Omnicom Group heeft bekendgemaakt dat beleggers in groten getale hebben ingestemd met een belangrijk financieel ruilvoorstel omtrent de geplande fusie met The Interpublic Group of Companies (IPG). Dat melden verschillende Amerikaanse media.
Omnicom had eerder dit jaar aangeboden om alle nog uitstaande schuldbewijzen (obligaties) van IPG om te ruilen voor nieuwe obligaties van Omnicom, ter waarde van in totaal 2,95 miljard dollar, aangevuld met een geldbedrag. Deze obligaties zijn leningen die IPG in het verleden heeft uitgegeven en die beleggers in handen hebben. Door in te stemmen met de ruil, wisselen zij hun IPG-obligaties in.
De afgelopen dagen konden schuldeisers hun stem uitbrengen op dit voorstel. De uitslag die maandag bekend werd gemaakt, laat zien dat veruit de meeste schuldeisers (93 procent) van IPG ermee instemmen.
Volgende stappen
IPG heeft de juridische documenten al aangepast om deze wijzigingen mogelijk te maken. Deze treden in werking zodra de ruilactie officieel wordt afgerond. Dat moment valt vrijwel samen met het afronden van de overname van IPG door Omnicom, die kort na 9 september wordt verwacht. De algehele verwachting is dat het samengaan voor het einde van het jaar is geregeld. Mocht de fusie onverhoopt iets langer op zich laten wachten, dan kan Omnicom de termijn voor deelname aan de obligatieruil verlengen.
Geen politieke advertenties boycotten
Toezichthouders in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk waren al eerder akkoord gegaan met de overname die vorig jaar december werd aangekondigd. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) stelde wel als voorwaarde aan de overname dat het verboden is om advertenties te boycotten op basis van de politieke of ideologische standpunten van een platform.
Nederland
In Nederland is IPG Mediabrands groter dan de mediabureaus van Omnicom Media Group. Wat de gevolgen van de overname hier zijn, is nog onbekend. Saskia Wagenmakers, ceo IPG Mediabrands zei eerder tegen Adformatie over de samensmelting: 'Met deze strategische combinatie zetten we samen een nieuwe standaard neer in onze branche en versnellen we innovatie voor onze klanten. Bovendien zijn we inhoudelijk in diverse regio’s, zowel binnen Europa als daarbuiten, heel complementair. Om hieraan mee te mogen bouwen is fascinerend. En tegelijkertijd is het business as usual bij IPG Mediabrands, en gaan we vol gas door met onze eigen koers.'
Sorrell
Sir Martin Sorrell, de baas van S4 Capital en Monks, is sceptisch over de overname. Recent liet hij zich er nog over uit: Omnicom–IPG is een fusie om kosten te besparen, niet om te groeien. We hebben al gezien dat retentiebonussen zijn teruggebracht van een jaar naar zes maanden – dat duidt op verloop. Met 127.500 medewerkers vóór de fusie betwijfel ik of er meer dan 110.000 tot 115.000 zullen overblijven.'
IPG zou in de eerste helft van 2025 ongeveer 2.400 banen hebben geschrapt, wat neerkomt op een wereldwijde personeelsinkrimping van 4,5 procent.
Sorrells S4 Capital verkeert ondertussen zelf in zwaar weer. Een fusiegesprek met bureaugroep MSQ Partners liep recent op niets uit.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu