Dit zijn de 5 nieuwste Youtube-features

Youtube-bureau Team5PM legt uit waarom de features voor merken interessant zijn om toe te passen.

Dit zijn de 5 nieuwste Youtube-features
Team5PM

Het platform Youtube is de afgelopen tijd uitgebreid met allerlei nieuwe features, waaronder een Youtube Shorts Fund, meer mogelijkheden met community posts en meer. Team5PM legt uit waarom de nieuwe features voor merken interessant zijn om te te passen.

Youtube pusht creators die deze nieuwste features inzetten. Als ‘early adopter’ behaalt een content creator niet alleen het maximale bereik met content, maar blijft de creator ook een stap voor op de concurrent. YouTube Agency Team5pm zet elke maand de nieuwste YouTube-updates op een rij.

#1 Engagement door het dak met upgrade Community Posts

Waar voorheen de Community Posts alleen beschikbaar waren voor kanalen met meer dan 1.000 abonnees, krijgen kanalen met 500+ abonnees nu ook toegang tot deze functie. Community Posts worden niet alleen mogelijk voor kleinere kanalen, bij het maken van een community post geeft Youtube nu ook de optie om meerdere (in plaats van één) afbeeldingen of GIFjes toe te voegen.

Meer inzicht

Daarnaast worden de prestaties van Community Posts steeds inzichtelijker gemaakt. In Youtube Analytics kan nu genavigeerd worden naar ‘Post’. Hier wordt het inzichtelijk hoeveel vertoningen, likes en aantal likes per vertoning een post heeft behaald. Is de Community Post in de vorm van een poll gemaakt? Dan worden ook het totaal aantal stemmen (per vertoning) getoond. Op basis van deze data kunnen populaire onderwerpen geïdentificeerd en meegenomen worden in de creatie van nieuwe Community Posts.

Wat betekent dit voor de Youtube kanalen van merken?

Door middel van dit nieuwe onderdeel in Youtube Analytics kunnen verschillende vragen worden beantwoord over community posts. Bijvoorbeeld: welke poll heeft de meeste stemmen opgeleverd en is dit in de toekomst in een andere vorm opnieuw toe te passen? Of welke afbeelding heeft de meeste likes gekregen? Wat vindt het publiek leuk om te zien? Met deze functie worden de prestaties van community posts steeds overzichtelijker en is het makkelijker om in de toekomst community posts beter af te stemmen op de doelgroep.

#2 Analyseer de prestatie van de video's eenvoudiger met Key Moments

Met de nieuwe feature ‘Key moments for audience retention’ wordt het makkelijker om content te analyseren. Zoals in het onderstaande voorbeeld is te zien, groepeert Youtube verschillende video’s die een ‘bovengemiddelde intro’ of ‘onder gemiddelde intro’ hebben. ‘Key moments for audience retention’ geven dan ook inzicht in wat goed presterende video’s met elkaar gemeen hebben.

Waar naast de intro ook hoogtepunten, dieptepunten en pieken geanalyseerd worden. 

  • Hoogtepunten: stukken in de video waar kijkers gemiddeld langer naar keken dan normaal.

  • Pieken: momenten waar meer kijkers dan gemiddeld naar keken, waar kijkers opnieuw naar keken, of hebben gedeeld.

  • Dieptepunten: delen waar kijkers afhaken of die kijkers overslaan.

Wat betekent dit voor Youtube-kanalen van merken?

Deze functie geeft inzicht in hoe de kijker content beleeft. Haken kijkers af als er een lange stilte valt? Of kijken ze opnieuw naar een stukje met een spectaculaire onthulling? Door deze momenten te vergelijken kun er patronen gevonden worden in het gedrag van kijkers. Als deze patronen geïdentificeerd zijn, kan dit meegenomen worden in de creatie van een nieuwe video door bijvoorbeeld extra spectaculaire momenten toe te voegen en lange stiltes uit de video te halen.

Key moments for audience retention

#3 Youtube loves Thumbnails: miniweergave in zoekgeschiedenis

Het grote belang van thumbnails wordt nogmaals bewezen nu Youtube een kleine weergave heeft verwerkt in de zoekresultaten. Een thumbnail bij een zoekopdracht zorgt voor een completer beeld van het potentiële resultaat van de zoekopdracht.

Ook maakt deze miniweergave van een thumbnail in de zoekgeschiedenis het nóg belangrijker om deze ook in het klein tot de verbeelding te laten spreken. Dit houdt in dat de thumbnail weinig tekst, veel contrast en een duidelijke afbeelding moet bevatten. 

Wat betekent dit voor de Youtube-kanalen van merken?

Voor een hoge kwaliteit thumbnail is goede voorbereiding van belang. Neem het maken van een thumbnail al mee voordat de video live gaat. Het liefst wordt er tijdens de productie van de video een foto gemaakt met een hoge kwaliteit camera, zodat deze tijdens het uploaden van de video niet nog snel uit de video geknipt moet worden.

Deze stills zijn vaak van slechte kwaliteit en kunnen bewogen stukken bevatten. Ook kan het zijn dat één persoon nét niet lacht of dat deze persoon zijn ogen dicht heeft. Denk hier dus aan tijdens draaidagen en bedenk het liefst van tevoren al wat er op de thumbnail moet komen.

#4 Youtube Shorts Fund komt naar Nederland

Het Youtube Shorts Fund is een fonds met $100 miljoen dollar waar Youtube-creators die creatieve en originele Shorts plaatsen mee beloont. Ook kanalen die niet zijn aangesloten bij het Youtube Partner Program maken kans op deze beloning. Maar aan welke eisen moet een kanaal dan voldoen?

  • In de afgelopen 180 dagen minstens één geschikte Short op het kanaal geüpload.

  • Het kanaal moet aan de Communityrichtlijnen van Youtube, de regels voor auteursrecht en het beleid voor inkomsten genereren voldoen.

  • Creators moeten in Nederland of één van de beschikbare landen wonen. 

Youtube heeft zich volledig gefocust op Shorts om deze zo snel mogelijk van de grond te krijgen, dus maak hier als merk gebruik van. Youtube pusht Shorts op dit moment enorm en hoopt met dit Creator Fund mensen over te halen om hun short form content op Youtube te uploaden.

Andere voordelen van Shorts zijn dat ze mensen kunnen bereiken die niet zijn geabonneerd op een kanaal. Daarnaast kan korte content uit een marketing- of contentstrategie tóch op Youtube geplaatst worden. Waar normale Youtube video’s het liefst tussen de 5 - 15 minuten zijn, mag een short maximaal 58 seconden zijn. 

Wat betekent dit voor de Youtube kanalen van merken?

Ook als merk kan er nu makkelijker geld worden verdiend met Shorts. Nog meer redenen dus om NU te beginnen met het maken van Shorts. Youtube beloont creatieve en originele Shorts met bedragen tussen de $100 en $10.000 dollar. Waar te beginnen? Knip bijvoorbeeld populaire stukjes (die met de ‘Key moments for audience retention’ functie zijn geïdentificeerd) tot een video van maximaal 58 seconden. Of hergebruik een verticale video die wordt ingezet op een ander social media kanaal. 

Tijd dus om Shorts te gaan maken! Inspiratie nodig? Lees dan onze blog over Shorts met meer uitleg en voorbeelden van merken.

Shorts Updates

#5 Hoofdstukken zien in de mobiele Youtube Search Resultaten

Hoofdstukken toevoegen aan een video wordt steeds belangrijker. Youtube laat nu op mobiel namelijk al een voorvertoning van de hoofdstukken zien in de zoekresultaten. Door hoofdstukken aan een video toe te voegen, neemt de video bijna het hele scherm van de potentiële kijker in beslag. Dit wordt ook wel screen real estate genoemd.

Screen real estate: “De hoeveelheid beschikbare ruimte op een display voor een toepassing om output te leveren. Doorgaans is het effectieve gebruik van schermruimte een van de moeilijkste design uitdagingen. Vanwege de wens om zoveel mogelijk gegevens en zoveel mogelijk bedieningselementen op het scherm zichtbaar te hebben en tegelijkertijd verborgen functies en scrollen te minimaliseren.“

Zoals in het onderstaande voorbeeld te zien is, zijn sommige hoofdstuktitels blauw en sommige zwart gekleurd. De blauwe titels bevatten één of meerdere zoekwoorden uit de zoekopdracht. Dit geeft aan dat hoofdstukken dus ook bijdragen aan de kijkerservaring door direct de juiste hoofdstukken uit te lichten. 

Wat betekent dit voor Youtube kanalen van merken?

Voeg bij how-to video’s, video’s langer dan 8-10 minuten en geüploade livestreams altijd hoofdstukken toe. Begin met 00:00 en herhaal hier eventueel de titel of het hoofdonderwerp van de video. Definieer de stappen of sub-onderwerpen en voeg deze op het juiste moment als hoofdstuk toe. Het toevoegen van hoofdstukken vergroot niet alleen de vindbaarheid en het gebruikersgemak, maar vergroot ook de screen real estate. Hierdoor valt de video dus extra op bij de kijker.

Lees ook: AkzoNobel kiest 5PM voor wereldwijde Youtube marketing-training, na Flexa-project

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie