Bestedingen aan online advertenties naar 50 procent

Zenith verwacht internationaal minste groei online reclame in twintig jaar.

123RF

De helft van de totale mediabestedingen wereldwijd gaat dit jaar naar online reclame en dat is voor het eerst. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van mediabureau Zenith.

De groei van de bestedingen is sinds maart iets afgevlakt van 4,7 naar 4,6 procent. Dat komt volgens Zenith doordat juist kleinere adverteerders naar platforms als Facebook en Google gaan en grotere merken grotendeels vasthouden aan traditionele media.

Advertentie
advertisement

Online video en sociale media

Zenith is niet optimistisch als het over de groei van online reclame gaat in de komende jaren en voorziet dat in 2021 de groei het laagst zal zijn in twintig jaar. In 2000 barstte de dotcom-bubbel. Online advertenties maken over twee jaar 52 procent uit van de totale bestedingen. 

Dit jaar zijn online video en sociale media zijn de grootste stijgers binnen online advertising en de verwachting is dat ze de komende jaren 'double digit' groeien (respectievelijk 18 en 17 procent), mede door de opkomst van 5G mobiele technologie.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie