Premium

Dentsu en Value Zipper op 1 in Media Report 2021

Voor het Media Report 2021 vroeg Adformatie - samen met Ipsos - wederom aan adverteerders, exploitanten en bureaus elkaar te beoordelen.

Het was voor de lokale mediabranche het jaar van opkrabbelen, opschalen, afstoten, samenwerken en fuseren, maar vooral weer doorgaan. Voor het Media Report 2021 heeft Adformatie, in samenwerking met Ipsos, wederom aan spelers uit de mediabranche gevraagd elkaar te beoordelen.

Bij de media-exploitanten kwam Value Zipper als beste naar voren. Het is sinds 2017 al de derde keer dat Value Zipper op 1 staat, waarbij het steeds een jaar overslaat. In onderstaande top-10 valt op dat het met name de 'kleinere' mediapartijen hoog staan.

Top 10 mediaexploitanten, waardering alle respondenten

1 (3)           Value Zipper (Print Media)                                         
2 (-)            FoxScreen (Audiovisuele Media)                             
3 (12)         Jean Mineur Mediavision (Audiovisuele Media)       
4 (8)           blowUP media (Out of Home)                                    
5 (16)         BNR Nieuwsradio (Audiovisuele Media)                   
6 (2)           Value Zipper (Online)                                                
7 (-)            ShowHeroes (Online)                                               

8 (44)         Centercom (Out of Home)                                          
9 (24)         E Power Radio Sales (Audiovisuele Media)             
10 (4)         OOHA Media (Out of Home)                               


 

Mediabureaus

Bij de mediabureaus was het een jaar van aangescherpte proposities. Zo liet dentsu de merken Vizeum en Carat opgaan in ‘dentsu media’ en was een dergelijk proces bij Publicis met Starcom en Zenith al eerder in gang gezet. IPG Mediabrands deed een rebranding naar House of Challengers en GroupM gaat meer met de overkoepelende merknaam naar buiten treden. Bij Candid werd mediabureau De Media Maatschap toegevoegd en het platform richt zijn vizier nu op buitenlandse expansie. 

De lokale bureaus stonden ook niet stil. Zigt nam social performance advertisingbureau Created First over en noemt zichzelf inmiddels geen traditioneel mediabureau meer. Abovo Maxlead sloot zich aan bij internationaal netwerk Local Planet waar het vorig jaar met Mediaplus gefuseerde Mediaxplain ook verder groeide.

Dentsu nummer 1

Het gerebrande dentsu Benelux, of beter dentsu media, is het meest gewaardeerde mediabureau geworden. Vizeum en Carat zijn opgegaan in het grotere geheel. Het is een tijd geleden dat een netwerkbureau (of moeten we zeggen bureaunetwerk) op één staat. Dentsu is het  voorbeeld van geïntegreerd werken, wat deze week nog bleek met het binnenhalen van nieuwe klant KLM.

Mediabureaus  

1       dentsu Benelux         
2       De Media Maatschap
3       Mindshare.Greenhouse
4       Zigt Mediabureau        
5       UM   
6       Mediaxplain/Mediaplus
6       Stroom      
8       Initiative   
9       IPG Mediabrands Nederland 
10     GroupM    
10     MediaCom



De komende dagen meer lijstjes en uitslagen uit het Media Report 2021.

Kijk hier Minds in Media mét bekendmaking van de winnaars terug
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie