- Platform Innovatie in Marketing (Pim), wil met meer lef en interactie relevanter worden voor een breder vakpubliek.
- Nieuwe bestuursleden moeten de vernieuwing versterken en de community actiever betrekken.
- Pim zet in op vernieuwde ‘community-formats’ en versterkt de rol van marketeers als changemakers.
- Lees ook: Boek 'AI personalisatie strategie' winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2025
Platform Innovatie in Marketing vernieuwt zijn koers en introduceert vanaf 2026 nieuwe formats die leden actiever moeten betrekken bij de programmering. De grootste marketingcommunity van Nederland, zoals Pim zich noemt, viert dit jaar het 40-jarig bestaan en wil de rol van marketingprofessionals breder positioneren dan voorheen. Daarbij verschuift de aandacht nadrukkelijk naar thema’s als innovatie, datagedreven werken en maatschappelijke impact. Drie nieuwe bestuursleden moeten verbindende aanjagers worden in deze missie.
De nieuwe Pim-bestuursleden
Marcel van Spijk - community‑manager / bestuurslid Pim – in het dagelijks leven strategic community manager bij KPMG
Eva Klinkert – bestuurslid Pim – in het dagelijks leven fractional cmo en oprichter bij Phileas Fractional Marketing
Farhat Ajadat – bestuurslid Pim – in het dagelijks leven business controller bij Portaal
Verschuiving richting innovatie, business en data
Volgens voorzitter Charelle Akihary moet het platform toegankelijker worden voor een brede groep marketingprofessionals. Akihary: ‘Marketing verdient een podium waar inhoud centraal staat en waar lef wordt beloond. We willen een plek zijn waar marketeers zich thuis voelen en direct waarde ervaren.’ Zij benadrukt dat de rol van marketeers in veel organisaties verschuift richting innovatie, business development en datatoepassingen.
Drie thema’s voor Pim in 2026
1. Marketingteams als changemakers: teams als motor van verandering, innovatie en ethiek.
2. De nieuwe merkbouwer: merken bouwen met betekenis, gemeenschappen en maatschappelijke impact.
3. Menselijke marketing in een datawereld: data als patroon, mensen als betekenis; slimme marketing die ook voelt.
Kennisfestival
De vernieuwde aanpak (hier meer), moet leiden tot een programmering waarin dialoog, interactie en praktijkvragen van leden centraal staan. De jaarlijkse Marketingliteratuurprijs en het Trendrapport groeien uit tot een breder kennisfestival, waarin marketing, data en innovatie samenkomen. Ook Pim Young, onder leiding van programmacoördinator Max van Oosterhout, krijgt een grotere rol met bijeenkomsten voor intervisie en loopbaanontwikkeling.
Zien, horen en verbinden
Het bestuur wordt uitgebreid met drie nieuwe leden. Marcel van Spijk, strategic community manager bij KPMG, treedt toe als communitymanager. Van Spijk: ‘Een community is geen optelsom van leden. Het gaat om mensen zien, horen en verbinden.’ Daarnaast worden cmo Eva Klinkert en Farhat Ajadat bestuurslid. Klinkert brengt ervaring mee op het gebied van internationale marketing- en groeistrategie, terwijl Ajadat zich richt op transparantie, verantwoording en duurzame ontwikkeling binnen het vakgebied.
Met de vernieuwde koers wil PIM zijn rol als kennisplatform versterken. De organisatie verwacht in december het volledige programma voor 2026 te publiceren.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu