Wat maakt dat consumenten op Google een merknaam intikken? Volgens onderzoek van BIGResearch is 47,2 procent van de online zoekopdrachten naar een merk geinspireerd door een advertentie in een tijdschrift. 42,3 procent van de respondenten doet dit naar aanleiding van een uiting in een krant, 42,8 door een televisiecommercial en 43,7 procent door een nieuwsartikel.
Naar welke producten wordt het meeste gezocht? 50.8 procent van deze merkgerelateerde zoekopdrachten betreft een elektronisch product, 31,9 procent zoekt naar kleding en 27 procent is op zoek naar voor gereedschappen of huishoudelijke producten.
En dat is niet alles: merkgerelateerde search leidt in veel van de gevallen tot word-of-mouth. Na het doen van een zoekopdracht zegt namelijk 68,9 procent hierover te praten met vrienden in een direct gesprek, 53,1 mailt hierover met vrienden, 50,9 procent spendeert er een telefoontje aan en 30 procent doet hetzelfde, maar dan via de mobiel.
En van de doelgroep 18-24 jarigen gebruikt het merendeel instant messaging om over merken te praten (37,5 procent). 23.7 procent sms’t erover, en 20,6 maakt gebruikvan een andere vorm van online communicatie.
Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau BIGresearch ondervroeg 15,287 consumenten middels het zogeheten SIMM-onderzoek, dat het bureau tweemaal per jaar uitvoert. Ditmaal in opdracht van de Amerikaanse Retail Advertising and Marketing Association (RAMA). Data werden verzameld in november en december 2006. Het SIMM-onderzoek kan een foutenmarge hebben van 1 procent.
Bron: Mediapost

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu