De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst online platforms op hun verantwoordelijkheid voor betrouwbare online informatie in verkiezingstijd. Zij moeten zorgvuldig omgaan met meldingen van illegale inhoud. Ook mogen zij niet zomaar accounts blokkeren of inhoud verwijderen zonder duidelijke onderbouwing, zegt ACM-bestuurder Manon Leijten.
De toezichthouder heeft twaalf grote online platforms, zoals Facebook, Snap, TikTok en X, in juli per brief geïnformeerd over de aankomende Tweede Kamerverkiezingen in Nederland (eind oktober) en hun verplichtingen rond de Digital Services Act (DSA). Ook verzocht de ACM deze platforms een vragenlijst in te vullen over de maatregelen die zij nemen ter bescherming van een betrouwbaar online publiek debat in verkiezingstijd in Nederland.
Wettelijke plicht
'Grote online platforms hebben veel gebruikers. Onder de Digital Services Act (DSA) moeten zij een transparant en zorgvuldig beleid voeren wat betreft de inhoud op hun platforms en doeltreffende maatregelen nemen tegen illegale inhoud', legt Leijten uit. 'Dit is extra belangrijk tijdens verkiezingen. Het nemen van deze maatregelen is niet alleen hun wettelijke, maar ook de maatschappelijke plicht.'
Leijten noemt als voorbeelden het tegengaan van illegale haatzaaiende content, malafide buitenlandse inmenging en desinformatie rondom de verkiezingen op hun platform.
Rondetafel
De ACM houdt op 15 september een rondetafelbijeenkomst speciaal voor grote platforms en zoekmachines, andere betrokken toezichthouders, de Europese Commissie en NGO’s, om hun rol en aanpak te bespreken.
De vervroegde Tweede Kamerverkiezing is op 29 oktober.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu