Premium

Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio Côte d’Azur | Vanaf het Festival of Creativity vertelt De Jong hoe hij - samen met TBWA - creatieve learnings ophaalt in Cannes.

Arno de Jong (Nederlandse Loterij) te gast in CMO Studio Côte d'Azur
Video en podcastproductie: Gig

CMO Studio is neergestreken in Cannes waar op het Festival of Creativity de jaarlijkse creatieve hoofdprijzen van de wereld worden toegekend. In een driedelige serie ontvangen we eerst Arno de Jong, CMO van de Nederlandse Loterij, die zeker niet elk jaar naar Cannes afreist, maar áls hij dat doet, wel graag met een tas vol learnings weer naar huis gaat. Maar hoe ontdek je de rode lijn in een mer à boire van internationaal topwerk?

In onderstaande video is het gehele interview met De Jong te zien (ruim 22 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

Deze aflevering van CMO Studio Côte d'Azur is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Pakt en Gig.

Advertentie
advertisement
CMO Studio #8 - 2022: Arno de Jong (Nederlandse Loterij)

Shortcuts

‘Die party is natuurlijk leuk, maar dat is niet de hoofdreden om hier te zijn.’ (01:50)

‘Als je wil kan je een compleet Nederlands parcours afleggen in Cannes, maar het is ook wel leuk om verrast te worden door buitenlandse inzichten.’ (02:45)

‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’ (04:15)

‘Voor veel marketeers wordt creativiteit weer belangrijker.’ (05:35)

‘Het winnende “Samsung Fastframe” is een voorbeeld van die door alle assen heengaat; een briljante campagne.’ (08:15)

‘We hebben creative days voor onze mensen waarbij ze samenkomen met bureaus erbij. (…) We moeten verdomd goed creativiteit kunnen beoordelen.’ (09:30)

‘Als je als marketeer geen creativiteit hebt, dan kun je wel altijd leunen op data, maar data alleen zegt niks.’ (10:58)

‘Überhaupt vind ik dat bij alle prijzen het aantal categorieën moet worden teruggebracht.’ (12:00)

‘Uiteindelijk zijn marketeers toch opgesteld om de consument goed te bedienen. Gaat zo’n purpose dan niet vaak over het hoofd van de consument naar andere stakeholders?’ (12:45)

‘Het creatieve werk dat nu wordt beloond is heel erg purpose-driven, en dat wil natuurlijk iedereen heel graag maken, maar denk wel goed na wanneer je dat inzet.’ (15:00)

‘We zijn binnen een half jaar marktleider geworden op het gebied van online gaming (online gokken, red.), (…) maar qua marketingcommunicatie, branding, stakeholders is er heel veel discussie. Dat raakt onze organisatie, dat raakt mij ook persoonlijk af en toe.’ (16:45)

‘Overigens, ik ben het met de criticasters eens dat de reclame voor online gokken in de eerste maanden teveel was.’ (19:45)

‘Omdat per 1 juli rolmodellen in reclame voor online gokken niet meer toegestaan worden – de bekende Koning Toto zul je niet meer zien – dus wij moeten dat hele concept waar we zo’n succes mee hebben gehad, totáál opnieuw gaan uitvinden.’ (21:08)

Terugkijken

2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

 

2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio ontving in Cannes ook Erwin Dito (McDonald’s), Mascha Driessen (Microsoft Advertising) en Nadia de Waal (Justdigit). Deze interviews worden gepubliceerd in de week van 27 juni.

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

House of Executives

De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie