PIM Marketingliteratuurprijs 2025 is uitgereikt aan het boek AI personalisatie strategie van Jean-Pierre Thomassen. De Bewustmaker 2025 gaat naar Inclusieve Marketing van Hamza Ouamari en het Marketing Studieboek 2025 is Marketing Denken, Marketing Doen van Marjolein Visser e.a. De winnaars zijn gekozen door een vakjury.
PIM (Platform Innovatie in Marketing) brengt al jaren de beste boeken voor marketeers onder de aandacht. Dit jaar krijgt het boek AI personalisatie strategie de hoofdprijs.
De jury meldt over het boek: 'in een tijd waarin klantrelaties steeds digitaler verlopen, laat dit boek zien hoe AI personalisatie schaalbaar, strategisch én juridisch verantwoord kan worden toegepast binnen marketing, sales en service. Met sterke cases van o.a. VodafoneZiggo, Spotify en Centraal Beheer en een heldere vertaalslag naar de praktijk, is dit boek een wake-up call voor elke marketeer: persoonlijke communicatie is geen luxe meer, maar een randvoorwaarde. Concreet, urgent en strategisch relevant – dit boek is een gids voor de moderne marketeer'.
Inclusieve Marketing – Bewustmaker 2025
Inclusieve Marketing legt volgens de jury de blinde vlekken in communicatie genadeloos bloot. In een persoonlijke en confronterende stijl biedt de auteur inzichten, verhalen en praktische handvatten om inclusiviteit serieus te nemen – niet als trend, maar als noodzaak. Voor de jury reden genoeg om dit boek het predicaat Bewustmaker 2025 mee te geven.
Marketing Denken, Marketing Doen – Marketing Studieboek 2025
Tot slot het tweedelige leerboek van Marjolein Visser e..a, dat wordt geprezen als het eerste Nederlandstalige standaardwerk dat theorie en praktijk écht naadloos verbindt. Het boek integreert strategie, customer experience, value-based marketing en online marketing op didactisch sterke wijze, luidt het juryoordeel. 'Met zijn praktijkgerichte stijl en rijke leeromgeving vormt het boek een krachtige basis voor studenten en jonge professionals'.
Dit waren de genomineerden van 2025
101 beïnvloedingstechnieken Nicol Tadema - Boom
AI personalisatie strategie Jean-Pierre Thomassen - Boom
De Grote Marketingreset Sebastiaan Elsholz - Alderwood
Iedereen praat erover Rob de Groot - Sequoia
Inclusieve Marketing Hamza Ouamari - Pelckmans
Marketing Denken, Marketing Doen Marjolein Visser e.a. - Noordhoff
Marketing – Reinventing the Basics Igor Nowé - LannooCampus
Merkdisruptie Richard Otto, Frank Haveman & Jeroen Cremer- Tens Media
Relatietherapie voor klantliefhebbers Harald Pol - Van Duuren
Sustainable Experiences Anika Siepel, Leon Bosma - Eburon
PIM gaf dit jaar een sneak preview hoe het in de toekomst plaats zal vinden, waarbij het event getransformeerd wordt van een prijsuitreiking tot een inhoudelijk festival. De literatuur van dat jaar vormden de rode draad. ‘Dit is het begin van een nieuwe traditie. Met het festivalformat geven we ruimte aan de dialoog, aan scherpe inhoudelijke verdieping én aan de vakgenoten achter de boeken die het vak willen verbeteren’, aldus PIM-voorzitster Charelle Akihary.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu