Overslaan en naar de inhoud gaan

BBC NL ziet nog ruimte voor groei: 'Er is veel interesse in Britse content'

BBC First heeft een nieuwe identiteit en heet nu BBC NL. Over de weg daar naartoe, (digital) design en de populariteit van Britse series.
BBC NL
© BBC Studios
BBC NL
© BBC Studios

BBC NL (voorheen BBC First) is een gevestigde naam in de Nederlandse tv-markt. De afgelopen tien jaar veroverde de zender in Nederland gestaag een plek in de top-10 en daar is ze een vaste waarde.

Volgens data van NMO/Kantar (tijdsperiode 15 mei 2025-11 juni 2025, 15 mei 2024-11 juni 2024) staat BBC NL op nummer 9, ruim boven zenders als Veronica, RTL8 en SBS9. BBC NL heeft een maandelijks bereik van 2 miljoen unieke kijkers.

‘Er zit nog steeds groei in en dat ondanks een dalende lineaire markt’, zegt hoofd marketing Hessel Roos. ‘Dat voor een zender die op kanaal 25 op de afstandsbediening staat. En er is nog een groot potentieel. De BBC staat voor kwaliteit Brits en daar is behoefte aan.’

Zo blijkt er vooral veel vraag naar Brits misdaaddrama van hoge kwaliteit. De best presterende programma's zijn The Chelsea Detective (230.000 kijkers bij de première) en Return to Paradise (370.000 kijkers bij de première).

The Chelsea Detective
The Chelsea Detective
© BBC Studios

Van First naar NL

Hoewel het kanaal het goed doet en een loyale kijkersgroep heeft opgebouwd, zag BBC Studios nog wel ruimte voor verbetering. Roos: ‘Met name in merkontwikkeling en awareness. Uit onderzoek dat we hebben gedaan bleek dat er een grote groep mensen heel erg openstaat voor Britse content. Ze kennen de BBC, maar BBC First minder of niet. Toen we wat dieper gingen kijken, zagen we dat er ook wel wat verwarring was met de traditionele zender BBC One, die natuurlijk ook in de zenderpakketten zit.’

De naam werd dus omgedoopt in BBC NL waarmee nog duidelijker moet worden dat de content speciaal is samengesteld voor het Nederlandse publiek. Met de naamsverandering en strategie kon ontwerpbureau Resoluut aan de slag. Het bureau werd volgens managing partner Rory de Graaf gekozen omdat het bekendstaat om echt Nederlands ontwerp én digitaal design. ‘We doen heel veel branding, maar altijd met digitaal als vertrekpunt.’

Er moest niet alleen een rebranding komen van de tv-assets, maar ook site, e-mail, social, eigenlijk alles er omheen. ‘Er zit heel veel motion in ons werk en we hebben ook wel opdrachten in de tv-wereld gedaan. Maar nog nooit van deze orde.’

Roos: ‘Ik denk dat wij een beetje atypische opdrachtgever zijn. Ons creatieve team zit in Londen en ook in-house. Het was ook juist onze wens om met een echt Nederlands designbureau samen te werken dat een digitale insteek heeft.’

Britten en Hollanders

Vanaf half december vorig jaar ging Resoluut de samenwerking aan met het Londense BBC-team. De Graaf: ‘We zijn begonnen met elkaar te leren kennen om nauw samen te kunnen werken. Natuurlijk zijn er de hele duidelijke verschillen in cultuur. Die kunnen we allemaal opnoemen, zoals bijvoorbeeld de Hollandse directheid. En natuurlijk keek het team in Londen naar Nederlands ontwerp met een Britse blik. We zijn in gesprek gegaan over wat onze twee culturen maakt en verbindt. Het is nog best een interessante klus om dat samen te brengen. We hebben elkaar echt uitgedaagd.’

Het team van Resoluut is gaan kijken naar Nederlandse ontwerpers zoals Krouwel en het werk van Mondriaan. ‘Daarin zie je onze calvinistische en zuinige blik om eerst iets terug te brengen naar beperkingen – een paar kleuren en lijnen en dat is het. Maar daarbinnen wil je zoveel mogelijk doen, zodat het toch heel rijk wordt. Dat is uiteindelijk ook precies wat het geworden is.’

Vierkantjes

Het beeldmerk van de BBC - de drie vierkantjes met de letters erop - werd het basiselement van het ontwerp. Met andere woorden: het vierkantje staat centraal in het design. ‘Daarnaast hebben we gekeken naar de kleuren. Britten gebruiken meer “muted” kleuren als donkerpaars, donkerrood of bruin. Nederlandse kleuren zijn feller. We hebben een systeem gemaakt waarbij de kleuren heel goed bij elkaar passen, waardoor het ook spannend wordt. Het zijn kleuren die je ook terugziet bij de content, maar met de Nederlandse jus er overheen.’

In de vierkantjes zijn steeds de vier pilaren waar het merk op gebouwd is verwerkt: Calm, Effortless, Quirky, Surprising. ‘Dat hebben we tot in de extreemste details doorgevoerd.’ (Zie hieronder in de video)

Roos: ‘We hebben die groep hele loyale kijkers. Het moet voor hen nog steeds goed voelen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Aan de ene kant is het heel verfrissend. maar het voelt ook nog steeds heel natuurlijk met de Britse charm.’ ‘Verfrissend, maar niet vervreemdend’, omschrijft De Graaf het.

Devil in the details

Beiden kregen talloze positieve reacties op de nieuwe look. De director of programming van de BBC was zelfs ontroerd bij het zien van het eindresultaat, lacht De Graaf. ‘Het was precies de balans tussen de twee werelden die ze voor ogen hadden. Dat is wat je wil na zo’n intensieve opdracht.’

'Deze opdracht leek bijna op scenarioschrijven voor ontwerp'

Een Brits-Nederlandse samenwerking is dus mogelijk, kunnen we concluderen. ‘De insteek vanuit het Britse team was: een verhaal maken en van daaruit creëren’, legt De Graaf uit. ‘Ook heel erg doordenken op de details: waarom beweegt dit vierkantje zo? Het leek bijna op scenarioschrijven voor ontwerp. Dat hebben wij nooit eerder op die manier gedaan. Voor ons een mooi en leerzaam proces waarin we elkaar eerst hebben moeten vinden. Eerst beschrijven en dan gaan zoeken en gaan schaven. We konden soms de ruimte vinden om te experimenten en andersom werden we ook wel echt geforceerd om vanuit een gedegen verhaal te ontwerpen. Voor ons bureau is er daarmee echt iets bijgekomen in onze gereedschapskist.’

Roos: ‘Het is niet standaard dat je een honderd jaar oud merk als de BBC eventjes naar je hand mag zetten voor de Nederlandse markt. Er zijn enorm veel regels in de BBC-bijbel, terecht natuurlijk. Daar moet je mee werken. Je kunt bij wijze van spreken niet zomaar rondjes van de vierkantjes gaan maken. Maar we zien dat de nieuwe Nederlandse identiteit goed valt binnen de hele organisatie. Er is zelfs interesse om de vormgeving in andere landen over te nemen.’

Streamingdienst BBC NL+ komt eraan

De volgende stap voor BBC NL is de streamingdienst die er in de zomer aankomt. Komende maand wordt BBC NL+ gelanceerd in samenwerking met KPN. ‘Bij KPN is BBC NL+ standaard beschikbaar, dus de consument hoeft er niet extra voor te betalen’, verklapt Roos alvast. Naast de bekende series zijn er bijvoorbeeld ook documentaires van Louis Theroux te zien en programma’s als The Great British Bake Off, alles met Nederlands ondertiteling. De streamingdienst is uiteraard ook vormgegeven in de nieuwe stijl van BBC NL.

De kijker omarmt de rebranding ook, blijkt uit NMO-cijfers. Sinds de rebranding op 15 mei bereikt het kanaal nu dagelijks 170.000 kijkers onder 25-59-jarigen, de belangrijkste doelgroep voor adverteerders. Dat is een directe stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met ‘Het beste van je Britse buren’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in