Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 is tot dusver grootste adverteerder tijdens verkiezingscampagne

Partij heeft tot dusver honderdduizenden euro's meer uitgegeven dan de nummers twee (VVD) en drie (GroenLinks-PvdA), stelt Nielsen.
campagneborden
© ANP

D66 is tot dusver de politieke partij met de hoogste reclame-uitgaven voor de Tweede Kamerverkiezingen, stelt onderzoeksbureau Nielsen. De waarde van de D66-campagne bedraagt 1,8 miljoen euro. De VVD volgt met 1,1 miljoen euro en GroenLinks-PvdA maakt met 928 duizend euro de top drie compleet. Bij de vorige verkiezingen stond de VVD op één.

Nielsen baseert zich op tariefkaarten van websites en tv-zenders, exclusief mogelijke kortingen. Mogelijk liggen de uitgegeven bedragen van één of meerdere partijen dus lager. Twee weken geleden werd al duidelijk dat D66 het grootste reclamecampagnebudget heeft. Partijen moesten toen hun advertentie-uitgaven doorgeven in een nieuw overzicht. 

Het gat in bruto reclame-uitgaven tussen de top drie (928 duizend euro of fors meer) en andere partijen is groot. Het CDA, vierde op de lijst, heeft tot dusver 294 duizend euro uitgegeven. De Partij voor de Dieren volgt met 279 duizend euro, de SGP noteert bijna 200 duizend euro. 50Plus heeft 131 duizend euro uitgegeven, ChristenUnie ruim 100 duizend euro. Resterende partijen hebben minder dan 100 duizend euro uitgegeven, concludeert Nielsen. 

Eindsprint

De benoemde cijfers slaan op de periode tot en met 19 oktober. De advertentie-uitgaven kunnen nog fors toenemen, signaleert de Volkskrant. Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen, eind 2023, gaven partijen namelijk ruim 80 procent van hun advertentiebudgetten uit in de laatste anderhalve week. Destijds gaf de VVD totaal het meeste reclamebudget uit (5,1 miljoen euro). Ook in 2021 stond de VVD op één, door 4,7 miljoen euro uit te geven aan advertentiecampagnes. Als D66 het huidige uitgavenpatroon voortzet, kan de partij de VVD voorbijstreven als grootste adverteerder, stelt de krant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in