Premium

Expedia koopt eerste mondiale advertentiecampagne op Netflix

Het is voor het eerst dat Netflix één advertentiecampagne aan kijker in negen landen gaat vertonen.

Afbeelding: aangeleverd

Expedia pakt de primeur met de eerste, 'wereldwijde' campagne op het advertentienetwerk van Netflix. De 'Made to Travel'-campagne verschijnt in negen landen op het scherm van Netflix-abonnees met een advertentie-ondersteund-abonnement. Expedia heeft de campagne per land gepersonaliseerd.

Wereldwijde campagne

Zo krijgt de Japanse kijker een zestig seconde durende commercial te zien waarin een groep vrienden afreist naar de Verenigde Staten om daar aan line dancing te doen. Kijkers in andere landen zien reclames ook in hun eigen taal, gericht op andere landen. De campagne is in-house ontwikkeld, meldt Expedia.

Het is voor het eerst dat een bedrijf een campagne uitrolt in alle negen landen waar Netflix zijn reclame-ondersteunde-abonnement aanbiedt. Dit abonnement is een paar euro per maand goedkoper dan reclamevrije abonnementen, en toont de kijker daarom een paar minuten per uur video-advertenties. Netflix with Ads is beschikbaar in de Verenigde Staten, Canada, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Australië, Japan en Brazilië. Netflix meldde laatst, toen de abonnementsvorm een jaar bestond, dat 23 miljoen mensen betalen voor Netflix with Ads.

Wereldwijde advertentiepartner

Jon Gieselman, president van Expedia Group, zegt in een statement dat Expedia 'niet bang is om de eerste te zijn.' Hij ziet de samenwerking met Netflix als het begin, zonder de toekomstplannen te verduidelijken.

Netflix zelf wil zichzelf meer in de kijker spelen als een streamingdienst die adverteerders op wereldwijde schaal kan bedienen. Advertentietopvrouw Amy Reinhard verklaart in een statement enthousiast te worden van de contextuele reclames, die bedoeld zijn om de kijkervaring voor klanten 'leuk' te houden en Netflix een 'wereldwijde bestemming voor advertentiepartners' te maken. 

Het advertentienetwerk van Netflix draait niet in-house, maar gebruikt de techniek van Microsoft

Streepje voor

Netflix is lang niet de enige streamingdienst die een reclame-ondersteund-abonnement aanbiedt. Hulu en Disney+ doen dit al langer, bijvoorbeeld. Ook Amazon Prime Video introduceert een abonnement met advertenties. De reden dat adverteerders enthousiast worden van Netflix' advertentiemodel, is omdat Netflix de grootste speler in deze markt is. 

Wachtwoord delen

Inmiddels betalen meer dan 260 miljoen mensen voor Netflix, waarvan zo'n tien procent dus voor het onlangs geïntroduceerde advertentie-ondersteunde-abonnement. De streamingdienst trok vorig jaar boven verwachting veel nieuwe abonnees aan: bijna dertig miljoen. 

De grote stijging is volgens kenners te danken aan twee factoren: de introductie van het goedkopere, reclame-ondersteunde abonnement en harder optreden tegen mensen die via een gedeeld account gratis Netflix kijken. Door niet-betalende gebruikers via hun locatie (en andere wifinetwerk) te blokkeren, wist Netflix een deel van die kijkers te motiveren om toch maar een eigen abonnement af te sluiten of met korting een profiel toe te voegen aan het bestaande account.

Volgens de laatste geruchten overweegt Netflix nu ook reclames te gaan plaatsen in zijn videogames. Die games zijn alleen speelbaar met een Netflix-abonnement.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie