D66 is tot dusver de politieke partij met de hoogste reclame-uitgaven voor de Tweede Kamerverkiezingen, stelt onderzoeksbureau Nielsen. De waarde van de D66-campagne bedraagt 1,8 miljoen euro. De VVD volgt met 1,1 miljoen euro en GroenLinks-PvdA maakt met 928 duizend euro de top drie compleet. Bij de vorige verkiezingen stond de VVD op één.
Nielsen baseert zich op tariefkaarten van websites en tv-zenders, exclusief mogelijke kortingen. Mogelijk liggen de uitgegeven bedragen van één of meerdere partijen dus lager. Twee weken geleden werd al duidelijk dat D66 het grootste reclamecampagnebudget heeft. Partijen moesten toen hun advertentie-uitgaven doorgeven in een nieuw overzicht.
Het gat in bruto reclame-uitgaven tussen de top drie (928 duizend euro of fors meer) en andere partijen is groot. Het CDA, vierde op de lijst, heeft tot dusver 294 duizend euro uitgegeven. De Partij voor de Dieren volgt met 279 duizend euro, de SGP noteert bijna 200 duizend euro. 50Plus heeft 131 duizend euro uitgegeven, ChristenUnie ruim 100 duizend euro. Resterende partijen hebben minder dan 100 duizend euro uitgegeven, concludeert Nielsen.
Eindsprint
De benoemde cijfers slaan op de periode tot en met 19 oktober. De advertentie-uitgaven kunnen nog fors toenemen, signaleert de Volkskrant. Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen, eind 2023, gaven partijen namelijk ruim 80 procent van hun advertentiebudgetten uit in de laatste anderhalve week. Destijds gaf de VVD totaal het meeste reclamebudget uit (5,1 miljoen euro). Ook in 2021 stond de VVD op één, door 4,7 miljoen euro uit te geven aan advertentiecampagnes. Als D66 het huidige uitgavenpatroon voortzet, kan de partij de VVD voorbijstreven als grootste adverteerder, stelt de krant.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu