Hoe maak je een presentatie over nieuwe smartphones, smartwatches en draadloze oordopjes boeiender voor het grote publiek? Door een blik aan wereldsterren te laten figureren in de aankondigingsvideo, moet Google gedacht hebben. Het techbedrijf viert de lancering van zijn tiende generatie Pixel-telefoons met een anderhalf uur durende videopresentatie vanuit New York die meer wegheeft van een tv-show.
De gelijkenis met een tv-show begint al met de presentator. Niet de ceo of marketingtopman van Google, maar één van de bekendste Amerikaanse talkshow-presentatoren. Jimmy Fallon, presentator van The Tonight Show starring Jimmy Fallon, trekt dagelijks circa een miljoen (Amerikaanse) kijkers en blijkt niet vies van een schnabbel.
Muziekvideo en F1-coureur
Ook muzikanten The Jonas Brothers spelen een grote rol in Google's presentatie. De artiesten hebben een volledige muziekvideo gefilmd met de nieuwe Pixel 10-smartphone. Het spreekt voor zich dat die video er prachtig uitziet en de muzikanten razend enthousiast zijn over de videokwaliteiten van het toestel. Ze spelen ook een nummer in Google's presentatie.
Google's budget reikt verder. Stephen Curry, volgens veel experts de beste schutter in de basketbalgeschiedenis, maakt ook een verschijning in de techpresentatie. Hetzelfde geldt voor Lando Norris, Formule 1-coureur van McLaren. Norris, die nog alle kans maakt om het Formule 1-seizoen van dit jaar te winnen, prijst in de gelikte marketingvideo Google's slimme speakers voor thuis aan.
Dat Norris zijn opwachting maakt in de Google-presentatie, is vermoedelijk terug te leiden naar een samenwerking tussen Google Chrome en het Formule 1-team van McLaren. Norris rijdt voor die renstal en verscheen al eerder in reclamespotjes van de Chrome-browser. Mogelijk is er in de partner- en sponsorsamenwerking tussen Google en McLaren vastgelegd dat hij ook reclame maakt voor nieuwe Google-apparatuur.
Breed publiek
Met de genoemde wereldsterren wil Google duidelijk een breder publiek interesseren voor zijn presentatie van nieuwe gadgets. De techliefhebbers kijken toch wel, dus schakelde Google ook een bekende fitnessinstructeur, golfspeler, voetballer en podcastmaker in om zijn producten aan te prijzen. De namen doen er minder toe, want de sterren zijn vooral bekend in de Verenigde Staten.
Of de tactiek gewerkt heeft? De livestream op Google's YouTube-kanaal trok tienduizenden kijkers. Twee uur na het einde van de livestream staat de teller op ruim 73 duizend kijkers. Hoeveel van die kijkers uit de Verenigde Staten komen, is niet bekend.
De videopresentatie vol sterren én humor is hieronder terug te kijken. Google's onthulde producten verschijnen in augustus en oktober in de winkels, ook in Nederland.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu