Overslaan en naar de inhoud gaan

Platform Innovatie in Marketing wil rebelser worden

‘Met meer lef dan ooit kiezen we positie voor het marketingvak voor de aankomende jaren.’
Pim-bestuur 2026
Pim-bestuur 2026
© Platform Innovatie Marketing (Pim)
  • Platform Innovatie in Marketing (Pim), wil met meer lef en interactie relevanter worden voor een breder vakpubliek.
  • Nieuwe bestuursleden moeten de vernieuwing versterken en de community actiever betrekken.
  • Pim zet in op vernieuwde ‘community-formats’ en versterkt de rol van marketeers als changemakers.
  • Lees ook: Boek 'AI personalisatie strategie' winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2025

Platform Innovatie in Marketing vernieuwt zijn koers en introduceert vanaf 2026 nieuwe formats die leden actiever moeten betrekken bij de programmering. De grootste marketingcommunity van Nederland, zoals Pim zich noemt, viert dit jaar het 40-jarig bestaan en wil de rol van marketingprofessionals breder positioneren dan voorheen. Daarbij verschuift de aandacht nadrukkelijk naar thema’s als innovatie, datagedreven werken en maatschappelijke impact. Drie nieuwe bestuursleden moeten verbindende aanjagers worden in deze missie.

De nieuwe Pim-bestuursleden

Marcel van Spijk - community‑manager / bestuurslid Pim – in het dagelijks leven strategic community manager bij KPMG

Eva Klinkert – bestuurslid Pim – in het dagelijks leven fractional cmo en oprichter bij Phileas Fractional Marketing

Farhat Ajadat – bestuurslid Pim – in het dagelijks leven business controller bij Portaal

Verschuiving richting innovatie, business en data

Volgens voorzitter Charelle Akihary moet het platform toegankelijker worden voor een brede groep marketingprofessionals. Akihary: ‘Marketing verdient een podium waar inhoud centraal staat en waar lef wordt beloond. We willen een plek zijn waar marketeers zich thuis voelen en direct waarde ervaren.’ Zij benadrukt dat de rol van marketeers in veel organisaties verschuift richting innovatie, business development en datatoepassingen.

Drie thema’s voor Pim in 2026

1. Marketingteams als changemakers: teams als motor van verandering, innovatie en ethiek.

2. De nieuwe merkbouwer: merken bouwen met betekenis, gemeenschappen en maatschappelijke impact.

3. Menselijke marketing in een datawereld: data als patroon, mensen als betekenis; slimme marketing die ook voelt.

Kennisfestival

De vernieuwde aanpak (hier meer), moet leiden tot een programmering waarin dialoog, interactie en praktijkvragen van leden centraal staan. De jaarlijkse Marketingliteratuurprijs en het Trendrapport groeien uit tot een breder kennisfestival, waarin marketing, data en innovatie samenkomen. Ook Pim Young, onder leiding van programmacoördinator Max van Oosterhout, krijgt een grotere rol met bijeenkomsten voor intervisie en loopbaanontwikkeling.

Zien, horen en verbinden

Het bestuur wordt uitgebreid met drie nieuwe leden. Marcel van Spijk, strategic community manager bij KPMG, treedt toe als communitymanager. Van Spijk: ‘Een community is geen optelsom van leden. Het gaat om mensen zien, horen en verbinden.’ Daarnaast worden cmo Eva Klinkert en Farhat Ajadat bestuurslid. Klinkert brengt ervaring mee op het gebied van internationale marketing- en groeistrategie, terwijl Ajadat zich richt op transparantie, verantwoording en duurzame ontwikkeling binnen het vakgebied.

Programma Pim 2026
Programma Pim 2026
© https://pimonline.nl/pim-kiest-nieuwe-koers-rebelser-interactiever-en-relevanter-dan-ooit

Met de vernieuwde koers wil PIM zijn rol als kennisplatform versterken. De organisatie verwacht in december het volledige programma voor 2026 te publiceren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in