Luistercijfers: daling Radio 538 zet door, NPO 2 blijft beter scoren

Spannende Radio tijden: uitspraak in het kort geding over de FM-frequenties, de maandcijfers en de groei van Radio Veronica

Radio Veronica schrijft inmiddels groene cijfers onder Rob Stenders en Caroline Brouwer
Credits: Radio Veronica, Ben Houdijk

Luistercijfers januari-februari 2022:

De stofdampen van de radio-maand-december zijn opgetrokken, de nieuwe luistercijfers over de periode januari/februari 2022 geven een eerste signaal over de nieuwe verhoudingen in radioland.

Natuurlijk ‘verliezen’ de grote winnaars van de decembermaand NPO Radio2 en Sky Radio in deze meting, maar het is interessanter om te kijken hoe de cijfers zich verhouden tot de meting van precies 1 jaar geleden.

Slechts vier zenders scoren in de leeftijdsgroepen 18-34, 35-49, 50-64 en 65+ qua zenderaandeel groene cijfers. Dat zijn Qmusic, NPO Radio5, BNR Nieuwsradio en Slam. Van de twee ‘grote decemberwinnaars’ scoort NPO Radio 2 overall ook beter dan vorig jaar.

Bij Talpa Radio zal kritisch gekeken worden naar de ontwikkeling bij met name Radio 538. Overall een verlies op 10+ van 1,5% zenderaandeel vergeleken met vorig jaar, bij de leeftijdsgroep 35-49 jaar is het verlies zelfs 3,9% (percentages die we zelden zien). Logisch dus dat Talpa koste wat kost Dave Minneboo heeft teruggehaald.

Uitspraak veiling FM frequenties

Het wordt een spannende week naar aanleiding van het kort geding over de noodverlenging van de FM-frequenties. Immers, de uitspraak volgt binnen twee weken nadat de zaak gediend heeft en dat was op 15 maart jl.

Het wordt nu extra spannend omdat ook DPG Media (Qmusic) dit verzoek van Kink nu steunt. Daar zit natuurlijk ook eigenbelang bij (men vindt de prijs die men moet betalen voor de 3 jaar noodverlenging te hoog) maar dat de Vereniging van Commerciële Radiozenders (VCR) nu niet meer één front vormt kan ook van invloed zijn op de uitspraak.

Nader inzoomen op Radio Veronica: groei maar wel ouder

Het ‘vernieuwde’ Radio Veronica is eind juni 2021 gestart met een nieuwe leiding (Rob Stenders en Caroline Brouwer), een veel bredere playlist en meer muzikale vrijheid voor de dj’s. Interessant is te zien of deze nieuwe koers zijn vruchten heeft afgeworpen.

Ervaring leert dat bij wijzigingen in radioland in eerste instantie er meer uitstroom dan instroom is.

Dat beeld zagen wij ook bij Radio Veronica, in de eerste metingen liep het overall marktaandeel iets terug vergeleken met dezelfde periodes uit 2020. Maar vanaf de meting van oktober/november 2021 schrijft men groene cijfers en vertoont de zender een langzame maar gestage groei.

Opvallend is wel dat deze groei vooral bij de doelgroep 50+ gerealiseerd wordt, terwijl op 35-49 de zender nog steeds daalt in zenderaandeel.

Een oorzaak zou kunnen zijn dat men meer dan in het verleden appelleert aan het ‘oude zeezender Veronica’ gevoel en de groep mensen die dit nog bewust hebben meegemaakt inmiddels ook zeker 55+ zijn (immers, einde zeezender tijdperk was 31-8-1974).

Een niet door cijfers onderbouwde veronderstelling zou ook kunnen zijn dat het muzikale spectrum van 55+ gewoon breder is en doordat er nu muziek van de jaren ’60 tot heden wordt gedraaid dit beter aanslaat bij deze groep.

Evert Bronkhorst is strategy-director Abovo Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie