Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Eleven55, No Fairytales en Amorv de beste nieuwe namen zijn van Nederland

Nationale Naamprijs 2025 uitgereikt in drie categorieën: bedrijfsnaam, merknaam en rebranding
winnaars naamprijs
winnaars naamprijs

Beste Bedrijfsnaam: Eleven55

Interessant is de vraag wat de jury zo aanspreekt in deze namen. Wat maakt dat Eleven55 zo raak is voor een bedrijf in het duurzaam bedrukken van kleding? De naam doet in eerste instantie meer denken aan een Amerikaanse supermarkt of een techbedrijf of iets anders moderns.

Die verwarring is volgens de jury een van de krachtige kanten van de bedrijfsnaam, omdat die nieuwsgierigheid opwekt en je even laat denken: waar gaat dit over? Uiteindelijk komt het terug op de missie van Eleven55.

Het bedrijf werkt in de kledingindustrie, op de olie-industrie na de meest vervuilende sector ter wereld. Eleven55 heeft zich als doel om volledig duurzaam te werken. Als je snapt dat er ‘vijf voor twaalf’ staat, dan weet je direct hoe toepasselijk de naam is gekozen.

Mooiste Merknaam: No Fairytales

No Fairytales, de producent van groenteproducten zoals wortelwraps en paprika-tortilla’s, tart de marketingconventies. Het woord ‘no’ gebruiken in een naam is normaal gesproken een ‘no go’. Het is negatief en het is altijd een betere keuze om te zeggen wat je wel bent.

Deze naam gaat echter dwars in tegen die waarheden, omdat het een dwars product is. Een passende keuze dus. Bovendien breekt het merk met de sprookjes van de voedingsindustrie en blijft het No Fairytales direct hangen.

Sterkste Rebranding: Amorv

Het creatief architectenduo achter deze winnende naam werkte voorheen onder de naam Origins Architecten. Ook hier lijkt het merk je op het verkeerde been te willen zetten. Het fonetisch gelijke amorf is het woord voor vormloos, niet de eerste associatie bij een architectenbureau.

De jury spreekt van een nieuw vocabulaire. ‘Poëtisch en krachtig, deze naam ademt visie en betekenis.’ Het roept associaties op met liefde (amor), beweging, vorm en transformatie – zonder letterlijk te zijn. In combinatie met de subtitel space to be ontstaat volgens de jury een gelaagde identiteit naadloos aansluit op hun systemische ontwerpbenadering, waarbij architectuur, kunst en natuur niet naast elkaar bestaan, maar in elkaar overvloeien. ‘Amorv is geen conventionele herpositionering – het is een fundamentele heroriëntatie.’

Over de Nationale Naamprijs

De prijs is een initiatief van Floris Hülsmann, oprichter van naamcreatiebureau Namarama en auteur van het boek Maak je naam onvergetelijk. ‘Namen verdienen een podium,’ zegt hij. ‘Ze zijn vaak het krachtigste onderdeel van een merk, en toch vergeten bedrijven en instellingen dat maar al te vaak, deze prijs verandert dat hopelijk.’

De jury:
Stephan Gonnissen – Prijswinnend Freelance Creative Director (Apple, Volvo)
Ariane van Mancius – Branding expert en oprichter van Now New Next
Gerhard te Velde – Ondernemer en winnaar beste zakelijke podcast (Groeivoer)
Bas Kist – Bekend merkjurist en mede-oprichter van Chiever
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in