De stagnerende economie laat zijn sporen na. De consument van vandaag durft volgens Eggert zijn geld niet meer zo zorgeloos uit te geven als een paar jaar geleden. In het besef dat hij in toenemende mate op zichzelf is aangewezen – de staat betaalt niet meer voor allerlei voorzieningen - is de gemiddelde burger eerder geneigd te sparen dan te kopen. En als hij wél de portemonnee trekt is het minder voor goederen dan voor diensten (daarom verhuren steeds meer doe-het-zelfwinkels tegenwoordig ook klusjesmannen, en kun je bij koffieketen Tchibo verzekeringen afsluiten). Andere belangrijke trend: strategisch geld uitgeven. Dat wil zeggen dat de consument liever een tijdje spaart voor iets wat eigenlijk te duur voor hem is dan dat hij genoegen neemt met een goedkoper product. Dat is lastig communiceren voor marketeers, want de potentiële koper is zo een stuk minder berekenbaar.
Nieuwe consument is inkomenpessimist
De huidige consument lijdt aan ‘inkomenpessimisme’, aldus trend- en toekomstvoorspeller Ulrich Eggert. Hij schilderde op de Duitse…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu