Amazon heeft zijn sponsorcontract met UEFA Women’s Football verlengd tot 2030. De deal, aangekondigd vlak voor de EK-finale in Zwitserland, maakt de e-commercereus tot retailpartner van onder meer de UEFA Women’s Champions League, de Nations League, de U17- en U19-toernooien, en het EK 2029.
De verlenging komt op een moment waarop het vrouwenvoetbal zich in razend tempo ontwikkelt, zowel sportief als commercieel. Volgens Deloitte groeide de commerciële omzet van topclubs afgelopen jaar met 56 procent, waarmee de markt voor het eerst door de grens van 100 miljoen euro brak.
Geen verrassing
De verlenging van het partnerschap is voor Frank van den Wall Brake, sportsponsor-expert, dan ook geen verrassing: 'Voor sponsors en adverteerders is de het vrouwenvoetbal aantrekkelijk vanwege de aandacht die het vrouwenvoetbal nu krijgt. Zo wordt het hele EK via NPO 1 uitgezonden. Daarnaast zijn de instapkosten nu nog relatief laag en nog een reden: merken krijgen de mogelijkheid tot het koppelen van hun merk aan maatschappelijke vooruitgang. Vrouwenvoetbal is niet alleen een sportieve groeimarkt, maar ook een krachtig platform om inclusiviteit en gelijke kansen zichtbaar te maken. Voor veel organisaties is dat juist dé reden om in te stappen: je laat als merk zien waar je voor staat, en dat wordt gewaardeerd.'
Genderongelijkheid
Amazon maakt dit onder meer concreet met een samenwerking binnen het UEFA Innovation Programme en de School of Engineering and Management Vaud in Zwitserland. Samen onderzoeken ze hoe genderongelijkheid in coaching kan worden teruggedrongen - momenteel is slechts 4,5 procent van de Europese coaches vrouw. Ook ontwikkelde Amazon Web Services het platform ‘Off Mute’, waar vrouwen en meisjes hun voetbalervaringen kunnen delen, obstakels kunnen benoemen en verbeterpunten kunnen aandragen voor een meer toegankelijke sport.
Dat maatschappelijke betrokkenheid ook commerciële waarde kan hebben, blijkt uit de toenemende belangstelling van adverteerders voor vrouwentoernooien. Of en in hoeverre die interesse zich ook vertaalt naar het huidige EK, is lastig met zekerheid te zeggen. De Ster laat weten dat er op dit moment veel campagnes lopen en dat daar ook verschillende inhakers op het EK tussen zitten.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu