
Eleven55, No Fairytales en Amorv zijn gekozen tot de respectievelijk de beste bedrijfsnaam, mooiste merknaam en beste naam na een rebranding die de afgelopen jaren het licht hebben gezien. Een vakjury koos de drie winnaars uit meer dan 250 inzendingen.
Beste Bedrijfsnaam: Eleven55
Interessant is de vraag wat de jury zo aanspreekt in deze namen. Wat maakt dat Eleven55 zo raak is voor een bedrijf in het duurzaam bedrukken van kleding? De naam doet in eerste instantie meer denken aan een Amerikaanse supermarkt of een techbedrijf of iets anders moderns.
Vacatures
Enterprise Advertising Sales Manager
TaboolaStagiair communicatie en marketing
SterSenior PR & Account lead
HAGENSDie verwarring is volgens de jury een van de krachtige kanten van de bedrijfsnaam, omdat die nieuwsgierigheid opwekt en je even laat denken: waar gaat dit over? Uiteindelijk komt het terug op de missie van Eleven55.
Het bedrijf werkt in de kledingindustrie, op de olie-industrie na de meest vervuilende sector ter wereld. Eleven55 heeft zich als doel om volledig duurzaam te werken. Als je snapt dat er ‘vijf voor twaalf’ staat, dan weet je direct hoe toepasselijk de naam is gekozen.
Mooiste Merknaam: No Fairytales
No Fairytales, de producent van groenteproducten zoals wortelwraps en paprika-tortilla’s, tart de marketingconventies. Het woord ‘no’ gebruiken in een naam is normaal gesproken een ‘no go’. Het is negatief en het is altijd een betere keuze om te zeggen wat je wel bent.
Deze naam gaat echter dwars in tegen die waarheden, omdat het een dwars product is. Een passende keuze dus. Bovendien breekt het merk met de sprookjes van de voedingsindustrie en blijft het No Fairytales direct hangen.
Sterkste Rebranding: Amorv
Het creatief architectenduo achter deze winnende naam werkte voorheen onder de naam Origins Architecten. Ook hier lijkt het merk je op het verkeerde been te willen zetten. Het fonetisch gelijke amorf is het woord voor vormloos, niet de eerste associatie bij een architectenbureau.
De jury spreekt van een nieuw vocabulaire. ‘Poëtisch en krachtig, deze naam ademt visie en betekenis.’ Het roept associaties op met liefde (amor), beweging, vorm en transformatie – zonder letterlijk te zijn. In combinatie met de subtitel space to be ontstaat volgens de jury een gelaagde identiteit naadloos aansluit op hun systemische ontwerpbenadering, waarbij architectuur, kunst en natuur niet naast elkaar bestaan, maar in elkaar overvloeien. ‘Amorv is geen conventionele herpositionering – het is een fundamentele heroriëntatie.’
Over de Nationale Naamprijs
De prijs is een initiatief van Floris Hülsmann, oprichter van naamcreatiebureau Namarama en auteur van het boek Maak je naam onvergetelijk. ‘Namen verdienen een podium,’ zegt hij. ‘Ze zijn vaak het krachtigste onderdeel van een merk, en toch vergeten bedrijven en instellingen dat maar al te vaak, deze prijs verandert dat hopelijk.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu