Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzaamheid onder druk: ESG-doelen verliezen terrein in 2024

CMO Report | Het ziet er naar uit dat het nastreven van de ESG-doelen steeds verder naar beneden zakt in de CMO-prioriteitenlijst.
uitstoot
uitstoot

Zet uw bedrijf al de schouders onder ESG? Die vraag werd vorig jaar door een overtuigende meerderheid met ja beantwoord. Ruim 58 procent zei al ESG-doelen te hebben gesteld en 23 procent wilde er in 2024 mee aan de slag te gaan. Daar lijkt gek genoeg een beetje de klad in te komen – opmerkelijk, want ESG is geen vrijblijvend iets –nu komt dat percentage nog maar op 73 procent uit. Het goede nieuws is dat iets meer marketeers zeggen, ‘ja, concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd’ (van 58% naar 60%). Maar enfin, de ‘plannen voor volgend jaar’ (om ermee aan de slag te gaan als dat nog niet het geval was), krimpen van 23 naar 13 procent.

related partner content for mobile comes here

Heeft uw bedrijf concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd?

               2023         2024        
Ja 58% 60%
Nee en ook niet van plan     8% 15%
Nee, maar wel plannen voor komende jaar       23% 13%
Ik weet het niet  10% 13%

Gezonde werknemers

Die ESG-doelen kregen vorig jaar vorm door een combinatie van het verminderen van uitstoot (86 pct) en het terugbrengen van energieverbruik (82 pct), maar wat opviel is dat de ESG-blik sterk naar binnen is gericht. ‘Diversiteit en inclusie van onze werknemers’ stond bijvoorbeeld stijf bovenaan met 89 procent. Dat terwijl ‘diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie’ door minder cmo’s als een hoog ESG-doel worden gezien. Hoe is dat dan dit jaar?

Nou, het lijkt erop dat de blik naar buiten aan belang heeft gewonnen. De gezondheid van de werknemers (en van de samenleving trouwens) staat weliswaar bovenaan, maar de tweede plek wordt nu ingenomen door diversiteit en inclusie in… onze marketingcommunicatie! Diversiteit en inclusie van ‘onze werknemers’ daarentegen zakt een heel stuk naar onderen toe. Daarboven dus allemaal externgerichte doelen zoals Uitstoot verminderen, Energieverbruik verminderen en Duurzamere grondstoffen gebruiken.

Wat misschien nog het meest opvalt, is dat de percentages ten opzichte van vorig jaar een stuk lager liggen. Het thema Gezondheid staat weliswaar op de eerste plek met 56 procent, maar vorig jaar was dat nog 75 procent.

Op welke gebieden heeft uw bedrijf concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd?

  2023            2024    
Gezondheid van werknemers / samenleving verbeteren     75% 56%
Diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie 46% 53%
Uitstoot verminderen         86% 50%
Energieverbruik verminderen 82% 47%
Duurzamere grondstoffen gebruiken      57% 44%
Diversiteit en inclusie van onze werknemers    89% 42%
Meer aandacht voor de balans tussen werk en privé  64% 41%
Recycling 57% 41%
Duurzame consumptie stimuleren 50% 39%
Verpakkingen retourneren 36% 17%
Anders, namelijk 6% 3%

Kom maar op met die nieuwe ideeën 

Vorig jaar stelden we vast dat je als bureau behoorlijk wat in je mars moet hebben om in de gratie te vallen van de cmo. Creativiteit stond natuurlijk voorop, maar los van een diepgevoeld partnerschip, een ruime ervaring met tech (en de balans daarvan met human) en datagedrevenheid, moesten bureaus ook een diep inzicht in consument, merk, markt en maatschappij tonen (verder geen pressure). 

Dit jaar staan innovatie & nieuwe ideeën op één (66%), creativiteit en out-of-the-box denken (60%) en (kennis van) trends in de markt en doelgroep (50%) op nummer één tot en met drie. Ook proactiviteit wordt hogelijk gewaardeerd.

 

Wat voor inspiratie verwacht u in de toekomst van uw bureaupartners?      
Innovatie & nieuwe ideeën 66%        
Creativiteit / out-of-the-box denken 60%
Trends in de markt en doelgroep 50%
Proactiviteit  49%
Specialistische vaardigheden      11%
Anders 5%
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in