Premium

DPG Media mag Sanoma overnemen, integratie 'drietrapsraket'

Uitgeefconcern 'wil nu doorpakken'.

ANP

DPG Media mag Sanoma Media Netherlands overnemen, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekendgemaakt. Volgens de concurrentiewaakhond blijft na de overname voldoende concurrentie over op onbetaald online nieuws en op de online advertentiemarkt. De overnamedeal werd in december vorig jaar bekendgemaakt.

De ACM heeft in het bijzonder gekeken naar de gevolgen voor de concurrentie tussen het onbetaald online nieuwsaanbod van de dagbladen van DPG Media en NU.nl en naar de concurrentie op de online advertentiemarkt. Daar overlappen de twee mediabedrijven elkaar.

Daarnaast heeft de ACM onderzocht of de overname gevolgen heeft voor de positie van freelance journalisten.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Dit is een overname met grote impact in het sterk veranderende medialandschap. De overname vermindert het aantal spelers op het gebied van onbetaald online nieuws. NU.nl wordt een onderdeel van DPG Media in plaats van een zelfstandige speler. Maar wij zien geen risico voor verschraling van het onbetaald online nieuwsaanbod.'

De overname zorgt daarnaast voor een nieuwe grote speler op de online advertentiemarkt waar Google en Facebook nu meer dan 70 procent marktaandeel hebben. Daar ziet ACM eveneens geen bezwaren.  Snoep: 'Er is genoeg concurrentie op de online-advertentiemarkt, zoals van internationale concerns als Google en Facebook. Daarnaast is er concurrentie van de kranten en bladen van het Mediahuis en RTL, maar ook van aanbieders zoals Marktplaats.'

Drietrapsraket

Namens DPG Media zegt Willem-Albert Bol verheugd te zijn dat de ACM de overname 'compleet heeft goedgekeurd'. 'ACM heeft hetzelfde beeld als wij: er is een breed concurrerend medialandschap, dus de concentratie van al die mediamerken binnen DPG Media is niet te groot. Nu willen we doorpakken met de integratie.'

Volgens Bol wordt dat een drietrapsraket. 'De eerste stap is het integratieplan dat voor de zomer klaar moet zijn. De tweede stap is de executie ervan. De derde is kijken naar de complexere zaken zoals de advertentiemarkt en salesafdelingen en ICT. Eind dit jaar zijn we naar verwachting een stuk verder. Ook ondanks de moeilijke tijd waarin we nu met z'n allen zitten.'

Eerste prioriteit

Over personele zaken kan Bol in dit stadium nog niets zeggen. Bij bekendmaking van de overnamedeal in december zei hij dat 'alle onderdelen van Sanoma Media even belangrijk zijn'.

Ceo Erik Roddenhof verwacht dat het nog ongeveer 2 weken zal duren voordat de overname helemaal is afgerond. 'Maar we kunnen niet wachten om te beginnen beide bedrijven te integreren en nieuwe producten voor de consument en adverteerder te ontwikkelen. Ik heb er veel zin in. Hoewel het nu een rare tijd is tijdens deze coronacrisis om daar aan te beginnen. Zowel bij Sanoma als bij DPG Media werkt nagenoeg iedereen vanuit huis keihard om onze media nog gewoon elke dag bij de consument te krijgen. Dat is nu onze eerste prioriteit en verantwoordelijkheid.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie