins te beperken koos het team voor de volgens het bureau relatief duurzame marketplace NFT Showroom en een beperkt aantal beschikbare NFT-items tot twintig AR-jassen.

De virtuele kleding en Snapchat-lens zijn te koop als onderdeel van Dept's maandelijkse Apparel-drop. Met deze Apparel-drop zegt het bedrijf werknemers van over de hele wereld elke maand exclusieve streetwear aan te bieden, ontwikkeld van duurzame stoffen, gerecyclede materialen, deadstock en vintage items.

'Trends verenigen'

Isabel Perry, director of technology bij Byte, legt de achterliggende gedachte en de doelstelling uit in lekentaal: ‘Gebruikers van social media snakken al een tijdje naar virtuele mode en producten, een trend die tijdens de pandemie sterk is toegenomen. Nu Snapchat de nieuwe tool heeft uitgebracht die de lichaamsbewegingen volgt, kunnen mensen hun virtuele items beter laten zien op sociale platforms. Bovendien is het, na de verkoop van Beeple’s-kunstwerk, duidelijk dat NFT-aangedreven digital ownership iets is waar merken over na moeten denken. Daarom wilden we deze Dept Apparel-drop gebruiken om de trends te verenigen en zo de toekomst van shoppable AR op een krachtige manier onder de aandacht te brengen.’

Dept en Byte houden een interactieve panelsessie over hoe merken kunnen profiteren van NFT’s en digital ownership. Hier kunnen geïnteresseerden zich nog voor aanmelden.

Lees ook: Virtual fashion in AR als uniek collectors item

Plaats als eerste een reactie

Advertentie