Liveblog: Christine le Duc opent advieslijn voor stelletjes in quarantaine

De coronacrisis slaat hard toe. Adformatie houdt je op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor marketing, communicatie en media.

Christine le duc - Noodhulp

 

 

Dit liveblog is afgesloten. Volg de ontwikkelingen rondom het coronavirus in ons nieuwe liveblog.

Advertentie
advertisement
16:44 Reclamewaakhond waarschuwt: misbruik de gevoeligheid voor gezondheidsclaims niet

De Stichting Reclame Code roept merken op extra aandacht te schenken aan verantwoorde reclame tijdens de coronacrisis. De reclamewaakhond heeft al verschillende klachten ontvangen over reclames die de suggestie wekken dat producten helpen tegen het coronavirus. Lees ook ons bericht.

16:20 Twitter heft corona-advertentieverbod op

Twitter heft advertentieverbod op dat eerder was afgekondigd. Bedrijven mogen nu weer gaan adverteren over toepassingen om de coronapandemie tegen te gaan.

16:15 De grote techgiganten gaan miljarden verliezen

Volgens marktanalisten lopen de grootste techbedrijven der aarde miljarden mis  aan advertentie-inkomsten dit jaar vanwege de economische malaise veroorzaakt door het coronavirus. Lees hier meer over de verwachte financiele verliezen van organisaties als Facebook, Google en Twitter.

14:45 Volvo's ‘Heroes of the Road’ door COVID-19 on point

Campagne krijgt door coronacrisis een andere betekenis en wordt wereldwijd uitgerold. Bekijk de video hier.

15:11 Reint Jan Renes tijdelijk naar de nieuwe Corona Gedragsunit van het RIVM

Gedragswetenschapper Reint Jan Renes is de komende tijd voor 4 dagen in de week gedetacheerd bij het RIVM. Hij maakt deel uit van het kernteam dat de nieuw ingerichte Corona Gedragsunit leidt. 'Ons gedrag wordt in deze crisis steeds belangrijker.'

14:10 Noodhulp! Christine le Duc opent advieslijn voor stelletjes in quarantaine

Christine le Duc en seksuologe Astrid Kremers hebben de handen ineen geslagen en een hulppunt geopend voor stelletjes in quarantaine. Ze kunnen voor een persoonlijk advies terecht bij de zogenaamde ‘Raad en Daad Lijn’.

 

13.50 Virgin Media verspreidt 'Stay home'-video

Telecombedrijg Virgin Media heeft een aanmoedigende video gelanceerd die laat zien hoe de Britten omgaan met de lockdown vanwege het coronavirus. De video is ontwikkeld door Adam&Eve/DDB en laat thuisvideo's zien zoals er in Nederland ook al een aantal te zien zijn geweest. 'Keep your head up' van by Ben Howard maakt de video muzikaal compleet. In de UK is het de hashtag #clapforcarers die hetzelfde sentiment als in Nederland doe weergeven. 

Stay home, stay safe, stay connected
13:30 Basic-Fit organiseert indoor sportevent voor heel Europa

Wimbledon, het EK en de formule 1 zijn afgelast en daarvoor in de plaats daarvan wordt morgen het indoor sportevent 'Home gym day' georganiseerd door Basic-fit samen met Intersport. Doordat iedereen thuis opgesloten is tijdens de coronacrisis wil de sportschoolketen proberen de mensen in Europa aan te moedigen gemotiveerd en fit te blijven.

Het event wordt live uitgezonden op de social kanalen Youtube, Facebook en Instagram van Basic-Fit. Het Sportevent duurt van 10.00 tot 14.00 en is voor iedereen toegankelijk.

 

13:30 Ook C-day van Logeion gaat niet door

Er gaat ook een streep door C-day, het grote jaarlijkse evenement van Logeion dat op 16 juni zou plaatsvinden. De verkiezingen van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar, een belangrijk onderdeel tijdens C-day, gaat in aangepaste vorm wel door op die datum. Deze zijn digitaal te volgen.

12:50 Pathé biedt gratis films aan

Nederlanders in quarantaine krijgen gratis films van Pathé. Het bioscoopmerk wil met de actie het thuiszitten leuker maken. Lees hier het artikel.

11:38 Amsterdam in quarantaine: Een stadsportret

Regisseur Jerom Fischer en stadsdichter Gershwin Bonevacia brengen een poëtische ode aan Amsterdam in quarantainetijd vanwege COVID-19. Lees het hele artikel en bekijk de video.

11:20 Mediagigant Comcast reserveert 500 miljoen voor werknemers

Mediagigant Comcast stelt 500 miljoen dollar beschikbaar om personeel blijven te blijven betalen tijdens coronapandemie. Ook de Raad van bestuur doneert gehele salaris aan corona-initiatieven. Meer over Comcast

10:37 PepsiCo doneert 50 miljoen voedselpaketten

PepsiCo doneert 45 miljoen dollar om de gedupeerden van de COVID-19 pandemie te steunen. Meer dan 50 miljoen voedselpakketen worden wereldwijd verscheept. Het initiatief werd bekendgemaakt door PepsiCo zelf in een persbericht.

9:44 Cannes Lions 2020 afgelast

De organisatie van de Cannes Lions maakte vandaag bekend dat het hele creatieve festival niet doorgaat dit jaar. Zowel het festival als de awardshow is afgelast. Lees het hele artikel hier.

9:40 Toyota start bezorgdienst voor Rode Kruis

Om zo veel mogelijk (medische) hulpmiddelen te verzamelen én te vervoeren tijdens deze crisis isToyota een bezorgdienst. De autofabrikant wil zo het Rode Kruis Nederland helpen. Bekijk hier de video.

 

09:07 Apps als warme broodjes over de digitale toonbank

De appwinkels van Apple en Google beleven gouden tijden dankzij social distancing. In het eerste kwartaal werd ruim 23 miljard dollar besteed aan apps, 20 procent meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van App Annie. Het grootste deel kwam in de kas van Apple terecht: 15 miljard. Google moest het doen met 8,3 miljard. Vooral games vlogen de digitale winkels uit.

08:57 Amsterdams bureau bouwt Quarantainer

Om zieke coronapatiënten en mensen die in een risicogroep vallen toch contact kunnen laten hebben met hun geliefden, heeft het Amsterdamse evenementbureau Eventcare de zogenaamde 'Quarantainer' ontworpen: een mobiele ontmoetingsplek met glazen wanden en ingebouwde microfoons. Het idee voor de mobiele container ontstond toen één van de medewerkers van het bureau te horen kreeg dat hij ongeneeslijk ziek is. 

19:27 'Kwart creatieve bureaus gaat omvallen'

De creatieve industrie staat noodweer te verwachten de komende tijd. 'Een kwart van de bedrijven gaat de komende tijd omvallen.' Die inktzwarte voorspelling deed MediaMonks-directeur Victor Knaap donderdag tijdens de allereerste Adformatie Connects vanuit Capital C. 'De cijfers zijn ver-schrik-ke-lijk slecht.'

15:38 Uber geeft zorgpersoneel korting

Uber heeft uit solidariteit met zorgpersoneel UberMedics gelanceerd: iedereen die in de zorg werkt, krijgt 25 procent korting op ritten via het Uber platform en op bestellingen via Uber Eats.

15:26 Pastatrein moet tekorten Aldi aanvullen

De Aldi zet speciale treinen in om 200 ton extra pasta vanuit Italië naar Duitsland te halen om de geslonken voorraad snel aan te vullen. De vraag naar lang houdbare producten zoals deegwaren is de afgelopen weken flink gegroeid. 

15:24 DDA luidt noodklok over NOW-regeling

Dutch Digital Agencies (DDA), de branchevereniging van de digitale bureaus in Nederland, is teleurgesteld over de uitwerking van de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud)- regeling en luidt de noodklok. 'Onze leden bestaan uit snelgroeiende organisaties en worden ook niet geholpen met deze regeling', zegt voorzitter Ivo Roefs. De ‘pijn’ zit ‘m in de wijze waarop de 20% omzetdaling berekend wordt. 'Helaas heeft de overheid ervoor gekozen deze omzetdaling alleen te relateren aan het gemiddelde over 2019. Dit heeft flinke gevolgen voor groeiende bedrijven.'

 

15:15 Succesvolle bedrijven laten vaste gewoontes los

Niets is nog zoals het was. En dat betekent dat de marketing- en salesaanpak zoals je die tot een paar weken terug hanteerde, in deze nieuwe werkelijkheid niet meer kan, mag of werkt. Hoe kun je deze crisis aanpakken om je commerciële processen te optimaliseren? En waarom kunnen sommige bedrijven zich snel aanpassen aan veranderde omstandigheden? Emiel Kanters geeft antwoord.

14:40 Merken moeten helpen om saamhorigheid te vergroten

Media komen massaal met bespiegelingen over wat de impact van COVID-19 op ons huidige leven is en wat de invloed hiervan zal zijn in de toekomst. IPG Mediabrands peilde waar Nederland staat en onderzocht hoe de bevolking denkt over thuiswerken, coronastress, vertrouwen in overheid en journalistiek, koopgedrag, acceptatie van de crisismaatregelen en reclame en media.

14:30 Adformatie Connects om 16:30 live vanuit Capital C

Over twee uur is het zo ver: de allereerste wekelijkse talkshow van Adformatie, live uitgezonden vanuit Capital C. De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina. Meepraten kan via #adfoconnects

Adformatie
Adformatie
14:00 CBS: aantal faillissementen nog niet opvallend hoog

Tot nu toe werden er de afgelopen tijd ongeveer evenveel faillissementen uitgesproken als begin vorig jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die in deze crisisperiode wekelijks naar buiten brengen hoevel faillissementen er zijn uitgesproken en om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn voor het bedrijfsleven.

13:46 Opruimen voor Zoom-call niet meer nodig

Nu mensen op afstand aan het werk zijn of virtuele feestjes opzetten om met vrienden en familie te chatten, is Zoom een van de opties voor die digitale bijeenkomsten. Maar als je dagen thuis in quarantaine zit, is het opruimen voor zo'n Zoom-oproep misschien wel het laatste waar je aan denkt. Geen zorgen: voor de videodienst zijn talloze achtergronden te downloaden, waarmee je toch net wat beter uit de verf komt. 

Zoom
Zoom
13:16 Bezoekersaantallen nieuwssites door het dak

Het aantal dagelijkse bezoekers van Nederlandse nieuwssites is na de aankondiging van de 'intelligente lockdown' gestegen van 6 naar 9 miljoen, blijkt uit onderzoek van Kantar. Dat betekent dat de nieuwssites sinds de crisis consequent meer mensen bereiken dan Facebook. Nederlanders noemen de nationale mediakanalen de meest betrouwbare informatiebron.

12:54 Hackers gaan coronacrisis te lijf

Komend weekend organiseren vrijwilligers uit de Nederlandse startup- en techgemeenschap een online hackathon in de strijd tegen de coronacrisis. Binnen 48 uur moeten de deelnemers met oplossingen komen die snel kunnen worden getest. Sinds het ontstaan van de #hackthecrisis-beweging, twee weken geleden in Estland, zijn er al talloze hackathons georganiseerd met tienduizenden deelnemers. 

12:40 Picnic zet alle zeilen bij

Vanwege de extra vraag naar bestelde en bezorgde boodschappen opent websuper Picnic versneld een zesde distributiecentrum - in Apeldoorn. Daarnaast heeft het bedrijf de capaciteit voor het verwerken van orders en de bezorging uitgebreid.

12:25 Ook Beiersdorf doneert miljoenen

Een miljoen liter ontsmettingsmiddel, 5 miljoen verzorgingsproducten en financiële hulp aan onder meer NGO’s, dat is de bijdrage die Beiersdorf, het moederbedrijf van onder andere Nivea, belooft. In Nederland werkt Beiersdorf samen met het Rode Kruis om de nood te ledigen. 30 duizend producten uit het portfolio van Beiersdorf waaronder Nivea, Atrix, Eucerin en Labello, worden einde week bij het Rode Kruis geleverd om te worden verdeeld. 
 

12:05 Adverteren in crisistijd

In dit soort tijden bezuinigen bedrijven vaak als eerste op reclame-uitgaven. Dit is volledig te begrijpen. Toch lijkt het onverstandig om in crisistijden de reclame-inzet compleet stil te leggen. In dit artikel van Ster wordt op basis van onderzoek en een case uitgelegd waarom én hoe je in deze onzekere tijden toch op gepaste wijze door kunt gaan met adverteren.

11:54 Run op Corona Crisis Kit

In één week tijd hebben meer dan 3.500 geïnteresseerden de zogenaamde Corona Crisis Kit gedownload. De kit komt uit de koker van online marketing specialisten Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van het Amsterdamse bedrijf de Internet Marketing Unie (IMU).  Tot en met 24 april aanstaande kunnen (startende) ondernemers en bedrijven het pakket gratis downloaden

11:47 Facebook komt met video van lege straten: 'Never Lost'

Heel veel originaliteit treffen we misschien niet aan in het filmpje dat Facebook liet maken vanwege de pandemie. Lege straten, de noodzaak van social distancing en om met elkaar in contact te blijven. Pay-off: 'We're never lost if we can find each other'. Gemaakt door Droga5 New York, dus kwalitatief van een ander niveau dan de meeste video's die we tot nu toe zagen.

11:40 FBI waarschuwt: hackers hebben Zoom in vizier

Hackers hebben videoconferentieservice Zoom als doelwit gekozen. De FBI heeft Amerikaanse consumenten inmiddels gewaarschuwd voor zogenaamde "Zoom-Bombing" -incidenten. De FBI raadt af om de deelnamelink van een videogesprek te delen via openbare berichten op sociale media. De videobeldienst is de afgelopen weken een stuk populairder geworden, nu mensen massaal thuiswerken en leren.

11:27 Noodkreet creatieve industrie: 'Enorm op de proef gesteld'

'Met de huidige corona crisis wordt de culturele en creatieve sector enorm op de proef gesteld. De kracht van een kleinschalige, flexibele en innovatieve sector is in tijden van crisis soms ook de zwakte: veel zelfstandigen zonder personeel (ZZP) raken in de knel. Deze flexibele schil van ZZP-ers is vaak het eerste waarop wordt bezuinigd. Maar ook hele branches in de culturele- en creatieve sector zitten direct in de problemen: van evenementenmakers tot de popindustrie', schrijft Frits Grotenhuis, Kwartiermaker Platform Creatieve Economie bij VNO-NCW in dit blog op LinkedIn.

11:10 Van baan wisselen in coronatijd

Wie op 1 april een nieuwe baan begon of de oude vaarwel zei, deed dat in bijzondere omstandigheden. Freek Janssen gaat naar Philips, na twaalf jaar Lewis. De afscheidsborrel via Zoom zag hij niet aankomen: ‘Mijn Lewis-tijdperk is niet gestopt met een grote knal, of met een sisser, maar is langzaam uitgedoofd.’

 

10:15 I'm Reading It, gratis luisterboeken bij Happy Meal

McDonald’s stelt gratis Happy Meal luisterboeken beschikbaar voor ouders en kinderen. ‘Alles om de kinderen blij te houden’, zo klinkt het. De luisterboeken zijn te vinden in de app van de fastfoodketen. 

McDonald's
McDonald's
09:35 Ramses Shaffy ingezet voor social distancing

Boomerang Agency heeft een nieuwe buitencampagne gelanceerd met teksten van Ramses Shaffy. De posters met de tekst "Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder (thuis)", kwamen tot stand in samenwerking met de Stichting Ramses Shaffy en het Fonds voor jonge kunstenaars. Vorige week lanceerde Boomerang ook al een campagne die ervoor moet zorgen dat mensen social distancing serieuzer nemen.

Ramses
Boomerang
09:14 Adverteerders VS: 'Dit gaat meer pijn doen dan bankencrisis'

Een overgrote meerderheid van de Amerikaanse adverteerders en advertentiebureaus verwachten dat de coronacrisis hen een grotere slag toebrengt dat de crisis van 2008. Dat blijkt uit een rapport van de IAB, de onafhankelijke branchevereniging voor digitaal adverteren.

09:10 MMA komt met coronadossier

De Mediafederatie houdt een corona-dossier bij, dat een compleet overzicht biedt van de maatregelen tegen de coronacrisis van de Rijksoverheid, KvK, VNO-NCW, AWVN en MKB Nederland en binnen uitgeverijen en mediabedrijven in Nederland.

09:00 Hoe komen creatieve buraus sterker uit de crisis?

Wereldwijd voeren bedrijven ingrijpende bezuinigen door. Projecten worden stopgezet, uitgesteld of teruggetrokken en pitches gaan niet door. Ook creatieve bureaus en professionals in de marketing en communicatie worden hard geraakt. Uit onderzoek van Dentsu Aegis Netwerk onder 155 senior marketeers en opdrachtgevers in China, blijkt dat veel merken hun marcom-plannen omgooien. Hoe komen creatieve bureaus en merken sterker uit de crisis?

 

Teruglezen? Eerdere ontwikkelingen rondom de coronacrisis lees je hier.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie