Premium

Justdiggit en 'Het geluid van 6 miljoen bomen' 

Drie digitaal creatieven van Media.Monks wonnen de pitch voor een radiocommercial: ‘Gaaf om te werken aan een traditioneel reclameconcept.'

Drie digitaal creatieven van Media.Monks wonnen de pitch voor JustDiggit

Drie digitaal creatieven van Media.Monks wonnen een pitch van JustDiggit om een radiocommercial te ontwikkelen voor De dag van de Audio van Adformatie. ‘Gaaf om eens te werken aan een traditioneel reclameconcept.’

Afrika te vergroenen om de aarde weer te laten afkoelen met op de natuur gebaseerde oplossingen. Dat is het doel van non-profitorganisatie JustDiggit dat de oplossing hiervoor zelf simpel houdt: droog land moet weer groen gemaakt worden door de schep ter hand te pakken en te graven.

JustDiggit schreef de pitch voor het maken van een radiocommercial uit samen met JongeHonden.

Advertentie
advertisement

We hadden wat speling

Drie jonge creatieven van Media.Monks, Laurens Martens (29), Jochem van Schip (27) en Joppe Soons (27) wonnen de pitch. Ze vertellen dat ze op een middag, toen de baas van Media.Monks niet aanwezig was, het werk voor die dag afhadden.

Van Schip: ‘We waren druk werk aan het rammen, maar hadden wat speling. En er lag nog een briefing voor een radiocommercial.’ Al snel hadden ze drie scripts liggen. ‘We zijn op JustDiggit afgestapt en na een paar keer bellen en verbeteren, is de officiële versie gemaakt waar we allemaal blij mee waren.’

Luisteraars laten nadenken

Dat werd ‘Het geluid van 6 miljoen bomen’. Soons: ‘Er waren voor de pitch wel een paar sterke cases. Toch wisten we dat we een goed idee hadden. We wilden in de commercial laten horen in plaats van zeggen wat er gebeurd als er meer bomen geplant worden. Zeggen wat goed is doen al zoveel merken. Wij wilden ze laten nadenken over wat voor een invloed de bomen hebben.’

De digital creatieven

Laurens Martens (29) studeerde sociologie aan de UvA, waar een passie voor de impact van technologie op de maatschappij ontstond. De creatieve industrie lonkte uiteindelijk meer dan de stoffige boeken. Zo werkte hij jaren als freelance designer en creatief tot hij via DDB Unlimited terechtkwam bij Media.Monks.

Jochem van Schip (27), studeerde af op Advertising aan de Willem de Kooning Academie en liep stage bij DDB Berlin. Na zijn studie vertrok hij voor twee jaar naar Brussel om bij FamousGrey te werken om daarna aan de slag te gaan bij Media.Monks.

Joppe Soons (27) studeerde af op Advertising aan de Willem de Kooning Academie. Hij studeerde ook Industrieel Design aan de TUDelft, maar maakte toch de switch naar de kunstacademie. In New York studeerde hij nog Advertising aan de SVA. Hij leeft voor social design en advertising met maatschappelijke impact. Voor Media.Monks runde hij non profit-organisatie De Nieuwste Amsterdammer: voor betere mediarepresentatie van asielzoekers.

Volledige biodiversiteit

Veel mensen hebben volgens de drie klimaatbescherming hoog op de agenda staan, maar grote oplossingen voelen voor de meesten nog vaak als een ver-van-mijn-bed-show, zegt Van Schip.

‘Het directe effect van een actie zien ze daardoor nog niet in. Zo kwamen we tijdens de brainstorm op een leidende vraag: “Hoe kunnen wij de impact van bebossen verduidelijken met alleen audio?’

Volgens Martens was het antwoord daarop vinden zowel complex als eenvoudig: ‘Het geluid van de commercial moest de impact aantonen van meer en meer bomen op de natuur en de leefgemeenschappen die daaromheen wonen. Want wat is het geluid van een boom en wat betekent het geluid van 6 miljoen bomen?

Bij één boom hoor je bladeren ritselen, 6 miljoen bomen brengen een volledige biodiversiteit met zich mee. Beeld het je eens in.’

30 seconden-verhaal

Het enige wat daarna nog bedacht moest worden, was het verhaal. Soons: ‘Een verhaal met tussenstappen dat binnen dertig seconden duidelijk moest zijn. Dat is volgens mij gelukt. JustDiggit vond dat het de juiste energie en tone-of-voice representeerde. Marco Baaij, van Amp.Amsterdam heeft nog enorm geholpen met zijn kennis en finishing touch.

Het verhaal: 'Het geluid van 6 miljoen bomen'

Voiceover: "Stel je eens voor, het geluid van één boom."

Geluidseffecten: Het geluid van enkele ritselende blaadjes

Voiceover: "Wat nou... als dat tien bomen zouden zijn?"

Geluidseffecten: Naast de ritselende bladeren, is nu ook het geluid van een zingende vogel in de verte te horen.

Voiceover: "En dít... dit is het geluid van 6 miljoen bomen."

Geluidseffecten: De wind suist door de bomen, dieren zijn rennend te horen, kinderen lachen en er is een enorm rijke variatie aan dieren- en insecten-geluiden van vogels, apen en slangen.

Voiceover: ‘Bomen brengen leven terug en helpen klimaatverandering tegen te gaan. Samen hebben we al meer dan 6 miljoen bomen teruggebracht en zo de biodiversiteit en de lokale leefomstandigheden verbeterd.

Cooling down the planet. Justdiggit.”

In retrospectief

In retrospectief vonden de drie Media.Monks het gaaf om eens te werken aan een traditioneel reclameconcept. Van Schip zegt dat zij normaliter toch meer bezig zijn met digital, AI, AR en een diversiteit aan toepassingen daarvan. '

Radiocommercials blijven toch een basisonderdeel van reclame. De prijs hebben we in ieder geval gewonnen. Er komt nog een reviewmoment maar de commercial is na de Dag van de Audio ook nog een paar keer uitgezonden op Kink. We hopen dan ook dat de spot is blijven hangen bij de luisteraars.’

Lees ook: Don Diablo lanceert 'Too much to ask'-videoclip die aarde helpt vergroenen 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie