Premium

Adverteerders keren Veronica Inside rug toe, Toto legt verantwoordelijkheid bij Derksen

Zespri Kiwifruit en Gillette trekken zich terug, AH en Nestlé voorlopig, Gamma evalueert en SNS Bank wil in gesprek.

Veronica Inside

Door Nils Adriaans & Maarten Hafkamp

De uitspraken van Johan Derksen in het kader van racisme en Black Lives Matter kosten Veronica Inside adverteerders. Zespri Kiwifruit en Gillette trekken zich terug, Albert Heijn voorlopig, SNS Bank wil in gesprek met Veronica en Gamma wil de samenwerking tegen het licht houden. Hoofdsponsor Toto laat weten de verantwoordelijkheid bij Derksen c.s. te laten.

Derksen stelde maandag in het programma Akwasi - die tijdens de Dam-demonstratie een toespraak gaf over racisme - ‘een ontzettende vervelende raaskallende rapper’ te vinden. Over de Black Lives Matter-protesten zei hij dat hij op tv ‘alleen maar schreeuwende gekkies ziet die de ruimte krijgen’. De man die in Leeuwarden verkleed als Zwarte Piet bij de BLM-demonstratie aanwezig was, werd door Derksen en mede-presentator Rene van der Gijp gebombardeerd tot ‘held’. Derksen voegde daar vervolgens nog aan toe: 'Weten we zeker dat dat niet Akwasi is?'​ 

Vul nu ook onze poll in: Moeten adverteerders Veronica Inside de rug toekeren?

 

Advertentie
advertisement

Oproep #DEFUNDRACISM

Op sociale media kwam Derksen deze week al onder vuur te liggen. Arno Peperkoorn van de stichting IncludeNow, riep bonden op een vuist te maken. 'Al die merken die tegen racisme zijn (...) stop met adverteren dan. Doe echt iets! Want hier naar kijken en wederom onder het tapijt schuiven... zo werkt het niet. Sta op. Handel!'

Vandaag ging de kritiek op Derksen op sociale media verder. Het begon in kleinere kring en breidde zich in de loop van de dag, mede via posts van voetballers als Memphis Depay en Eljero Elia, uit. Dit was de specifieke oproep inclusief een veelzeggend filmpje met de gewraakte, racistische grappen uit Veronica Inside:

OPROEP:
Neem contact op met de onderstaande brands en stel ze kritische vragen over wat er met hun geld gemaakt wordt. Tag ze. Tweet ze. Bel ze. Slide met gestrekt been in hun DM’s. Gebruik je vrijheid van mailingsuiting. @toto @gamma_nl @kordaatpilsener @veet_deutschland @kvk_nl @venusgillettenl @albertheijn @zespri_kiwifruit_nederland @snsbank_nl

Gamma gaat evalueren

Zespri Kiwifruit en Gillette ondernemen daadwerkelijk actie en trekken zich nu terug als adverteerder. Zespri reageert via Instagram Stories. 'Wij distantiëren ons er uitdrukkelijk van en willen niet meer adverteren rond dit programma.' Een woordvoerder van Gillette zegt tegen Het Parool eveneens afstand te nemen van de uitspraken van Derksen en per direct te zullen stoppen als adverteerder rond Veronica Inside. Albert Heijn wil voorlopig niet adverteren in de reclameblokken.

Gamma gaat de samenwerking evalueren. Laurens Miedema, manager marketing en communicatie Gamma, laat aan Adformatie weten: 'Wij zijn geen sponsor van individuele programma’s en dus ook niet van Veronica Inside. We adverteren op veel verschillende zenders met daarop een veelheid aan programma’s. Maar we evalueren onze reclamecampagnes en de tv-zenders waarop onze reclames te zien zijn doorlopend met ons mediabureau en de zenders en dat zullen we nu extra doen. Verder willen we benadrukken dat racisme en andere vormen van discriminatie geen plaats hebben binnen ons bedrijf, iedereen is welkom bij ons, als klant of collega.'

Bavaria: contract liep al af

Woordvoerster Rinske van den Bos van sponsor Bavaria zegt dat het bedrijf zich distantieert van de uitspraak van Johan Derksen. 'Elke vorm van racisme keuren we af en het past niet bij waar Bavaria voor staat als merk. Wij zijn een familiebedrijf en we willen mensen samenbrengen. Bavaria is het biermerk met een knipoog. Echter zijn wij van mening dat de uitspraak van Johan Derksen geen grap is en te ver gaat.'

'Wij zijn niet verantwoordelijk voor de uitspraken van een individu aan tafel in het discussieprogramma Veronica Inside en nemen hiervan afstand als deze onnodig kwetsend en denigrerend zijn.'

Bavaria stopt als sponsor van Veronica Inside, zegt Van den Bos. 'Het sponsorcontract met Veronica Inside loopt deze maand af en wordt niet verlengd. Dit was al besloten en heeft verder niets te maken met de uitspraken van Johan Derksen.'

Nestlé: in juni en juli geen advertenties op Veronica

Bas Hawinkels, verantwoordelijk voor marketing en media bij Nestlé zegt op LinkedIn 'ook geschrokken' te zijn van de uitspraken van Johan Derksen. 'Nestlé is geen sponsor van het programma en adverteerde ook niet in het desbetreffende reclameblok, maar als gevolg van de uitlatingen hebben we donderdagochtend besloten alle advertenties op Veronica in juni en juli voorlopig stop te zetten.'

'Alledaagse racistische en discriminerende uitspraken en daden kleineren onze vrienden, buren en collega's. Het is onaanvaardbaar en het moet stoppen. We zullen onze stem en invloed blijven gebruiken om te streven naar veranderingen die racisme stoppen en onszelf voortdurend uitdagen om het beter te doen.

En ik ben blij dat ik een positie zit om daar aan bij te kunnen dragen.'

Toto: vrijheid van meningsuiting

Nederlandse Loterij, als zodanig verantwoordelijk voor Toto, hoofdsponsor van Veronica Inside, reageert bij monde van woordvoerder Sander van de Vooren met het volgende statement: 'Bij Toto draait het om de sport, want sport brengt heel Nederland samen. In de sport gaat het over inclusiviteit. Er is geen ruimte voor racisme of discriminatie. Toto is sponsor van het programma Veronica Inside en gaat niet over de inhoud. Als sponsor vinden we niet alles wat gezegd wordt gepast. Het gaat om een praatprogramma waarin meningen worden gegeven. En de vrijheid van meningsuiting komt ook met een verantwoordelijkheid voor wat je zegt. Die verantwoordelijkheid ligt bij de mensen aan tafel van het praatprogramma.'

De Kamer van Koophandel (KVK) lijkt in ieder geval wél aan te blijven als adverteerder. 'Wij hebben als adverteerder bij een zender geen invloed op of zeggenschap over de inhoud van de programma's waar onze commercial in of omheen wordt uitgezonden', zegt een woordvoerder in reactie
aan NU.nl.

Adverteerdersbond

Frenkel Denie, voorzitter bvA, liet al weten: ‘Het is aan merken en merkleiders om te kiezen of ze publiek stelling willen nemen. Tegelijk onderstrepen wij dat merken veel kunnen doen voor een inclusieve samenleving en beeldvorming. De huidige ontwikkelingen maken het des te dringender om hier als bvA meer dan ooit alle aandacht aan te geven.’

Vandaag volgde er een brief aan de leden waarin bvA ook meer stelling neemt tegen racisme en voor inclusie.

defund

Talpa Network

Talpa Network, eigenaar van de zender, houdt zich voorlopig op de vlakte. Eerder liet men weten niet met Derksen in gesprek te gaan na zijn uitspraken over Akwasi. Woordvoerster Jacqueline Hekkers zegt vanavond tegen Adformatie: 'Wij hebben nu geen nieuwe reactie ten opzichte van gisteren.'

Talpa Network is voor een groot deel afhankelijk van adverteerders. Tijdens de coronacrisis liep de advertentieomzet fors terug en moest er worden gereorganiseerd.

Sportmarketeer Chris Woerts, die regelmatig aanschuift in het programma, schaart zich achter Talpa, dat eerder al aangaf Johan Derksen niet aan te spreken op diens 'racistische' uitspraken.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Harry Stamps
Wat flauw allemaal. De pot verwijt de ketel. Staaltje paniekvoetbal. Storm in een glas water. Iedereen in Nederland is tegen racisme. Wees een kerel. Ik sta achter Johan Derksen!
Trouwens, hoe liep het ook alweer af met Theo van Gogh?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
William Put
Dit is toch van de zotte?
Je strategie onder druk van een hoax aanpassen om maar een wit voetje te halen? Zeg gewoon eens de waarheid, kei-goed programma voor de mannelijke doelgroep.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marc Fahrner
O jongens, wat buitelt iedereen weer lekker over elkaar heen om zichzelf heiliger dan de Paus voor te doen. En waar gaat het over? Een stukje vrijheid van meningsuiting, uit z'n verband gerukt door Social Media en een kleine laag van de bevolking die hier "even" vertelt wat wel of niet in de haak is. Heel simpel, stap naar de rechter, we leven in een democratie. Maar maak anderen niet ongefundeerd monddood. Dat bedrijven hieraan, zonder enige dialoog, meedoen, geeft mij een heel eng gevoel. Zeker omdat het hier ook bedrijven betreft die onderdeel uitmaken van mega- multinationals waarbij de herkomst van grondstoffen in arme landen nou niet direct plaatsvindt met respect voor de lokale bevolking aldaar. Ik zie dit als krokodillentranen en een goedkope handelwijze van niet al te integere communicatie-meisjes en jongens.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie