Overslaan en naar de inhoud gaan

Op LinkedIn delen dat je lekker op vakantie bent: 'geef meer context dan 'ik ben offline'

Een personal branding-expert geeft tips om een goede vakantiegerelateerde LinkedIn-post te maken. 'LinkedIn is namelijk geen Instagram'.
linkedin
Een AI-gegenereerde afbeelding ter illustratie
© AI / Adformatie

Op zakelijk platform LinkedIn delen dat je lekker out of office bent en geniet van een heerlijke vakantie. Kan dat? En plaats je er dan een foto bij van jezelf dobberend in het zwembad? Of deel je een inspirerende ondernemersles, die je te binnen schoot toen je een derde gin tonic bestelde vanaf je ligbed? De posts én reacties op LinkedIn laten ook deze zomer weer zien dat een waardevol bericht beter ontvangen wordt dan een veredelde vakantiefoto.

Wat zijn do's en don'ts? We vragen het Bieke Groenink, expert in personal branding en verbonden aan Personally. Groenink: Ik raad vakantieposts op LinkedIn niet per definitie af, zolang ze iets bijdragen aan je positionering of waarde toevoegen aan het platform. LinkedIn is geen Instagram, en niet elke ludieke vakantiefoto hoort er thuis, maar het is de afgelopen jaren wel echt uitgegroeid tot veel meer dan een CV-platform. 
Een vakantiefoto met 'even niks met werk' caption kan misplaatst voelen op een zakelijk platform als LinkedIn, maar je kunt het ook zien als een publieke out-of-office mededeling'.

Robert Tammens, oprichter van socialbureau Molecule, laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Hij deelt op LinkedIn een vakantiefoto met de tekst dat hij out of office is en voegt er direct aan toe dat hij ondertussen nog zes vacatures open heeft staan voor vier van zijn (aankomende) bedrijven. Wie interesse heeft, kan Tammens een berichtje sturen. Maar kijk dus niet gek op als je eerst een out of office-antwoord terugkrijgt. 

Wat bracht de vakantie je?

Groenink heeft meer adviezen voor de vakantiegangers die graag iets op LinkedIn willen delen. 'Goede personal branding draait om consistentie, authenticiteit en relevantie. Zolang het past bij wie jij bent, hoeft niet elke post over werk te gaan. Maar de vraag blijft: draagt dit bij aan het beeld dat je als professional wil neerzetten? Mijn advies: als je over je vakantie wilt posten, geef dan iets meer context dan 'ik ben offline'. Wat bracht het je? Wat neem je mee? Wat zie je nu helderder dan voor je vertrok? Dat is het verschil tussen een vakantiepost en een persoonlijke post die blijft hangen'.

In dat opzicht is de post van Maykel Willemsen, head of e-commerce bij Dille & Kamille, een boeiende. Hij spreekt zich veel uit over duurzaamheid en gebruikt LinkedIn om via foto's duidelijk te maken dat hij ook een duurzame vakantie kiest. We zien niet alleen Willemsen dobberen in de zee bij Corsica, maar daar ook het elektrische bootje met zonnepanelen dat hij gehuurd heeft om zich zo milieuvriendelijk van A naar B te verplaatsen. 'Perfect om bij te laden als we varen of voor anker liggen. Letterlijk én figuurlijk', stelt hij treffend vast.

Ook Saskia Baneke, directeur van marketingbranchevereniging VIA Nederland, vertelt haar zakelijke netwerk meer dan 'ik ben offline'. Ze deelt op LinkedIn een zonnige vakantiefoto met haar kinderen en man in de bergen. 'De balans die niet bestaat gaat de komende weken even doorslaan naar veel familie, boeken lezen, hiken, canyoning, watersporten, lokale supermarkten verkennen en die van hun wijn beroven'. Waarna ze thuisblijvers direct attendeert op de VIA-evenementen die tijdens haar vakantie plaatsvinden én aandacht vraagt voor een opleidingsprogramma dat in september begint. Wie interesse heeft kan bij haar collega terecht, want: 'Mij niet bellen! Saskia uit'.

Saskia Baneke
Een uitsnede van de LinkedIn-post van Saskia Baneke
© Screenshot LinkedIn

Kobi Ampoma, head of talent acquisition bij Heineken Nederland, lijkt al goed bekend met de adviezen van Groenink. Hij deelt op LinkedIn een post waarop hij geniet van het zonnetje, begeleid door een uitleg over hoe belangrijk het is om tijdens je vakantie echt los te komen van je werk. Met, helemaal in lijn met LinkedIn weer, drie lessen die hij heeft opgedaan uit een artikel over vakantievieren. 

Kobi Ampoma
Een deel van de LinkedIn-post van Kobi Ampoma
© Screenshot LinkedIn
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in