Overslaan en naar de inhoud gaan

Van deze 'schijtgrappige' samenwerking tussen Autodrop en A-dam Underwear raken we de weg een beetje kwijt

CAMPAGNEPRAAT | Te veel grapjes, te veel zijpaden, te veel karakters.. Krouwel en Bol raken wat overprikkeld van deze eclectische campagne.
Campagnepraat Autodrop

Adverteerder: Autodrop en A-dam Underwear
Bureau: The Family en Crocodile Agency
Campagne: De boxer met remsporen die je wél wil hebben


MK: Nou dat voorspelt weinig goeds meneer Bol. Zo ken ik je niet. Meestal is bij jou je mening snel gevormd.

WAB: Wij krijgen deze Campagnepraat een samenwerking tussen twee merken te beoordelen. Twee uit elkaar liggende merken: enerzijds drop, anderzijds fashion. Vaak (en ook nu) kan ik dit soort samenwerkingen wel waarderen. En toch…

MK: Ik hang aan je lippen. Of in dit geval je boxershorts. Spreekwoordelijk dan hè?!

WAB: Voordat ik mijn lof en twijfels deel, hoor ik graag jouw zuivere eerste reactie. Misschien ligt het aan mij. 

MK: Laat ik beginnen met de foto bij ons praatje van vorige week. Jij, ik en de grote rapper, acteur, the O.G., Mister Ice T op één foto. Dat kon niks meer overtreffen.. dacht ik.. en toen kwam de foto van de campagne van deze week binnen. Als die boven ons praatje komt dan is mijn leven echt AF hoor. Hij in zijn roze boxer ik in dito kleur pumps.. Roze snoep erbij. Laat roze nou ook nog eens mijn favo kleur zijn. AF zeg ik. 

WAB: Focus, mejuffrouw Krouwel. Kijk even langs de boxershort. Nog iets over de campagne toe te voegen?

MK:  Oh ja, de campagne. Tja, nou hij, zijn abs, de boxer, autodrop. Ik zeg dat alle vinkjes voor een Gouden Loeki zijn gezet. En vrouwelijk Nederland zal dat met me eens zijn. Maar goed form follows function is een belangrijke marketingwet. Dus over de inhoud; het door Adformatie bijgeleverde persbericht duizelt me een beetje. Een boxer, remsporen, autodrop, een influencer én Robert Jan, de kakker uit B&B Vol Liefde. Vol met woordgrapjes. Dat wel. Autodrop-remsporen op de short en dan de zin: 'De enige boxershort met remsporen die je wel wil hebben'. Die is best leuk en een ongetwijfeld herkenbare grap onder mannen. Maar ik ga even op zoek want van de korte video en het persbericht word ik niet veel wijzer. Jij wel?

WAB: Dat had ik dus ook. Het is veel en duizelt me. Ik hou wel van een scherpe aanpak. Dus een remspoor in een onderbroek koppelen aan een foodproduct, is best gewaagd. Dat moet kunnen, als je dat vervolgens duidt of context geeft. Dan kan die grap wel goed vallen. Nu laat je mij als consument een beetje zwemmen. Waarom zo'n superkort filmpje? Waarom twee influencers zonder introductie? Help me Mejuffrouw Krouwel! Ik wil dit concept leuk vinden maar worstel.

MK: Ach wat lief, je draait de rollen om en ik moet de beroemde duiding geven. In onze relatie, ben jij mijn rots. Maar ik ben even op onderzoek uitgegaan en heb wat gevonden op d’n socials. Daar staat (bijvoorbeeld op de Insta van Robertjanbenb en die van Autodrop het uitgebreidere filmpje. Let op, ik leg je het geheel uit. Maar doe dat maar een keer want het is een mond vol.

WAB: Kom maar door.

MK: Daar gaan we: influencer, DJ, rapper e.d. genaamd Sjorleone wil een echte kakker worden. En hij vraagt raskakker Robert-Jan vanuit zijn B&B Vol Liefde in Schotland om hem dat te leren. Want Sjorleone omschrijft zichzelf als aso en tokkie. Dat doet onze RJ natuurlijk graag. Et voilà: de video call tussen de twee was geboren. Op de vraag ‘wat draag je onder een kilt’ komt bij RJ de wasmand tevoorschijn met daarbovenop de roze boxer van A-dam met daarop de roze Cadillacs van Autodrop. En daarom maakt RJ de grap: de enige met remsporen die je wel wil hebben. The End.

Tja.. een simpel 1-2’tje, grapje uitgespeeld. Klaar. Vind ik het jaloersmakend? Nee. Vindt de doelgroep het leuk. Vast wel. Hebben beide heren er leuk en makkelijk aan verdiend? Ongetwijfeld. Past het? Nee. Kon het beter? Ja. Want het idee is best leuk maar zoals bij elke campagne is excellente executie met de kunst van het weglaten de ‘make or break’. De video, het gekunstelde praatje. Zonde. 

WAB: Zo fijn. Daarom heb ik je zo hoog. Mijn CMO van het Jaar 2025 hoor. Nu al. Maar waarom vind je het niet passen?

MK: Dank voor deze nominatie meneer Bol. Jij bent al zo’n tien jaar mijn grootste fan. Love that! Waarom ik het niet vind passen? Nou dat is iets genuanceerder. Sjorleone ken ik niet, maar zo’n easy collab past hem wel zo te zien. RJ als echte kakker moet (vind ik) dit soort dingen niet doen. Of niet zo doen. Te goedkoop, te gezocht, te geacteerd. Geen enkele connectie. Je ziet deze man geen roze dropjes eten en zeker niet zo’n boxer dragen, tenzij het misschien zijn vrijgezellenavond is. Dus dat is puur voor het geld en de aandacht. Dat voel je aan alles. Past deze simpele humor bij Autodrop? Dat zeker wel. 'Altijd weer die Autodrop',  met hun opvallende voice over, die kennen we allemaal. Past het bij A-dam? Geen idee. Boxers voor mannen laat ik graag aan jou. Maar vier partijen over de bühne krijgen? Het is nogal veel. Ik geef het je te doen, zeker met een klein budget. Wat jij?

WAB: Denk dat je het antwoord al gegeven hebt. Als je op eigen zoektocht moet gaan om een campagne te snappen, dan maak je het onnodig complex. Autodrop is qua historie van de simpele humor. Dus een merk met reclame die je gelijk begrijpt. Drop in de vorm van autootjes waar iets geinigs gebeurt. Dat is hun gimmick in het overvolle dropschap. 

MK: Wij hebben drop en snoep vaker in onze Campagnepraat gehad en dat was toen ook onze crux: het onderscheidend vermogen is beperkt, dus reclame moet je doen verschillen van de concurrent.

WAB: De budgetten van Venco, Klene, Red Band, Haribo en consorten zijn flink. Media-euro’s moeten dan gelijk hun werk doen. Als je swipet op Tiktok moet je in die paar seconden weten wat en hoe. Dat is nu bij Autodrop niet zo. Dus los van persoonlijke smaak, lijkt me dat het concept en de aanpak als geheel niet optimaal effectief is. Balen, want Autodrop en bureaus The Family en Crocodile Agency tonen lef om het anders te doen. Dat valt te prijzen.

MK: Nou meneer Bol, nu rijden we toch ook wel te snel naar onze conclusie. Ik ben het met je eens dat zelf zoeken hoe het zit met een campagne nooit wenselijk is, want dat doen consumenten ook niet. En misschien hadden de adverteerder en de bureau's in het persbericht aan Adformatie moeten vermelden dat er meer content is. De website van A-dam ziet er bijvoorbeeld tiptop uit. Alle ingrediënten van deze campagne zijn daar te zien. En vond ik ook nog, op jouw geliefde TikTok, mode-influencer Bram Klein die z'n outfit-styling toonde met de boxer én de sokken (die zijn er ook nl, maar die droeg kakker RJ dan weer niet). En zo zullen er best wat pakketjes met boxer, sokken en Autodrop zijn verstuurd door een PR bureau en dan ook gedeeld gaan worden. Het verdienmodel van de influencer is niet meer nieuw.

WAB: Nou, mejuffrouw Krouwel doe jij afsluitend dan nog maar wat stichtelijke woorden om mij weer op de (aut)rit te krijgen. 

MK: Nog meer duiding meneer Bol? Okay dan. Over de campagne: ik vermoed dat de primaire opdrachtgever A-dam underwear is geweest. Die willen met een beperkt budget snel bekendheid genereren. En als modern merk doe je dat met een PR-offensief op de socials. Toen zijn er wat creatieven aan het werk gezet die op deze joint-promo kwamen met Autodrop en de woordgrap ‘remsporen die je wel wil hebben’ etc. Hoe dat te vertellen in samenwerking met een boxershort? De tweede woordgrap ‘kakker’ was geboren. Gevolgd door een persbericht met de derde woordgrap: ‘een grap die wel blijft plakken’. Schijtlollig zou mijn Haagse papa gezegd hebben. Past allemaal best bij Autodrop dat zichzelf het meest prettiggestoorde dropmerk van Nederland noemt. So far so good. 

WAB: En toen?

MK: En toen had daar het idee even heel strak getrokken moeten worden. Kiezen is verliezen. En wat minder gekunsteld geëxecuteerd. De primaire grap is echt goed en kan echt blijven plakken zoals het bureau het doel omschrijft. Maar less is more, het zijn te veel grapjes, te veel zijpaden: blijven plakken, remsporen, kakkers etc. etc. Kortom: er ligt een leuke influencercampagne die een beetje opvalt misschien en vast ook een glimlach her en der bezorgt. Gaat men er massaal boxers of Autodrop van kopen? Alleen als het de influencers lukt om een dikke hype rond deze boxers te creëren. Dat heel jong Nederland hem wil hebben en dragen. Het oranje Bavariajurkje-effect dus. 

WAB: Stevige woorden, maar je praat nog steeds geen onzin. Gek he? Wij zijn kritisch en toch hebben ze echt wel wat te pakken. Krijg wel zin in drop nu.

MK: Haha… focus meneer Bol. Volgens mij is het einddoel de boxer en niet Autodrop. Met andere woorden, als ik binnenkort deze roze boxer boven jouw broek zie uitpiepen en de sokken onder je broek, dan sta ik op en geef ik deze campagne een staande ovatie. En jij bent de echte man die roze met verve draagt dus potentie is er. Het zit erin, alle ingrediënten zijn er. Campagnebeeld met man met heerlijke torso, een vrolijke roze boxer en lekkere dropjes. Of in lijn met de iconische slogan van Autodrop: deze campagne kan zo lekker zijn dat het verboden zou moeten worden. 

Zij marketingbaas van NN Group, hij  -tot nog maar kort geleden- directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag een nieuwe campagne van Autodrop en A-dam Underwear.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in