Op zakelijk platform LinkedIn delen dat je lekker out of office bent en geniet van een heerlijke vakantie. Kan dat? En plaats je er dan een foto bij van jezelf dobberend in het zwembad? Of deel je een inspirerende ondernemersles, die je te binnen schoot toen je een derde gin tonic bestelde vanaf je ligbed? De posts én reacties op LinkedIn laten ook deze zomer weer zien dat een waardevol bericht beter ontvangen wordt dan een veredelde vakantiefoto.
Wat zijn do's en don'ts? We vragen het Bieke Groenink, expert in personal branding en verbonden aan Personally. Groenink: Ik raad vakantieposts op LinkedIn niet per definitie af, zolang ze iets bijdragen aan je positionering of waarde toevoegen aan het platform. LinkedIn is geen Instagram, en niet elke ludieke vakantiefoto hoort er thuis, maar het is de afgelopen jaren wel echt uitgegroeid tot veel meer dan een CV-platform.
Een vakantiefoto met 'even niks met werk' caption kan misplaatst voelen op een zakelijk platform als LinkedIn, maar je kunt het ook zien als een publieke out-of-office mededeling'.
Robert Tammens, oprichter van socialbureau Molecule, laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Hij deelt op LinkedIn een vakantiefoto met de tekst dat hij out of office is en voegt er direct aan toe dat hij ondertussen nog zes vacatures open heeft staan voor vier van zijn (aankomende) bedrijven. Wie interesse heeft, kan Tammens een berichtje sturen. Maar kijk dus niet gek op als je eerst een out of office-antwoord terugkrijgt.
Wat bracht de vakantie je?
Groenink heeft meer adviezen voor de vakantiegangers die graag iets op LinkedIn willen delen. 'Goede personal branding draait om consistentie, authenticiteit en relevantie. Zolang het past bij wie jij bent, hoeft niet elke post over werk te gaan. Maar de vraag blijft: draagt dit bij aan het beeld dat je als professional wil neerzetten? Mijn advies: als je over je vakantie wilt posten, geef dan iets meer context dan 'ik ben offline'. Wat bracht het je? Wat neem je mee? Wat zie je nu helderder dan voor je vertrok? Dat is het verschil tussen een vakantiepost en een persoonlijke post die blijft hangen'.
In dat opzicht is de post van Maykel Willemsen, head of e-commerce bij Dille & Kamille, een boeiende. Hij spreekt zich veel uit over duurzaamheid en gebruikt LinkedIn om via foto's duidelijk te maken dat hij ook een duurzame vakantie kiest. We zien niet alleen Willemsen dobberen in de zee bij Corsica, maar daar ook het elektrische bootje met zonnepanelen dat hij gehuurd heeft om zich zo milieuvriendelijk van A naar B te verplaatsen. 'Perfect om bij te laden als we varen of voor anker liggen. Letterlijk én figuurlijk', stelt hij treffend vast.
Ook Saskia Baneke, directeur van marketingbranchevereniging VIA Nederland, vertelt haar zakelijke netwerk meer dan 'ik ben offline'. Ze deelt op LinkedIn een zonnige vakantiefoto met haar kinderen en man in de bergen. 'De balans die niet bestaat gaat de komende weken even doorslaan naar veel familie, boeken lezen, hiken, canyoning, watersporten, lokale supermarkten verkennen en die van hun wijn beroven'. Waarna ze thuisblijvers direct attendeert op de VIA-evenementen die tijdens haar vakantie plaatsvinden én aandacht vraagt voor een opleidingsprogramma dat in september begint. Wie interesse heeft kan bij haar collega terecht, want: 'Mij niet bellen! Saskia uit'.
Kobi Ampoma, head of talent acquisition bij Heineken Nederland, lijkt al goed bekend met de adviezen van Groenink. Hij deelt op LinkedIn een post waarop hij geniet van het zonnetje, begeleid door een uitleg over hoe belangrijk het is om tijdens je vakantie echt los te komen van je werk. Met, helemaal in lijn met LinkedIn weer, drie lessen die hij heeft opgedaan uit een artikel over vakantievieren.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu