IAB Europe mag zijn alternatief voor toestemming cookies uitrollen

Veel Europese uitgevers en adverteerders gebruiken het TCF-raamwerk, dat vorig jaar echter illegaal verklaard is.

Afbeelding: Shutterstock

De Europese brancheorganisatie voor adverteerders IAB Europe kan opgelucht adem halen: het alternatieve scherm waarmee bezoekers een website toestemming geven voor het gebruik van cookies is goedgekeurd door de Belgische privacywaakhond.

Dit betekent dat IAB Europe zijn nieuwe raamwerk voor cookies beschikbaar mag stellen aan Europese uitgevers en adverteerders.

Een jaar geleden verklaarde de Belgische autoriteit voor gegevensbescherming het vorige raamwerk illegaal, waardoor IAB Europe een actieplan moest opstellen.

Actieplan is goedgekeurd

De zaak draait om het zogeheten Transparancy & Consent Framework (TCF), dat ontwikkeld is door IAB Europe. Het TCF is een raamwerk voor cookie-popups waarmee een website de gebruiker vraagt om trackingcookies te mogen plaatsen.

Het TCF-raamwerk is sinds de invoering in 2018 populair in Europa, inclusief Nederland. In februari 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder echter dat TCF niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voldoet en aangepast moest worden. IAB Europe kreeg ook een AVG-boete van 250 duizend euro opgelegd.

IAB Europe kreeg twee maanden de tijd om een actieplan met aanpassingen voor te leggen, maar had hier langer voor nodig. De brancheorganisatie is namelijk ook in hoger beroep gegaan. Het actieplan is inmiddels door de Belgische privacytoezichthouder bekeken en goedgekeurd. 

IAB Europe moet aan de slag

Maar wáár de toezichthouder mee instemt, blijft vooralsnog onduidelijk. Vanwege de lopende gerechtelijke procedure wil de toezichthouder geen uitleg geven. Het ligt voor de hand dat IAB Europe haar leden wel op de hoogte gaat brengen van de veranderingen.

IAB Europe heeft nu zes maanden de tijd om de veranderingen in het actieplan daadwerkelijk door te voeren. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat de brancheorganisatie het nieuwe TCF-raamwerk beschikbaar gaat stellen aan Europese uitgevers en adverteerders. Zij bepalen zelf of ze hun huidige, illegale TCF-raamwerk op tijd vervangen door de nieuwe versie. Websites die na zes maanden nog de oude versie gebruiken, lopen volgens techsite Tweakers mogelijk wel risico op een AVG-boete.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie