[Poll] Moeten adverteerders Veronica Inside de rug toekeren?

Wat zou je als adverterend merk doen na de opmerkingen van Johan Derksen? Wegwezen, niks of praten en dan beslissen?

Johan Derksen met op de achtergrond een foto van Akwasi
Still uitzending Voetbal Inside

De Poll is gesloten. Klik hier voor de uitslag. 

De uitspraken van Johan Derksen over Black Lives Matter en Akwasi hebben tot een oproep geleid om niet meer te adverteren rond Veronica Inside.

Uit een rondgang van Adformatie blijkt dat Zespri Kiwifruit en Gillette trekken zich nu terugtrekken en Albert Heijn voorlopig. Toto doet niets. Als sponsor 'gaat het niet over de inhoud'. SNS Bank wil in gesprek, Gamma houdt de samenwerking tegen het licht.

Maar wat zou jij doen? Geef het aan in de poll hieronder, en laat je comments achter bij het reactieveld.

Advertentie
advertisement

Reacties:

Omar Kbiri
De poll laat de teloorgang (en diens reden) van de Nederlandse reclame/communicatie wereld goed zien #tonedeaf
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Wouter Glaser
Ja natuurlijk moet je stoppen. Johan Derksen is een rolmodel voor velen, oa voor mensen die niet snappen waar al die mensen zich druk over maken, aangeven dat het alllivematters is ipv #blm. Als je goed naar de geschiedenis kijkt zie je dat er groepen zijn in onze samenleving die doelbewust op achterstand zijn gezet. En dat gebeurt nog steeds. Dat iemand zoals Johan Derksen, die eerder homo's die uit de kast komen uitmaakte voor aanstellers, door kan gaan met het verspreiden van z'n visie en daar een platform voor krijgt is belachelijk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marion Smale
Het programma is een journalistiek onafhankelijk programma, dat de setting heeft van een café. Ook al ben ik het niet eens met zijn uitspraken, dan nog moeten ze niet leiden tot het acuut stopzetten van de advertenties. Alleen omdat het nu ineens een topic is dat het maatschappelijke debat bepaalt? Het voelt zelfs enigszins hypocriet, want wat als één van de tafelheren de klimaatproblemen ontkent, zich uitspreekt tegen regelingen voor mensen met een arbeidsbeperking, vrouwonvriendelijke opmerkingen plaatst, stoppen we dan ook met adverteren? En wat doet dit met ons belangrijke recht van vrije meningsuiting als je als spreker continu bedacht moet zijn op weglopende adverteerders? Wel moeten we het maatschappelijke debat voeren over de geuite standpunten. En daar hebben we gelukkig heel veel vrije pers en media voor in Nederland. Laten de weggelopen adverteerders daar hun opinies delen en laten horen wat zij als bedrijf doen tegen discriminatie. Dat zou bij mij de nare smaak van hypocrisie en schone schijn wegnemen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave W.
Als je de doelgroep (blanke nederlander) haat, kun je haat terugverwachten. In één klap je zorgvuldig opgebouwde imago naar de kloten. Nu heeft KPN een monopolie en kun je alleen overstappen op Ziggo wat niet veel beter is en sponsor van de verkeerde club, dus die is al lastig te boycotten. Albert Heyn is ook heel moeilijk om te boycotten omdat het gewoon dagelijkse behoeften zijn die je wil gebruiken en die je niet altijd bij een andere supermarkt in dezelfde kwaliteit hebt. Maar ze gaan nu wel te ver, en daarom ga ik alleen nog naar de Albert Heyn als het echt niet anders kan. De Hema heeft al gemerkt hoe je kapot kunt gaan door die SJW onzin met genderneutraliteit, zwarte piet uit de winkels en pasen een lentefeest te maken, maakt ze nu bijna failliet. Albert Heyn heeft hetzelfde gedaan met de kerststol een feeststol te noemen en ook alle zwarte pieten eruit terwijl ze ondertussen wel suikerfeest promoten. De meeste mensen snappen nog enigszins dat deze merken hebben toegegeven aan de terreur en dreiging van die georganiseerde anti-zwarte-pietenbewegingen en terreur van islam. Maar nu ze Derksen willen boycotten is het voor mij en vele andere 'oorspronkelijke Nederlanders' wel de laatste druppel en kom ik niet meer graag in de Albert Heyn. Ik ben al overgestapt op Ziggo, ondanks dat ze de verkeerde club sponsoren en vaker storingen hebben. Die andere merken gebruik ik niet, maar anders zou ik daar ook mee stoppen.

Ik ken veel mensen die om deze redenen al lang niet meer bij de Hema komen en nu ook niet meer Gilette kopen. Op social media zie je nu ook alleen maar mensen die zeggen dat ze niet meer naar Albert Heyn gaan, en ook die andere merken gaan boycotten. Het is dus echt heel dom van adverteerders om Derksen te boycotten. Derksen is van de harde waarheden, is zeer kritisch en voetbalhumor wordt niet door iedereen gewaardeerd, maar je kan hem onmogelijk een racist noemen. En al was hij wel een racist. Als merk moet je je sowieso niet bemoeien met politieke standpunten want dan sluit je de helft van de bevolking meteen uit. De ene helftislinks, de andere helft is rechts. Wen eraan zou ik zeggen. Ik koop zelf om dit soort redenen allang geen Ben & Jerry's ijs meer. Die anti-blanken houding is vreselijk en allemaal vanuit een extreem-gereformeerde houding dat het zogenaamd goed is om zogenaamde 'zwakkeren' te helpen en daaromsteunen ze massa-immigratie en blm.

De meeste mensen weten dat helaas niet van organisaties als Ben & Jerry's, maar na zulke acties als het boycotten van Voetbal Inside, worden wel steeds meer mensen zich bewust van deze foute merken en terecht dat ze last gaan krijgen van hun slechte karma. Hema is eerst, daarna denk ik Ben & Jerry's en ik ben benieuwd of Albert Heyn ook zo ver zal gaan of dat ze nog tijdig gaan inzien hoe fout ze zijn. Ik bestel in het vervolg zoveel mogelijk bij Picknick. En ga zoveel mogelijk alleen nog naar mijn lokale groenteboer, bakker en slager. Dag Albert Heyn, Hallo nieuwe supermarkt!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marc Fahrner
Eerst tot 10 tellen. Dan nagaan in welke context de opmerking gemaakt werd. Dus ook de rest van de dialoog erbij betrekken. Bij elke cabaretier zou dit een grap van de lichtste categorie zijn. Een kleine groep "maatnemers" doet het lijken alsof er een volksopstand is tegen elke letter over de lijn. En en passant trekken zij die lijn zelf. Gelukkig herkennen de meeste Nederlanders prima wat bewust en berekenend racisme is.

Wat eng en gevaarlijk is, is dat bedrijven meteen publiek stelling nemen. Dat werkt polarisatie pas echt in de hand. Deze bedrijven hebben een groot mediabereik. Maar dat dat niks te maken heeft met hun afkeur van racisme of principes, ontgaat de meesten. Daarvoor hoeven we alleen de focus maar te leggen op de inkoopzijde van die bedrijven. Zeg maar de schaduwzijde, die nooit in commercials verschijnt en waarvan men hoopt dat de onderzoeksjournalisten deze niet vinden.

Naar mijn mening is het vooral goedkoop meeliften op de anti-racisme hausse. Dat is veel kwalijker en gevaarlijker gedrag dan een grap maken en zeggen wat je vindt. Misplaats of niet. Voor mij is dit adverteerdersgedrag chroom over oud roest. Ik skip die bedrijven voorlopig.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie