Overslaan en naar de inhoud gaan

Voetballer Cole Palmer vecht tegen Frans wijnhuis, en dreigt te verliezen

Chelsea-speler wil zijn bijnaam Cold Palmer registreren en stuit op Franse weerstand.
Cole Palmer (l) en de manier van juichen waar hij zijn bijnaam 'cold' aan dankt
Cole Palmer (l) en de manier van juichen waar hij zijn bijnaam 'cold' aan dankt
© David Klein, Sportimage via ANP

Telkens als de Britse voetballer Cole Palmer voor Chelsea weer eens een goaltje maakt, viert hij dit met een kenmerkende pose. Terwijl hij zijn armen over elkaar op zijn borst legt, bolt hij zijn wangen en lijkt hij wat lucht uit te blazen.

Omdat het geheel voor een wat ‘koude’ uitstraling zorgt, hebben de Chelsea-fans een passende bijnaam voor Cole verzonnen: Cold Palmer. Hmmm, dat is leuk, dacht Palmer, daar is commercieel ook wel wat mee te doen. En dus vroeg hij merkregistratie aan voor de naam Cold Palmer.

De Chelsea-ster heeft duidelijk ambitieuze plannen. Hij heeft de registratie namelijk aangevraagd voor een groot aantal producten: van cosmetica tot scheermesjes, van telefoonhoesjes tot horloges en van kleding tot koffie. En voor alcoholische dranken, waaronder wijn.

De merkregistratie van de voetballer ondervindt nu wat tegenwind. Het beroemde Franse wijnhuis Chateau Palmer heeft bezwaar gemaakt tegen de Engelse registratie-aanvraag van Palmer. De Fransen zijn niet blij dat de voetballer het merk Cold Palmer ook voor alcoholische dranken probeert te registreren, en maakt bezwaar. De rest van de producten zal ze vermoedelijk een zorg zijn.

Naast een aanvraag in Engeland heeft Palmer ook bescherming aangevraagd voor de hele EU. Tegen die registratie heeft het Franse chateau vooralsnog geen oppositie ingesteld, maar daarvoor hebben ze ook nog de tijd tot 10 september, dus die zal zonder twijfel snel volgen.

Alcoholische dranken

Hoe liggen de kansen voor de voetballer? Slecht, denk ik. De casus is relatief eenvoudig: het Franse wijnhuis heeft een oudere registratie van het merk Chateau Palmer voor wijn en andere alcoholische dranken. Je kunt zeggen dat het woord Palmer in dit merk het meest onderscheidende deel is. Ook in de registratie van het jongere merk Cold Palmer voor alcoholische dranken speelt zijn achternaam de hoofdrol. Tel daarbij op dat het merk Chateau Palmer een enorme reputatie heeft en je komt snel tot de conclusie dat hier sprake is van merkinbreuk.

Ongevraagd advies

Mijn ongevraagde advies aan Cole Palmer: kies eieren voor je geld en schrap gewoon die alcoholische dranken uit je merkaanvraag. Dat ga je namelijk niet redden tegen dit beroemde Franse wijnhuis.

Ga daarna gewoon lekker door met Cold Palmer voor al die andere producten, van drones tot ontharingsmiddelen en van vitaminepreparaten tot oorbellen. Dat soort zaken past toch ook veel beter bij zo’n topsporter dan al die alcoholische dranken.

Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in