Overslaan en naar de inhoud gaan

Intel ontslaat eigen marketeers en besteedt marketing grotendeels uit aan Accenture en AI

Bezuinigingsoperatie moet ook leiden tot effectievere marketing, stelt Intel.
Intel
Intel-ceo Lip-Bu Tan op zijn eerste presentatie als ceo, eerder dit jaar
© Intel Corporation
Intel
Intel-ceo Lip-Bu Tan op zijn eerste presentatie als ceo, eerder dit jaar
© Intel Corporation

In een mededeling aan zijn personeel, in handen van nieuwswebsite Oreogonlive, schrijft het bedrijf onder meer: 'Hoewel we verwachten dat lagere kosten een natuurlijk gevolg van deze beslissing zullen zijn, is de realiteit dat we ons 'go-to-market'-model moeten aanpassen om beter te kunnen inspelen op wat klanten willen. We hebben feedback gekregen dat onze besluitvorming te traag is, onze programma's te complex zijn en onze concurrenten sneller handelen'.

Intel wil niet zeggen hoeveel mensen het wereldwijd in dienst heeft voor marketing. Eind 2024 had het techbedrijf totaal ruim 108 duizend medewerkers - tegenover circa 132 duizend in 2022. Sindsdien voert Intel reorganisaties uit om efficiënter te werken, kosten terug te dringen en sneller te innoveren. De marketingafdeling leek de afgelopen jaren relatief goed weg te komen onder de bezuinigingsdrang, maar is nu dus aan de beurt.

Inwerken en uitbesteden

Hoeveel marketeers moeten vertrekken, wil Intel niet vertellen. Medewerkers horen dat uiterlijk 11 juli. Wel geeft het bedrijf aan dat de kans bestaat dat sommige getroffen marketeers hun Accenture-collega's moeten inwerken voordat hun contract eindigt. Intel schrijft in de memo aan het personeel dat er op de interne marketingafdeling 'alleen lean teams overblijven' die dus gaan samenwerken met Accenture. Het is de bedoeling dat AI ook meer werk uit handen kan nemen. 

Intel Inside

Voor Intel is het grotendeels uitbesteden van zijn marketing een radicale koerswijziging. Sinds eind jaren '80 houdt Intel zich al via interne marketingteams bezig met het direct adresseren van consumenten, toen duidelijk werd dat de processors en andere technische foefjes schreeuwden om krachtige campagnes. Het bedrijf boekte in 1991 groot succes met de campagne 'Intel Inside', om duidelijk te maken dat een computer of laptop draaide op een Intel-processor. Die apparaten kregen ook een Intel Inside-sticker opgeplakt, pontificaal in het zicht van de gebruiker. Er werden nog veel meer acties gestart om Intel Inside te promoten. 

Intel investeerde in het begin liefst 250 miljoen dollar in de Intel Inside-campagne en is - nog steeds - zo trots op de behaalde resultaten, dat Intel Inside zelfs een eigen geschiedenispagina gekregen heeft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in