Gokreclames zijn voortaan zonder BN'ers, dus ook zonder oud-voetballers

Bedrijven mogen geen BN'ers meer inzetten om reclame te maken voor online gokken. Dat heeft de verantwoordelijk minister bepaald.

Reclame maken voor online gokken verandert. Bedrijven mogen vanaf vandaag namelijk geen gebruik meer maken van bekende Nederlanders, en dus ook niet van oud-voetballers en (oud)coaches. Met deze maatregel, ingesteld door minister Weerwind van Justitie, wil het kabinet jongvolwassenen en kwetsbare beschermen tegen gokverslaving. 

Om die reden werkt de minister ook aan een verbod op ongerichte rokreclame op televisie en out of home. Wanneer dat verbod er komt, is nog niet duidelijk. Een Kamermeerderheid pleitte voor zo'n verbod. Adverteerders en tv-zenders reageerden tegenover Adformatie verbolgen op het aanstaande verbod.

Einde van Koning Toto

Met het verbod op het gebruik van BN'ers voor online gokreclames, zet het kabinet een eerste stap sinds de opening van de online gokmarkt in oktober. Strengere reclameregels luiden het einde in van lucratieve contracten voor onder meer Johan Derksen, Sjaak Swart, Andy van der Meijde en Elly Lust. En natuurlijk Koning Toto, een personage van de Nederlandse Loterij. 

Lees ook het achtergrondartikel over gokbedrijven die voetbalclubs sponsoren

Adformatie publiceerde vorige week een speciale aflevering van CMO Studio met Arno de Jong van de Nederlandse Loterij. In dit (video)gesprek is er ook aandacht voor Koning Toto (vanaf 04:15). Later in de uitzending, vanaf 21:08, gaat De Jong dieper in op het einde van rolmodellen in reclame voor online gokken. Zo zegt hij onder andere dat het einde van Koning Toto voor Nederlandse Loterij betekent 'dat wij het hele concept waar we zo'n succes mee hebben gehad, totáál opnieuw moeten uitvinden.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie