Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon bevestigt groeiende sponsorwaarde vrouwenvoetbal met verlengde UEFA-deal

De verlenging komt op een moment waarop het vrouwenvoetbal sterk in ontwikkeling is, zowel sportief als commercieel.
Amazon verlengt contract met UEFA Vrouwenvoetbal

Amazon heeft zijn sponsorcontract met UEFA Women’s Football verlengd tot 2030. De deal, aangekondigd vlak voor de EK-finale in Zwitserland, maakt de e-commercereus tot retailpartner van onder meer de UEFA Women’s Champions League, de Nations League, de U17- en U19-toernooien, en het EK 2029.

De verlenging komt op een moment waarop het vrouwenvoetbal zich in razend tempo ontwikkelt, zowel sportief als commercieel. Volgens Deloitte groeide de commerciële omzet van topclubs afgelopen jaar met 56 procent, waarmee de markt voor het eerst door de grens van 100 miljoen euro brak.

Geen verrassing

De verlenging van het partnerschap is voor Frank van den Wall Brake, sportsponsor-expert, dan ook geen verrassing: 'Voor sponsors en adverteerders is de het vrouwenvoetbal aantrekkelijk vanwege de aandacht die het vrouwenvoetbal nu krijgt. Zo wordt het hele EK via NPO 1 uitgezonden. Daarnaast zijn de instapkosten nu nog relatief laag en nog een reden: merken krijgen de mogelijkheid tot het koppelen van hun merk aan maatschappelijke vooruitgang. Vrouwenvoetbal is niet alleen een sportieve groeimarkt, maar ook een krachtig platform om inclusiviteit en gelijke kansen zichtbaar te maken. Voor veel organisaties is dat juist dé reden om in te stappen: je laat als merk zien waar je voor staat, en dat wordt gewaardeerd.' 

Genderongelijkheid

Amazon maakt dit onder meer concreet met een samenwerking binnen het UEFA Innovation Programme en de School of Engineering and Management Vaud in Zwitserland. Samen onderzoeken ze hoe genderongelijkheid in coaching kan worden teruggedrongen - momenteel is slechts 4,5 procent van de Europese coaches vrouw. Ook ontwikkelde Amazon Web Services het platform ‘Off Mute’, waar vrouwen en meisjes hun voetbalervaringen kunnen delen, obstakels kunnen benoemen en verbeterpunten kunnen aandragen voor een meer toegankelijke sport.

Dat maatschappelijke betrokkenheid ook commerciële waarde kan hebben, blijkt uit de toenemende belangstelling van adverteerders voor vrouwentoernooien. Of en in hoeverre die interesse zich ook vertaalt naar het huidige EK, is lastig met zekerheid te zeggen. De Ster laat weten dat er op dit moment veel campagnes lopen en dat daar ook verschillende inhakers op het EK tussen zitten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in