BVA tekent bij ACM bezwaar aan tegen fusie RTL Nederland en Talpa

Bond vreest dat fusie leidt tot duurdere reclamespotjes en verschraling van televisieaaanbod.

BVA-directeur Henriette van Swinderen

Adverteerdersbond BVA heeft bij de Autoriteit Consument & Markt bezwaar aangetekend tegen de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network, het bedrijf achter tv- en radiozenders als SBS 6, Net5, Veronica en Radio 538.

BVA-directeur Henriette van Swinderen zegt tegen Nu.nl dat de fusie leidt tot duurdere reclamespotjes en een verschraling van het televisieaanbod. Ze vreest dat er tv-zenders verdwijnen.

‘Tv is nog altijd hét effectieve kanaal als je grote groepen mensen tegelijk wil bereiken’, zegt Van Swinderen. ‘Als er twee commerciële partijen samengaan, dan wordt die keuze waarschijnlijk minder en is het minder makkelijk om die doelgroepen te bereiken. Dat is onze eerste zorg.’

De samenvoeging van RTL en Talpa zal de zenders besparingen opleveren, maar BVA heeft er een hard hoofd in dat die geïnvesteerd worden in het tv-aanbod. De bond vreest dat dit  geld naar de aandeelhouders gaat.

Advertentie
advertisement

DPG vreest marginalisatie Qmusic

Eerder al maakte DPG Media bezwaar bij de ACM omdat radiozender Qmusic klem komt te zitten tussen de macht van Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, zenders van Talpa. ‘De fusiecombinatie marginaliseert Qmusic. Dat is de zaak die wij hebben ingediend bij de ACM’, zei DPG-voorzitter Erik Roddenhof eind mei.

Ook BVA liet direct na het de bekendmaking van de plannen van RTL en Talpa weten deze kritisch te zullen bestuderen. Hij heeft zijn bezwaren inmiddels bij de ACM toegelicht en met rekenmodellen laten zien hoe dominant de positie van het fusiebedrijf zou worden.

‘Met die cijfers is de ACM nu aan de slag om het beleid te bepalen’, volgens BVA-directeur Henriette van Swinderen.

 

Televisieabonnementen duurder?

Eind januari kondigde de ACM al aan extra onderzoek te doen naar de gevolgen van de fusie van RTL Nederland en Talpa. De  marktwaakhond liet weten zich vooral te richten op de vraag of de combinatie van RTL en Talpa straks zo'n sterke positie krijgt dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden.

Daarnaast krijgen grote telecombedrijven als VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen over het uitzenden van televisie straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Ook daar bestaat het risico dat er straks gemakkelijker hogere prijzen kunnen worden afgedwongen.

Dit alles zou er ook toe kunnen leiden dat consumenten meer moeten betalen voor hun televisieabonnement.

Advertentie