Premium

Meta opent de aanval op Twitter met lancering van Threads

Donderdag 6 juli is de app van Meta te downloaden. Welke mogelijkheden adverteerders er krijgen is nog onduidelijk.

Screenshots van Threads naast elkaar
Afbeelding via The Verge

Meta - het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp - lanceert deze week nóg een socialemedia-app. Deze app heet Threads en laat gebruikers elkaar volgen en tekstberichten delen. Een rechtstreekse concurrent voor Twitter dus, dat sinds de overname door miljardair Elon Musk aan populariteit en betrouwbaarheid verloren heeft. 

De lancering van Threads komt niet uit de lucht vallen. In maart werd voor het eerst melding gemaakt van Meta's werk aan een Twitter-concurrent. In mei dook er gedetailleerde informatie op over Threads, waaronder over het synchroniseren van gegevens met Instagram en de focus op creators.

Interessant is er dat er nu, daags voor de start van Threads, nog geen duidelijkheid is over het eventuele verdienmodel. Straks moet dus blijken of de - gratis - app reclames toont of dat eigenaar Meta eerst inzet op organische groei, en pas later op reclame-inkomsten.

Threads downloaden

Threads is vanaf donderdag 6 juli te installeren uit de Apple App Store (iOS) en Google Play Store (Android). De app staat al in beide appwinkels.

Screenshots bij de appvermelding maken duidelijk dat Threads een directe link heeft met Instagram, maar zich focust op het delen van tekstberichten. Er is ook een website, al geeft die nog geen informatie. Onduidelijk is daarom of je Threads straks ook via de computer kunt gebruiken.

Na de installatie van Threads kun je inloggen met je Instagram-account, al is dit niet verplicht. Wie inlogt met Instagram, kan zijn gebruikersnaam ook gebruiken op Threads. Ook zie je in dat geval wie van je Instagram-volgers al op Threads zit. Je kunt ze meteen volgen, en start - in principe - dus niet alleen.

Threads lost daarmee een heikel punt op waar veel nieuwe socialmediaplatformen wél mee kampen. En een kip-ei-verhaal, want wie stapt er over als er 'niemand' zit? Instagram heeft honderden miljoenen actieve gebruikers, dus via de koppeling met Threads is er een kans dat het nieuwe platform in korte tijd veel gebruikers krijgt. Ingewijden melden aan The Verge dat Meta mikt op tientallen miljoenen Threads-gebruikers voor het einde van het jaar.

Goed om te weten is dat Threads-gebruikers Meta toestemming geven om veel appgegevens te verzamelen. De lijst met machtigingen is gelijk aan die van Instagram. Jack Dorsey, de medeoprichter van Twitter, vindt dat Meta te veel van zijn gebruikers wil weten. 'All your Threads belong to us', reageert hij op Twitter.

Slecht nieuws voor Twitter

De start van Threads lijkt vooral slecht nieuws voor Twitter, dat bekendstaat als hét sociale medium om snel tekstberichten te delen. Sinds miljardair Elon Musk Twitter in oktober 2022 overnam, is het platform echter flink veranderd. Driekwart van het personeel is ontslagen, interessante bestaande en nieuwe functies zijn alleen nog beschikbaar voor betalende gebruikers en de vrijheid van meningsuiting is flink verruimd.

Dat laatste betekende ook dat duizenden gebruikers die verbannen zijn voor radicale uitspraken mochten terugkeren. Het ruimere moderatiebeleid van Twitter en het gebrek aan medewerkers om schokkende tweets, foto's en video's te verwijderen, leidt vaker tot content waar adverteerders niet bij willen staan. Een deel van de adverteerders is daarom tijdelijk of definitief gestopt met reclame maken op Twitter, al claimt Musk dat vrijwel alle merken weer teruggekeerd zijn.

Twitter probeert de dalende advertentie-inkomsten op te vangen door meer gebruikersfuncties achter een betaalmuur te zetten, in de hoop dat meer gebruikers een abonnement á acht euro per maand afsluiten. In hoeverre dat lukt is niet duidelijk. Wel is een trend zichtbaar dat steeds meer mensen zich aanmelden voor concurrerende socialmediaplatformen als Mastodon en BlueSky - een Twitter-alternatief van de vorige Twitter-ceo.

Musk zegt niet bezorgd te zijn over de komst van Threads.

Het rommelt bij sociale media

De lancering van Threads komt op een interessant moment, want het rommelt in de wereld van socialmediaplatformen. Twitter lijkt door beslissingen van zijn eigenaar Musk steeds verder in te storten, met een limiet op het bekijken van tweets als nieuwste soapontwikkeling. Een die adverteerders niet aanspreekt, vertelde bvA-voorzitter Henriette van Swinderen dinsdag. Maar ook andere platformen hebben zorgen aan hun hoofd. Reddit-gebruikers protesteren op verschillende manieren tegen het verdwijnen van alternatieve Reddit-apps door een prijsstijging, het Chinese TikTok ligt nog steeds onder vuur door privacyzorgen en Facebook en Instagram doen veel moeite om hun gebruikerscijfers én inkomstenbronnen op pijl te houden.

Er lijkt dus een gat te vullen, maar dat wil niet zeggen dat Threads gegarandeerd succesvol wordt. Meta heeft in de afgelopen jaren namelijk bijna twee handen vol socialmedia-apps gelanceerd die allemaal geflopt zijn. De tijd zal uitwijzen of Threads de volgende flop wordt, of juist de nagel aan de doodskist van Twitter.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie