Premium

In de pr-strijd rondom kunstmatige intelligentie pakt Microsoft deze week een puntje op Google

Waar het evenement van Microsoft goede pr-waarde opleverde, kreeg Google vooral kritiek op de inhoud en gemaakte blunders.

Afbeelding ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

Grote rivalen Microsoft en Google hielden deze week allebei een evenement waarop ze uitlegden hoe kunstmatige intelligentie hun softwarediensten verbetert. Hoewel het nog veel te vroeg is om te zeggen wiens software slimmer wordt, valt het wél op dat het evenement van Microsoft qua pr-waarde beter uit de verf is gekomen.

De gang van zaken is sowieso opvallend te noemen. Een paar weken geleden ontvingen media, waaronder Adformatie, een uitnodiging voor een Google-persevenement rondom kunstmatige intelligentie voor Google Zoeken en Google Maps. Geruchten wezen op de introductie van een Google-chatbot die moet concurreren met ChatGPT, de opzienbarende chatbot van OpenAI.

Maar nee, die Google-chatbot genaamd Bard werd op maandag, twee dagen vóór het evenement, aangekondigd via een kort persbericht. Een bewuste timing of is er geschoven in de planning? Dat valt niet te zeggen. Wel dat grote concurrent Microsoft de dag erna een groots verrassingsevenement hield op zijn Amerikaanse hoofdkantoor, waar het de massaal aanwezige pers een gelikte presentatie gaf over hoe OpenAI-software zijn Bing-zoekmachine slimmer gaat maken.

Geselecteerde journalisten mochten de vernieuwde Microsoft-software vooraf al proberen, anderen na de aankondiging. De ceo van Microsoft was beschikbaar voor interviews. Het evenement leverde veel positieve media-aandacht op, voornamelijk uitlegartikelen over de vernieuwingen en gecombineerd met de eerste ervaringen van techjournalisten.

De lat lag dus hoog voor Google, dat de dag erna zijn Google Zoeken- en Google Maps-evenement hield. Een evenement dat duidelijk al even in de pijplijn zat. Live vanuit Parijs presenteerden Google-topmensen vernieuwingen voor de twee veelgebruikte diensten. Media in allerlei landen, waaronder Nederland, keken mee op de lokale hoofdkantoren van Google. En inderdaad, de techreus introduceerde diverse vernieuwingen die Zoeken en Maps completer en gebruiksvriendelijker maken. Maar sommige functies zijn al eerder gepresenteerd en werden nu nogmaals aangehaald omdat ze beschikbaar zijn of komen voor Europese gebruikers. Journalisten op het Nederlandse Google-kantoor checkten daarom vooral hun eerdere berichtgeving om te bepalen welke functies écht nieuw zijn.

Demonstratietelefoon is kwijt

Het hielp niet mee dat de presentator een nieuwe functie in Google Lens niet kon uitproberen omdat de demonstratietelefoon onverwachts niet op haar tafeltje lag. Ze ging – op soepele wijze – maar door naar de volgende functie, maar de misstap liet het publiek zonder demonstratie achter. Techsite Mashable uit scherpe kritiek op deze fout en schrijft onder meer: ‘Was het Google-evenement zo chaotisch dat er een telefoon is kwijtgeraakt? Waarom was er geen reservetelefoon?’

Weinig informatie over Bard

Google ging in de presentatie ook in op Bard, maar vertelde en toonde eigenlijk niets nieuws ten opzichte van het persbericht dat twee dagen eerder verstuurd was. Er werd ook geen informatie gegeven over een eventuele integratie van Bard in de Google-zoekmachine, waar Microsoft een dag eerder dus bekendmaakte dat het functies van OpenAI’s GPT in zoekmachine Bing gaat implementeren.

Google benadrukte op zijn beurt vooral dat rivaal Bard een vernieuwing is die losstaat van de andere geïntroduceerde vernieuwingen voor Zoeken en Maps. Google-topvrouw Liz Reid verelde in een vraaggesprek met media, waaronder Adformatie, dat Bard nu een testfase met externe gebruikers ingaat en dat de veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit voorop staan.

Bard blundert in promotiemateriaal

En hoewel Google benadrukt dat Bard in deze fase foute antwoorden kan geven, is het opmerkelijk dat de chatbot precies op een promotieafbeelding van Google onjuiste informatie deelt. Zo impliceert de chatbot dat de James Webb Space Telescope de eerste foto gemaakt heeft van een planeet buiten ons zonnestelstel. Dat klopt niet, stipte Reuters voorafgaand aan Google’s presentatie aan op basis van uitspraken van experts. Een hele andere telescoop maakte die eerste foto, en al jaren eerder. Google deelde de promotieafbeelding niet alleen met media, maar ook op eigen socialmediakanalen zoals Twitter. Beschamend, citeert Reuters een softwareanalist van D.A. Davidson. Kenners vinden het slordig dat Google de claims van zijn chatbot voor promotiedoeleinden niet of niet goed gecheckt heeft.

Honderd miljard dollar verdampt

Investeerders straften Google’s presentatie en pr-blunder met Bard direct af. Google-moederbedrijf Alphabet zag het aandeel tot negen tot procent dalen en zo honderd miljard dollar aan beurswaarde verdampen.

Media die woensdag naar lokale Google-hoofdkantoren togen in de hoop dat zij Bard mochten uitproberen, kwamen overigens van een koude kermis thuis. Dat was niet mogelijk. Wel konden zij diverse vernieuwingen voor Zoeken en Maps testen. Zo krijgt Google Lens meer functies om producten te zoeken op basis van eigen of online afbeeldingen en gaat Maps een 3D-kaart tonen van steden waaronder Amsterdam.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie