Dentsu onderzoekt de verkoop van zijn internationale activiteiten, een stap die een einde zou maken aan zijn ambities om wereldwijd te concurreren met holdings als WPP, Omnicom en Publicis. Dat melden bronnen aan de Financial Times. Dentsu zelf wil niet reageren.
Het zou onder meer betekenen dat de Nederlandse activiteiten zouden worden afgestoten.
Het aan de beurs van Tokio genoteerde dentsu heeft Mitsubishi UFJ Morgan Stanley en Nomura Securities aangesteld om potentiële kopers te zoeken voor zijn internationale creatieve en media-activiteiten. Hoewel dentsu een dominante positie heeft in Japan, is het volgens de ingewijden er niet in geslaagd om een vergelijkbare positie op te bouwen in het buitenland. Ook niet na de overname van de Britse mediagroep Aegis in 2012 voor 3,2 miljard pond.
'Potentiële kopers benaderd'
Potentiële kopers, waaronder concurrerende reclamebureaus en private-equitygroepen, zouden zijn benaderd om het internationale bedrijf over te nemen. Het concern genereerde vorig jaar meer dan 4,5 miljard dollar aan netto-inkomen. Dentsu is daarmee de vijfde reclame- en marketingholding wereldwijd.
Dentsu onderzoekt een aantal opties, variërend van de verkoop van een minderheidsbelang in het bedrijf tot de volledige verkoop van zijn buitenlandse activiteiten. Tegen het einde van dit jaar moet een definitief plan worden gepresenteerd.
Herstructurering
In ieder geval wil de holding al wel 'ingrijpend' gaan herstructureren. Op de tweede kwartaalresultatenbriefing maakte dentsu ook plannen bekend om 8 procent van het internationale personeelsbestand te schrappen. Dat komt neer op ongeveer 3.400 banen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu